صادرات نخستین محموله «ال.ان.جی» ایران؛ سال ۲۰۱۸

صادرات نخستین محموله «ال.ان.جی» ایران؛ سال ۲۰۱۸ شرکت بی‌ام‌ای ریسرچ در گزارشی اعلام کرد ایران ممکن است نخستین محموله صادراتی LNG خود را در پایان سال ۲۰۱۸ با کشتی حمل کند. به گزارش ایسنا، یک جوینت ونچر میان شرکت پالایش گاز خارگ ایران و هلما ونتیج مذاکره با شرکت کشتیرانی بلژیکی اکسمار برای چارتر کشتی […]

صادرات نخستین محموله «ال.ان.جی» ایران؛ سال ۲۰۱۸

شرکت بی‌ام‌ای ریسرچ در گزارشی اعلام کرد ایران ممکن است نخستین محموله صادراتی LNG خود را در پایان سال ۲۰۱۸ با کشتی حمل کند.

به گزارش ایسنا، یک جوینت ونچر میان شرکت پالایش گاز خارگ ایران و هلما ونتیج مذاکره با شرکت کشتیرانی بلژیکی اکسمار برای چارتر کشتی ال‌.ان.جی شناور Caribbean FLNG برای کوتاه مدت را آغاز کرده است.

این جوینت‌ونچر با شرکت ملی نفت ایران برای به‌کارگیری کشتی با ظرفیت حمل ۵۰۰هزار تن ال‌.ان.جی قراردادی امضا کرده است و مسؤول ذخیره و انتقال محموله‌های آتی LNG خواهد بود.

این پروژه ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و طبق گزارش بی‌ام‌ای ریسرچ، حجم آن چندان قابل توجه نخواهد بود اما یک هدف تاکتیکی محقق می‌شود و به ایران اجازه می‌دهد روابطش با شرکایش در اروپا و آسیا را عمیق‌تر کرده و بنیان یک کسب و کار سودآور در آینده که LNG نسبت به نفت برتری پیدا می‌کند را پی‌ریزی کند.

بی‌ام‌ای ریسرچ متذکر شده که ایران یکی از سریع‌‌ترین گزینه‌ها برای به‌کارگیری از ظرفیت کشتی Caribbean FLNG را فراهم می‌کند. این تاسیسات برای فرآوری گاز طبیعی حاوی ۹۷٫۶ درصد متان ساخته شده است.

طبق این گزارش، بلندپروازی‌های ایران در حوزه LNG جدید نیست. این کشور از اوایل دهه ۲۰۰۰ طرح‌هایی برای توسعه پروژه‌های تولید LNG داشته است. تحریم‌های غربی این برنامه‌ها را مختل کرد اما اکنون دوباره مطرح شده‌اند مگراین‌که آمریکا دوباره تحریم‌های جدیدی را وضع کند.

 

براساس گزارش اویل پرایس، تا زمانی که چنین اتفاقی روی دهد و اگر روی دهد، ایران به فناوری استخراج نفت و گاز غربی دسترسی دارد و با توتال و سایر شرکت‌های انرژی روابط دارد. این شرکت فرانسوی نخستین قرارداد نفتی جدید ایران را برای توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی امضا کرده است. توتال پیش از این برای خرید پروژه LNG ایران ابراز تمایل کرده بود.