نگاه سیاسی به مسکن مهر به صلاح کشور نیست

نگاه سیاسی به مسکن مهر به صلاح کشور نیست عضو کمیسیون عمران معتقد است که نباید به مسکن مهر نگاه سیاسی کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این نکته که داشتن نگاه سیاسی به پروژه‌ مسکن مهر، نگاهی غیرفنی، غیرمنطقی و غیرسودمند است گفت: پروژه‌ مسکن مهر با وجود این‌که یک […]

نگاه سیاسی به مسکن مهر به صلاح کشور نیست

عضو کمیسیون عمران معتقد است که نباید به مسکن مهر نگاه سیاسی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ایران با بیان این نکته که داشتن نگاه سیاسی به پروژه‌ مسکن مهر، نگاهی غیرفنی، غیرمنطقی و غیرسودمند است گفت: پروژه‌ مسکن مهر با وجود این‌که یک گام به جلو در زمینه حل مشکل مسکن اقشار کم درآمد در کشور بود، اما نواقص خاص خود را هم داشت که باید آنها را با نگاهی فنی و علمی دید و برای حل آن برنامه‌ریزی نمود.

به گزارش خانه ملت، محمدرضاملکشاهی‌راد، با اشاره به تأثیر مشکل فرهنگ مدیریتی کشور بر پروژه مسکن مهر و سایر پروژه‌های از این دست گفت: اگر تقصیری وجود داشته باشد، متوجه وزارت مسکن و رده‌های زیرمجموعه آن است و نمی‌توان همه مشکلات را فقط متوجه پیمانکاران دانست. وی با تشریح خلاصه‌ای از روند احداث پروژه مسکن مهر از آغاز تا به امروز گفت: در زمان آغاز پروژه، به دستور رییس‌جمهور وقت همه واحدهای این طرح با قیمت مقطوع در سراسر کشور به پیمانکاران واگذار شدند که همین امر با توجه به شرایط متفاوت مناطق کشور اعم از شرایط اقلیمی، فرهنگی، قیمت و… یکی از نقایص اولیه طرح بود. از طرفی دولت در اجرای طرح بیش‌تر روی کمیت و تعداد واحد‌‌ها تأکید داشت تا کیفیت و به همین دلیل برای کاهش قیمت تمام شده، هزینه‌های دستگاه نظارت پروژه‌ها را به شدت کاهش داد و این در حالی است که اساسی‌‌‌ترین رکن اجرای پروژه‌های عمرانی با کیفیت، عنصر نظارت است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده بر سر راه این طرح این بود که دقیقاً در میانه‌ راه، با افزایش قیمت دلار، قیمت مصالح نیز حدوداً ۳ برابر شد اما دولت هیچ تمهیدات خاصی را برای جبران این نوسانات قیمتی اجرا نکرد و همین امر عامل دیگری در کاهش کیفیت این پروژه‌ها بود و حتی منجر به ورشکستگی تعداد زیادی از پیمانکاران نیز شد. این در حالی بود که دولت و وزارت راه و شهرسازی تمام تلاش خود را صرفاً معطوف اتمام و تحویل پروژه‌ها کرده بودند، و به طبع این امر هم رقابتی برای تحویل واحد‌‌ها در اسرع وقت در بین مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها شکل گرفته بود که همین امر نیز عامل دیگری در کاهش کیفیت این پروژه‌ها بود.

این نماینده مجلس با یتیم خواندن پروژه‌ مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: در دولت‌های آقای روحانی نیز به دلیل مشکل فرهنگی که ما در فرهنگ مدیریت کشور داریم پروژه‌ مسکن مهر به این دلیل که در دولت قبل آغاز شده بود و طبیعتاً اگر به نتایج مطلوبی می‌رسید، منافع آن از نظر افکار عمومی به جریان مخالف دولت می‌رسید، این پروژه عملاً به پروژه‌ای یتیم تبدیل شد که هیچ عزمی برای اتمام و اصلاح نواقص آن وجود نداشت و تمام همت دولت صرف ناکارآمد جلوه دادن این طرح و اتمام آن به هر قیمتی شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این نکته که امروز برداشت سیاسی از این پروژه به صلاح کشور نیست، بیان داشت: وزارت مسکن و شهرسازی می‌بایست به این حوزه ورود پیدا کرده و با دیدگاهی کاملاً فنی و علمی و با کار میدانی در منطقه زلزله زده کرمانشاه، مشکلات این طرح را احصا و نسبت به اصلاح آن در سراسر کشور با مشارکت صاحبان واحد‌‌ها برنامه و طرح ویژه‌ای ارایه نماید.

محمدرضاملکشاهی‌راد در خاتمه با اشاره به مشکل مدیریت بحران در کشور بیان داشت: متأسفانه با وجود همه‌ برنامه‌ریزی‌ها، جلسات، همایش‌ها، مانور‌‌ها و… در حوزه مدیریت بحران، در عمل وقتی کشور با بحرانی مواجه می‌شود می‌بینیم که این مدیریت توان کنترل مؤثر و سریع بحران‌ها را نداشته و همین عامل سبب به وجود آمدن بسیاری از ناهماهنگی‌‌‌ها و اتلاف منابع می‌شود.

 

وی در این رابطه بیان داشت که در مواقع بحران، این ستاد مدیریت بحران در هر استان است که می‌‌بایست به عنوان مسؤول مستقیم، همه نیرو‌‌ها و امکانات را کنترل عملیاتی کرده و با داشتن برنامه‌ریزی جامع و چابک و بانک اطلاعات قوی، کمک‌های مردمی و دولتی را سازمان‌دهی کرده و توزیع کند. که متأسفانه در زلزله اخیر چنین مدیریت واحدی را هرگز مشاهده نکردیم و هر کدام از نهادها، سازمان‌های مردمی و حتی اشخاص، رأساً وارد ماجرا شدند و همین عامل سبب شد که در نحوه کمک‌رسانی ناهماهنگی‌های فراوانی به وجود بیاید و نتوانیم کمک‌های مورد نیاز را به موقع به آسیب‌دیدگان برسانیم.