مدیرعامل ستاد معاینه فنی مطرح کرد اصلیترین هدف انجام معاینه فنی کنترل ایمنی و انطباق خودرو با شرایط استاندارد مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مهر ماه از ۵۸۰هزارو۹۷ دستگاه خودرو مراجعهکننده در بار اول در حدود ۱۲ درصد از آزمون ترمز مردود شدند. سیدنوابحسینیمنش در گفتوگو […]
مدیرعامل ستاد معاینه فنی مطرح کرد
اصلیترین هدف انجام معاینه فنی کنترل ایمنی و انطباق خودرو با شرایط استاندارد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان مهر ماه از ۵۸۰هزارو۹۷ دستگاه خودرو مراجعهکننده در بار اول در حدود ۱۲ درصد از آزمون ترمز مردود شدند.
سیدنوابحسینیمنش در گفتوگو با ایسنا، ضمن گرامیداشت یاد قربانیان سوانح رانندگی اظهار داشت: هرسال از ۲۹ آبان لغایت یکم آذر، مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی، فرهنگسازی و آگاهیبخشی به مسؤولان و شهروندان برگزار میگردد. در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابل قبولی نبوده و هنوز کشور ایران با ۴۳ نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.
وی در خصوص نقش معاینه فنی در کاهش سوانح رانندگی گفت: عوامل مؤثر در تصادفات به ۳ عامل خطای انسانی، وضعیت راه و شرایط خودرو بستگی دارد که هر کدام از این عوامل میتواند با سهم مشخص بهصورت مجزا و یا مشترک در ایجاد حادثه مؤثر باشد. براساس گزارشهای رسمی پلیس خطای انسانی بیشترین سهم را در وقوع تصادفات دارد.
به گفته وی، در حال حاضر کشورهای در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقای استانداردهای تولید در خودرو اقدام کردهاند. بروز خطای انسانی در رانندگی اجتنابناپذیر است، پر واضح است خودرو باید به نحوی طراحی و تولید گردد که ریسک تصادف و میزان خسارت جانی به راکبین در حین وقوع تصادف به حداقل ممکن برسد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با عدم کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالیانه در کشور ایران اظهار داشت: مقایسه آمار متوفیان و مصدومین حوادث رانندگی طی نیمه اول سالهای ۹۵ و ۹۶ براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان میدهد در بخش مصدومین نه تنها کاهش اتفاق نیفتاده بلکه ۰٫۵ درصد افزایش داشته است که این مسأله غیرقابل پیشبینی و دور از ذهن نیست. در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال ۱۳۹۵ از ۱۹ میلیون خودروی موجود و درحال تردد در کشور تنها ۸ میلیون دستگاه خودرو یعنی ۴۲درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی جهت بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کردهاند. مطابق با آمار اتحادیه اروپا عامل ۱۰درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروها است که بدون تردید با توجه به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود این بدان معنی است که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص بهنگام ایراد و نقص در خودرو میتوان از مرگ حداقل ۱۶۵۰ شهروند در سال جلوگیری کرد. شایان ذکر است متأسفانه در حال حاضر سالانه حدود ۱۶هزارو۵۰۰ نفر از شهروندان قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی هستند.
حسینی منش در ادامه افزود: انجام معاینه فنی خودرو به صورت سالیانه و یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخشهای ایمنی خودرو میباشد بدون تردید میتواند در کاهش تصادفات مؤثر واقع شود. در حال حاضر ۱۲درصد از خودروهای مراجعهکننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمزگیری که میتواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد مردود میشوند. در مراکز معاینه فنی ۱۸ آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار میگیرد که بالغ بر ۷۰ درصد از آن مربوط به بخشهای تأمینکننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیکها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغهای اخطار و… است. یکی از اصلیترین اهداف انجام معاینه فنی در کشورها کنترل ایمنی خودروها و انطباق خودرو با شرایط استاندارد در هنگام تولید میباشد. عملکرد ناصحیح هرکدام از بخشهایی که در معاینه فنی مورد کنترل قرار میگیرد میتواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در تنزل شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم داشته باشد.
وی در پایان گفت: علاوه بر نقش مهم مسؤولین در ارتقای استانداردهای تولید خودرو و ایجاد راههای ایمن در کاهش سوانح، مسؤولیت شهروندان در حفظ جان خود و سایرین با اصلاح الگوهای رفتاری رانندگی، تکریم به قانون و انجام بهنگام معاینه فنی خودرو و همچنین استفاده از خودروهای ایمن تر بدون تردید میتواند نقش بهسزایی در کاهش تعداد قربانیان سوانح داشته باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.