ارتباط مستقیم رشد اقتصادی کشور با حوزه حملونقل حوزه حملونقل از بخشهای مهمی است که با حقوق شهروندی و رشد اقتصادی کشور ارتباط مستقیم دارد که نیازمند توسعه روزافزون و رفع موانع و کمبودهای موجود است. به گزارش صما، عملیات ایمنسازی راههای برونشهری همچنین دریافت اعتبارات لازم برای این بخش از فعالیتها و مأموریتهای اصلی […]
ارتباط مستقیم رشد اقتصادی کشور با حوزه حملونقل
حوزه حملونقل از بخشهای مهمی است که با حقوق شهروندی و رشد اقتصادی کشور ارتباط مستقیم دارد که نیازمند توسعه روزافزون و رفع موانع و کمبودهای موجود است.
به گزارش صما، عملیات ایمنسازی راههای برونشهری همچنین دریافت اعتبارات لازم برای این بخش از فعالیتها و مأموریتهای اصلی راهداری کشور است و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانها در سراسر کشور به این امر اهتمام جدی دارند.
به گزارش صما، در این زمینه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه توسعه راه نیازمند اعتبارات زیادی است. گفت: باید مشوق و راهکارهای خوبی برای حضور سرمایهگذاران در بخش حملونقل ایجاد کنیم؛ زیرا توسعه حملونقل مبحث بسیار ضروری برای توسعه و رونق اقتصادی است.
علیاصغربدیعیمقدم گفت: با توجه به وسعت جادهها و بزرگراههای کشور میزان اعتبار اختصاصیافته به نگهداری راههای استانها چه از محل ملی و چه از محل استانی کم است.
وی با بیان اینکه با این میزان اعتبارات تنها در وضعیت مناسب باید ۶ درصد از هزینههای ساخت راهها در همان سال به نگهداری راهها اختصاص یابد اما اکنون تنها نیمی از این میزان اعتبار تزریق میشود. در حال حاضر استان ما از لحاظ شاخصهای آزادراهی و بزرگراهی با عقبماندگی زیادی روبهرو هستیم.
بدیعیمقدم افزود: استان خراسان شمالی در محور شمال شرق کشور قرار دارد و دارای شرایط خاص و ویژهای برای توسعه راهها در محور شرق در کشور است؛ بنابراین عمده برنامههای ما در بخش حملونقل، مربوط به بخش تأمین زیرساختها است.
وی با بیان اینکه توسعه حملونقل ریلی یکی از مهمترین اولویتهای دولت دوازدهم است، ادامهداد: ریل یکی از مهمترین موضوعاتی است که در سطح کشور از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است و بعد از آن، زیرساختهای راههای شریانی از دیگر موضوعات مهمی است که در دولت دوازدهم میتواند در وزارت راه و شهرسازی محقق شود.
وی در خصوص مشکلات موجود در حوزه حملونقل کشور گفت: بیشترین مسأله مربوط به بحث کمبود امکانات و تجهیزات است و چنانچه ارتباطات بیرونی بیشتر شود، قاعدتاً مشکلات آنها برای تهیه امکانات کمتر میشود.
بدیعی مقدم در عین حال با اشاره به برنامههای این استان در حوزه حملونقل در دولت دوازدهم خاطرنشانکرد: در استان، اولویتهای ما مربوط به بحث ریل و راهآهن و راههای اصلی و شریانی است و از طرفی به لحاظ نوپا بودن استان خراسانشمالی، با عقبماندگی شاخصهای راههای روستایی مواجه هستیم که این موارد باید بهعنوان یک تکلیف محقق شود.
بدیعیمقدم در خصوص ریلهای در حال ساخت گفت: دو محور مهم در حال طول خط آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان را ۲۱۰ کیلومتر و محور راهآهن بجنورد- شیروان نیز به طول ۵۰ کیلومتر است که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.
وی گفت: طراحی و اجرا و تعیین پیمانکاران توسط شرکت ساخت که یک معاونت وزیر است صورت میپذیرد.
بدیعیمقدم در نهایت افزود: انتقال بار و مسافر از جاده به ریل یک اولویت، ضرورت و نیاز کنونی کشور است و باید در تحقیق این هدف اغماضی صورت نگیرد.
