دولت در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی جفا نکند

رییس اتاق بازرگانی تهران دولت در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی جفا نکند گروه تجارت: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی تهران گفت: دولت جفای بیش از این در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی نداشته باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعودخوانساری به بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی اشاره و تصریح‌کرد: […]

رییس اتاق بازرگانی تهران

دولت در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی جفا نکند

گروه تجارت: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی تهران گفت: دولت جفای بیش از این در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی نداشته باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مسعودخوانساری به بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی اشاره و تصریح‌کرد: طلب پیمانکاران از دولت همچنان به قوت خود باقی است و مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد به‌ ویژه شرکت‌های مشغول به‌کار در حوزه سلامت و بهداشت با معضل مواجه هستند و بودجه‌های دولت، تکاپوی پرداخت بدهی آنها را نمی‌دهد؛ بنابراین انتظار داریم دولت جفای بیش از این در حق پیمانکاران و شرکت‌های بخش خصوصی نداشته باشد.

وی به موضوع ارز و رشد قیمت ارز در یک ماه گذشته پرداخت و افزود: شاهد هستیم که در یک ماه گذشته ارز مقداری افزایش قیمت داشت، البته طبیعی بود و از سال قبل هم پیش‌بینی می‌شد با توجه به تورم‌هایی که در چند سال گذشته داشتیم با افزایش قیمت ارز روبه‌رو شویم و شاید هنوز ارز قیمت واقعی خود را متناسب با تورم‌هایی که داشته‌ایم، پیدا نکرده است.

خوانساری ادامه‌داد: انتظار ما از دولت این است که برای کنترل قیمت ارز از ممنوع کردن کالا‌ها یا برخوردهای غیرتحلیلی و کارشناسی خودداری کند زیرا این اقدامات نمی‌تواند مشکل ارز را حل کند. توجه داشته باشید که در زمان شروع دولت آقای روحانی قیمت لیر ترکیه ۲۵۰۰ تومان بوده است و الان به ۱۰۰۰ تومان رسیده است، در شرایطی که در همان زمان شروع کار دولت قیمت دلار ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان بود و تا دوماه پیش هم همین قیمت بود. حالا در نظر داشته باشید وقتی قیمت لیر به نصف کاهش پیدا می‌کند، طبیعی است که واردات کالا به ایران از ترکیه افزایش یابد و به همین دلیل است که در ۶ ماهه ابتدایی امسال تنها ۶۰۰ هزار نفر به آنتالیا و شهرهای جنوبی ترکیه سفر کرده‌اند؛ من فکر می‌کنم سوبسید ارزانی کشور ترکیه را ما پرداخت می‌کنیم و این هم از سفر‌ها و هم از واردات بسیار زیاد مشخص است.

خوانساری گفت: اصرار بیش از اندازه روی ثابت نگهداشتن قیمت ارز باعث شده است که تولید دچار مشکل شود، خیلی از شرکت‌های تولیدی معضلات جدی دارند و هر روز یکی بعد از دیگری از صحنه خارج می‌شوند. من امیدوارم که دولت محترم به این موضوعات فکر کند و به یک راهکار اساسی برای حل مشکلات برسد تا هر روز شاهد تصمیمات موردی نباشیم و اجازه بدهیم که ارز هم به عنوان یک کالا قیمت‌گذاری شود و دولت تنها ارز را کنترل و مدیریت کند.

رییس اتاق تهران با اشاره به برخی از آمارهای اقتصادی کشور گفت: در ۷ ماهه گذشته تراز تجاری کشور ۶٫۲ درصد رشد داشته و عدد آن حدود ۵۲ میلیارد دلار بوده است ولی متأسفانه ارزش صادرات ۲٫۳۸ درصد کاهش داشته است. در گزارش جدید بانک جهانی برای سال ۲۰۱۸ رتبه ایران برای در کسب و کار ۱۲۴ اعلام شده است از ۱۹۰ کشور که نسبت به سال گذشته ۴ پله نزول را نشان می‌دهد و این در حالی است که قرار بود هر سال رتبه ایران ۱۰ واحد ارتقا پیدا کند.

خوانساری افزود: ما از دولت محترم انتظار داریم که هرگونه دستورالعمل، بخشنامه و… را که می‌خواهند صادر کنند، حتماً با توجه به اثرات آن در محیط کسب‌و کار باشد تا رتبه ایران از این عدد هم پایین‌تر نیاید. رشد اقتصادی در این مدت ۱۲٫۵ درصد بوده است که ۹٫۵ درصد آن مربوط به نفت و صادرات تولیدات نفتی بوده و مابقی ۳ درصد آن مربوط به سایر بخش‌ها است. امیدواریم که این عدد تا پایان سال کاهش پیدا نکند و ما بتوانیم رشد حداقل ۳ درصدی را تا پایان سال داشته باشیم.‌

 

وی با بیان این‌که در حوزه مسکن شاهد تحولات مهمی در این مدت بوده‌ایم، گفت: رشد مسکن ۲۰ فصل متوالی منفی بود ولی در ۶ ماهه اول امسال رشد مسکن مثبت شده است و خرید و فروش طبق آمار‌ها ۳۴ درصد (در تهران) افزایش داشته است و رشد قیمتی مسکن در این ۶ ماه متناسب با تورم بوده است. امیدواریم با رشد مسکن شاهد رشد و رونق دیگر صنایع و کسب‌و کار‌ها نیز باشیم.