ورود ایران به جمع دارندگان شیل‌های نفتی

  رییس پردیس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از شناسایی ذخایر شیل گازی در منطقه لرستان خبر داد و گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سنگ منشأهای شناسایی شده در این منطقه، از ظرفیت بالایی برخوردارند. به گزارش شانا، محمدرضا کمالی از شناسایی سنگ منشأهایی با ظرفیت بالا در لرستان خبر داد و گفت: پروژه بررسی […]

 

رییس پردیس صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از شناسایی ذخایر شیل گازی در منطقه لرستان خبر داد و گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد سنگ منشأهای شناسایی شده در این منطقه، از ظرفیت بالایی برخوردارند.

به گزارش شانا، محمدرضا کمالی از شناسایی سنگ منشأهایی با ظرفیت بالا در لرستان خبر داد و گفت: پروژه بررسی ذخایر نامتعارف نفت و گاز در لرستان از پیشرفت فیزیکی ٤٧ درصدی برخوردار است.

وی شناسایی منابع و ارزیابی آن را به منظور بررسی خصوصیات ژئومکانیکی شیلهای گازی در مقابل شکست هیدرولیکی از اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد و افزود: در این پروژه، پژوهشگاه صنعت نفت با دانشگاه آخن که در این زمینه در دنیا صاحب فن‌آوری است، همکاری کرده و در تلاش برای انتقال دانش فنی است.

٦ راهبرد کلی پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت مشخص شد

کمالی از تدوین برنامه راهبردی پردیس بالادستی پژوهشگاه خبر داد و گفت: این برنامه مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مشتمل بر ٦ راهبرد کلی تدوین شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی بیش از ٩٠ درصدی طرح مروارید خلیج‌فارس، عنوان کرد: متقاضی این طرح، شرکت نفت فلات قاره ایران است و به این منظور، مطالعات جامعی با همکاری شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا انجام شده است.

اثبات وجود هیدرات‌های گازی در دریای عمان

این مقام مسؤول به طرح شناسایی هیدرات‌های گازی در دریای عمان اشاره و اظهار کرد: این هیدرات‌ها در رسوبات دریا در عمق بیش از دو هزارمتری کف دریا واقع شده‌اند که فاز نخست مطالعه آن انجام و نتایج امیدوارکننده‌ای مبنی بر اثبات وجود منابع غیرمتعارف هیدرات گازی حاصل شده است.

وی افزود: حتی احتمال وجود ذخایر گاز طبیعی در لایه‌های زیرین هیدرات‌های گازی نیز وجود دارد.

کمالی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به طرح یکپارچه افق‌های مخزنی در دشت آبادان به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و گفت: میدان‌های بزرگ و استراتژیکی مانند آزادگان، یاران، اروندان و جفیر در این منطقه واقع شده‌اند و این طرح می‌تواند زمینه‌ساز برای انجام مطالعات اکتشافی و ازدیاد برداشت در این منطقه باشد.

وی پیشرفت فیزیکی طرح یکپارچه افق‌های مخزنی دشت آبادان را ٢٨ درصد اعلام کرد و گفت: در این طرح، سازندهای سروک و فهلیان مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد.

احتمال وجود میدان مشترک نفتی با ترکمنستان در منطقه کپه داغ

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه به انجام مطالعه چینه‌نگاری، زمین‌شناسی و ژئوشیمیایی در منطقه کپه داغ واقع در مرز ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: سنگ منشأهای مولد نفت در این منطقه شناسایی شده است که مشخصات این سنگ‌منشأ‌ها با مشخصات سنگ منشأهای طرف ترکمنستانی مطابقت دارد و این امر می‌تواند احتمال وجود میدانی مشترک را در مرز ایران و ترکمنستان قوت بخشد.

کمالی ادامه داد: مطالعات مشابهی نیز در دشت مغان صورت گرفته و در این منطقه نیز سنگ‌منشأهای مولد نفت شناسایی شده است.

به گفته وی، پردیس بالادستی در سال ٩٤ فعالیت‌های خوبی در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن داشته است که مطالعه برای ازدیاد برداشت از میدان چشمه خوش از طریق تزریق گاز از مصادیق آن است؛ همچنین پژوهشگاه صنعت نفت موفق به ارایه نقشه راه توسعه فن‌آورانه میدان اهواز شده است و از بین ٢٨ طرح جامع پیشنهادی پژوهشگاه در این زمینه، ۴ طرح مورد تأیید کارفرما قرار گرفته است.

کمالی، اجرای طرح پایلوت ازدیاد برداشت در میدان یادآوران را به عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار پردیس بالادستی مورد اشاره قرارداد و گفت: این طرح در مراحل پایانی قرار دارد.

واگذاری مدیریت پیمان نرم افزارهای تخصصی بالادست به پژوهشگاه صنعت نفت

وی از تلاش این مجموعه برای اجرای طرحی به منظور شناسایی اولویت‌های ذخیره‌سازی گاز و راهکارهای مناسب جهت توسعه ذخیره‌سازی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: پردیس بالادستی پژوهشگاه، موفق به تهیه ٦ نرم‌افزار تخصصی در حوزه بالادست صنعت نفت شده است و به دنبال این اقدام، مدیریت پیمان نرم‌افزارهای تخصصی بالادست صنعت نفت به پژوهشگاه واگذار شده است.

 

کمالی به فعالیت‌های پردیس بالادستی در زمینه تسهیل عملیات حفاری اشاره کرد و در این زمینه گفت: تدوین دانش فنی ساخت و تولید نیمه صنعتی نانوافزایه‌ها برای تسهیل عملیات حفاری در دستور کار است؛ همچنین پردیس بالادستی فعالیت‌هایی در زمینه سیال حفاری و طراحی و ساخت گل سبک و تسهیل حفاری در لایه‌های شیلی دارد.