کامیونها همچنان معضل اصلی جادهها
مدیرکل راهداری استان کرمان نیز با بیان اینکه کیفیت راههای کشور نسبت به ۱۰ سال پیش بهبود داشته است، گفت: در طی سالهای اخیر طول بزرگراه گسترده شده و سطح رویه از کیفیت بالایی برخوردار شده است.
خدادادمقبلی وی با بیان مطلب فوق گفت: تردد کامیونهای سنگین بزرگترین معضل کنونی جادهها است. تردد شبانهروزی این خودروها باعث از بین رفتن رویه جادهها و تخریب زیرسازی این بخشها میشود.
مدیرکل راهداری استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد حمل بار توسط جادهها انجام میشود، گفت: در تمام دنیا حمل این میزان باربر عهده حملونقل ترکیبی است و متأسفانه در بخش ریل سرمایهگذاریهای مطلوبی در چند سال اخیر شکل نگرفته است. بههرحال اگر حوزه ریلی کشور تکمیل شود بخشی از هزینههای کلان بهسازی و نوسازی جاده از بین میرود.
وی با بیان اینکه توسعه حملونقل ترکیبی موجب کاهش هزینهها میشوند، تأکیدکرد: هزینههای سنگین تردد کامیونها چه در بخش سوخت چه در زمان حوادث بر کسی پوشیده نیست. میتوانیم با ترکیب ظرفیت دو حوزه ریلی و جادهای باعث افزایش ایمنی جادهها و کاهش هزینهها میشود. به لحاظ هزینههای وحشتناک حوادث و هزینههای سوخت توجه به حملونقل ترکیبی یک ضرورت است؛ زیرا حمل نقل بار توسط جادهها بههیچ عنوان راندمان مطلوبی ندارد.
مقبلی همچنین در کنار توجه به روسازی و زیرسازی جادهها ۳ عامل مهم در تصادفات را خطاهای انسانی، جاده و وسیله نقلیه برشمرد و گفت: معتقدم در حوزه ترافیک هر چقدر هم زیرساختهای فیزیکی و ظرفیتسازی در حوزه شبکه ارتباطی صورت بگیرد جای فرهنگ ترافیکی خالی است و فرهنگ نقش انکارناپذیری در کاهش تصادفات جادهای دارد. برخی اوقات وقتی جادهای را آسفالت میکنیم آمار تصادفات بالاتر میرود و این همان حلقه مفقوده فرهنگ ترافیکی است.
وی همچنین در خصوص وضعیت تردد جادهای در ۷ماهه سالجاری گفت: در ۷ماهه اخیر حدود ۶۸۱ هزار سفر انجامشده است و بیش از ۱۴ میلیون تن کالا از مبدأ استان کرمان به سایر نقاط کشور حمل شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد بارنامه صادره ۲۷ درصد و از نظر تناژ حمل شده ۳۲ درصد رشد داشته است.
مقبلی در ادامه افزود: در حوزه شمال استان کرمان ۱۷۲ شرکت در عرصه حملونقل کالا فعالیت دارند و بیش از ۱۲ هزار ناوگان باری با متوسط عمر حدود ۱۳ سال در حال ارایه خدمات به حملونقل جادهای کشور هستند و همچنین در حال حاضر بالغ بر ۱۶ هزار راننده در حوزه جابهجایی کالا فعالیت دارند.
مدیرکل راهداری استان کرمان ساماندهی شرکتهای حملونقل کالا را بزرگترین مشکل حملونقل دانست و گفت: در این زمینه به دنبال مکانیزه کردن توزیع بار هستم البته در این بین برای راهاندازی این سامانه مخالفهایی از سوی برخی از شرکتهای مذبور داریم زیرا برخی از شرکتها ماشینآلات ملکی داشته و حاضر نیستند توزیع بار را مکانیزه کنند؛ و از آنجایی که این استان دارای معادن معدنی بسیار زیاد بوده و این استان حلقه واسط، هسته مرکزی بنادر جنوبی مانند بندرعباس و بیرجند است از اهمیت بالایی برای شرکتهای حملونقل برخوردار است.
وی در نهایت گفت: اقدامات مطلوبی در خصوص حملونقل ترکیبی در کرمان ایجاد شده و ما به دنبال اتصال ریل به معادن معدنی هستیم و در این خصوص اقدامات و مطالعات خوبی شکل گرفته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.