۳۰ هزار زلزله‌زده دفترچه امدادی تحت پوشش دریافت می‌کنند

رییس جمعیت هلال احمر ۳۰ هزار زلزله‌زده دفترچه امدادی تحت پوشش دریافت می‌کنند گروه اجتماعی- رییس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد و اقدامات جمعیت در زلزله کرمانشاه، به برخی انتقادات و ادعا‌ها که در این باره در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، پاسخ داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌اصغرپیوندی در یک نشست خبری در […]

رییس جمعیت هلال احمر

۳۰ هزار زلزله‌زده دفترچه امدادی تحت پوشش دریافت می‌کنند

گروه اجتماعی- رییس جمعیت هلال احمر با تشریح عملکرد و اقدامات جمعیت در زلزله کرمانشاه، به برخی انتقادات و ادعا‌ها که در این باره در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی‌اصغرپیوندی در یک نشست خبری در تشریح فعالیت‌های جمعیت در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده پرداخت و گفت: اولین وظیفه‌ای که براساس وظایف ذاتی جمعیت به عهده ما قرار دارد بحث نجات افرادی است که در حادثه گرفتار شدند و این مهم‌ترین اولویت ما در ساعات اولیه بود و تمام امکانات را برای این کار بسیج کردیم. همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری فرمودند بحثی مهم و جدی است. هلال احمر با همکاری سایر ارگان‌های نظامی و انتظامی کار را پیش گرفتند و با این‌که شدت و وسعت حادثه زیاد بود در لحظات اولیه به بررسی وضعیت پرداختیم تا ببینیم حادثه چه مناطقی را تحت تأثیر قرارداده و جمعیت درگیر چقدر بوده است. تخمین‌های اولیه ما نشان می‌داد که ۱۵۰ هزار نفر در شعاع ۵۰ کیلومتری ازگله که در ۵ کیلومتری مرکز زلزله قرار داشت تحت تأثیر حادثه بودند و پیش‌بینی ما این بود که ۳۳ هزار خانوار از این حادثه تأثیر گرفتند که این پیش‌بینی به یقین تبدیل شد.

وی در مورد توزیع چادر‌ها در شب اول گفت: ۱۰ هزار دستگاه چادر در انبار کرمانشاه موجود بود و ۱۵ هزار دستگاه نیز از استان مجاور در همان شب به منطقه اعزام شد و با فرض این‌که ۱۵۰ هزار نفر نیاز به اسکان اضطراری دارند و هر چادر قابلیت اسکان ۴ تا ۵ نفر را دارد برآورد ما نیاز به ۲۵ هزار دستگاه چادر بود که توانستیم در اوایل صبح با این تعداد منطقه را پوشش بدهیم.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به این‌که براساس گزارش‌های مدیریت بحران ۷ شهر تحت تأثیر زلزله قرار داشتند، ادامه‌داد: ما بخش‌های زلزله‌زده را به ۸ منطقه تقسیم کردیم و در هر منطقه مدیرعامل یک استان رییس منطقه شد و این کار کمک کرد تا با برآورد حادثه خدمت‌رسانی و نجات افراد دنبال کنیم.

پیوندی ادامه‌داد: در روز اول حادثه عملیات نجات ادامه پیدا کرد و در ادامه با توجه به این‌که وظیفه بعدی ما اسکان اضطراری است و درمان اضطراری بود در روز اول ۱۰ هزار و ۵۲۰ دستگاه چادر توسط نیرو‌ها و ترابری خودمان ارسال شد و تنها در سرپل‌ذهاب ۵۶۵۰ دستگاه چادر توزیع شد.

وی در مورد ارزش ریالی اقلامی که تاکنون توزیع شده گفت: ارزش ریالی اقلام امدادی که از انبار‌ها خارج و بین مردم توزیع شده، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است و این افتخاری برای ماست که توانستیم به وظیفه‌مان عمل کنیم. ضمن این‌که باید تأکید کنم که سازمان ما جنس مردمی دارد و باید در این لحظات همراه مردم باشیم تا آنها احساس آرامش کنند.

وی همچنین اضافه‌کرد: از این به بعد تا اسکان دائم افراد زلزله‌زده که حدوداً یکی دو ماه زمان می‌برد، باید اقلام دیگری میان مردم توزیع شود و از همین رو دفترچه‌های امدادی براساس اطلاعاتی که از مرکز آمار داشتیم میان مردم توزیع شده است. پیش‌بینی ما این است که ۳۰ هزار خانوار را پوشش بدهیم و توزیع اقلام غذایی ۷۲ ساعته از روز گذشته آغاز شده و پس از آن اقلام یک‌ماهه که شامل جیره مشخص خشک و طبق استانداردهاست توزیع می‌شود. این روند تا زمانی که مردم از چادر به وضعیت اسکان دائم برسند، ادامه دارد.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به این‌که بنیاد مسکن مسؤولیت اسکان دائم حادثه‌دیدگان را به عهده دارد، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا با طرح‌های بلاعوض و درازمدت این افراد از اسکان در چادر به اسکان دائم برسند و بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

پیوندی با بیان این‌که برای توزیع اقلام در روستا‌ها از روزهای دوم و سوم از ظرفیت امداد هوایی استفاده شد، گفت: ۵ بالگرد به منطقه اعزام شدند و همچنین در مجموع ۱۰ فروند بالگرد خدمات خوبی در روستا‌ها و شهر‌ها ارایه دادند. در مجموع ۲۴۰ ساعت پرواز انجام شد و ۲۵۰ مصدوم به بیمارستان‌های صحرایی و شهری منتقل شدند.

وی از پرداخت کمک ۵ میلیون تومانی از طریق کمک‌های مردمی به هلال احمر به خانواده‌هایی که فردی را در جریان زلزله کرمانشاه از دست داده‌اند خبر داد، گفت: این مبلغ براساس گزارش‌هایی که از پزشکی قانونی دریافت می‌شود، پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه از پرداخت کمک‌های نقدی به خانواده‌هایی که بعد از زلزله صاحب فرزندی تازه متولد شده‌اند خبر داد و افزود: به خانواده‌هایی که بعد از وقوع زلزله فرزندشان متولد شده است نیز ۵ میلیون تومان کمک نقدی از طریق کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود.

وی ادامه‌داد: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که ۴۰ روزی است خدمت امدادگران عزیز هستیم و در طول این مدت با چند مسأله روبه‌رو بودیم. در ابتدا بحث میانمار را داشتیم که باید طبق وظیفه سازمانی خود به آنها کمک می‌کردیم و پس از آن بحث اربعین را داشتیم که براساس وظایف هلال‌احمر موضوع درمان ایرانیان خارج از کشور به عهده ما بود. همچنین پس از آن مجمع جهانی را داشتیم که توانستیم به عنوان عضو هیأت حاکمه انتخاب شویم و پس از آن هم زلزله کرمانشاه رخ داد.

رییس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سؤال که وضعیت ذخایر انبارهای هلال احمر در قبل از زلزله کرمانشاه چگونه بود، گفت: برای روزهای اول حادثه ۱۶ قلم استراتژیک نیاز است که باید از قبل دپو شده باشد، ولی با توجه به برآوردی که داشتیم ذخایر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد میزان مورد استاندارد بود اما این کمبود‌ها آسیب جدی وارد نکرد و در کل می‌توان گفت در این حادثه با کمبود تأمین چادر، پتو و اقلام امدادی مواجه نشدیم خوشبختانه خدمات‌رسانی ما به صورت کامل انجام شد. با توجه به این‌که ما کشور حادثه‌خیزی هستیم باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و در مجموع باید بگویم که وضعیت ما در این حادثه قابل قبول بود.

 

پیوندی در مورد موانعی که برای خدمات‌رسانی به روستا‌ها وجود داشت، گفت: کار در روستا‌ها کمی مشکل بود زیرا ۱۶۳۰ روستا در وسعت ۵۰ کیلومتری مرکز زلزله وجود داشت و ابتدا باید می‌دیدیم که کدام روستا‌ها آسیب دیده‌اند که این کار زمان‌بر بود ولی از ساعات اولیه آغاز شد. همچنین در بعضی از روستا‌ها توزیع اقلام امدادی از راه‌های زمینی سخت بود و این مسأله باعث شد که اعزام نیروهای امدادی کمی زمانبر باشد. کار ما در زمینه نجات در روستا‌ها با تلاش خوبی که انجام شد، موفقیت‌آمیز بود ولی در زمینه توزیع اقلام امدادی به خاطر مشکل نظمی که وجود داشت در ابتدا نتوانستیم به خوبی کمک‌رسانی کنیم.