فیروزه نیشابور بعد از مزایده پر رنگ تر می‌شود

فیروزه نیشابور بعد از مزایده پر رنگ تر می‌شود گروه معدن و زمین -شهرستان فیروزه که در ۴۰ کیلومتری نیشابور در استان خراسان‌رضوی واقع شده به دلیل برخورداری از ذخایر فیروزه به همین نام خوانده می‌شود و با قدمتی چندهزار ساله لقب بزرگ‌ترین و باکیفیت‌‌ترین معدن سنگ فیروزه را به خود اختصاص داده است. به […]

فیروزه نیشابور بعد از مزایده پر رنگ تر می‌شود

گروه معدن و زمین -شهرستان فیروزه که در ۴۰ کیلومتری نیشابور در استان خراسان‌رضوی واقع شده به دلیل برخورداری از ذخایر فیروزه به همین نام خوانده می‌شود و با قدمتی چندهزار ساله لقب بزرگ‌ترین و باکیفیت‌‌ترین معدن سنگ فیروزه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد ذخایر قطعی این معادن بالغ بر ۸ هزار و ۵۲۱ تن تعیین شده که سالانه حدود ۴۰ تن انواع فیروزه را به نام‌های عجمی، شجری، ابوی، توفان و شکوفه استخراج کرده و به بازار عرضه می‌کند. فیروزه نیشابور در واقع از دل سنگی بیرون می‌آید که از گدازه‌های متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی ایجاد شده که با عبور آب‌هاى سطحى در شکاف‌هاى این سنگ‌‌ها تغییراتی در بافت و مواد تشکیل‌دهنده گدازه اتفاق افتاده و باعث تشکیل فیروزه شده است.

فرآوری فیروزه در حالی می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را برای کشور به ارمغان بیاورد که سرمایه‌گذاری اندک در این حوزه، فروش فیروزه را محدود به داخل کشور کرده، به‌گونه‌ای‌که بیش از ۹۰ درصد فیروزه تولیدی در داخل کشور مصرف شده و تنها ۱۰ درصد آن به شکل صادرات توریستی انجام می‌شود.

حمیدگرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس‌شورای‌اسلامی معتقد است که معدن فیروزه نیشابور یکی از قدیمی‌‌ترین معادن کشور است که حدود ۷ هزار سال پیش کشف شده است. این معدن طی سالیان دراز توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف اداره و هم‌اکنون نیز توسط یک شرکت تعاونی اداره می‌شود.

وی اظهارمی‌کند: این شرکت توسط جمعی از اهالی روستای فیروزه نیشابور ایجاد شده و هم‌اکنون حدود ۲۰۰ نفر از روستاییان از سهام‌داران آن هستند. ایجاد این شرکت تعاونی وضعیت اشتغال مناسبی را برای روستاییان ایجاد کرده است.

گرمابی تصریح می‌کند: با توجه به این‌که فیروزه نیشابور در دنیا مشهور است تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم و ارزش‌افزوده بالایی از این کالا داشته باشیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه داد: اخیراً طی بازدیدی که به عمل آمد متوجه شدیم سنگ فیروزه استخراجی از معادن نیشابور به‌صورت مزایده به شرکت‌ها و افراد واگذار و این موضوع سبب می‌شود تا فیروزه خام با بالا‌ترین مبلغ ممکن به فروش برسد و رقابت درون کشوری برای خرید این کالا افزایش یابد، چراکه فیروزه نیشابور طرفداران بسیار زیادی دارد که بهترین راه برای عرضه فیروزه نیز همین است.

وی با تأکید بر این‌که با توجه به واگذاری این معدن به بخش خصوصی مسؤولیت برگزاری مزایده برای فروش فیروزه استخراجی برعهده این بخش است، اظهارداشت: اما این موضوع که پس از خرید این فیروزه‌ها توسط اشخاص و شرکت‌ها چه تصمیمی برای این کالا گرفته می‌شود برعهده خریداران است و این فیروزه‌ها عمدتاً پس از تراشکاری در کشور توزیع و یا صادر می‌شوند.

گرمابی خاطرنشان‌کرد: البته مشکلات ایجادشده در توزیع نامناسب این کالا در شهرهای مختلف نیز می‌تواند به دلیل فروش فیروزه به‌صورت مزایده باشد و قیمت بالای این کالا در کشور فیروزه‌تراشان را مجبور به واردات فیروزه خام از دیگر کشور‌ها می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای فرایند استخراج و عرضه فیروزه در کشور می‌افزاید: ما اخیراً درخواست‌های متعددی را به دولت داده‌ایم و در حال پیگیری آنها هستیم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: آسفالت کردن جاده میانی معدن و روستای فیروزه به‌منظور تسهیل رفت‌وآمد روستاییان به جهت شناخت بیش‌تر مردم یکی از اقدامات است، چراکه این معدن و اطراف آن می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل شود.

گرمابی ادامه داد: همچنین پیگیری مشکلاتی که در مباحث مالیاتی وجود دارد، برگزاری سمینار ملی با موضوع فیروزه و با هدف شناخت بیش‌تر این ظرفیت، ساخت مجموعه‌ای در معدن فیروزه به‌منظور ایجاد بازاری برای عرضه و فروش کارهای فیروزه‌تراشان از جمله اقداماتی است که تاکنون انجام ‌گرفته است.

به‌طوری‌که یکی از اهالی روستا که از سال‌های پیش در معدن مشغول به‌کار بوده درباره نحوه فروش فیروزه‌های استخراج شده، گفت: پس از جمع شدن فیروزه‌ها و درجه‌بندی آنها، در یک بازه زمانی دو تا ۳ ماهه مدیران تعاونی با صدور اطلاعیه‌هایی نسبت به برگزاری حراج‌های حضوری اقدام کرده تا فیروزه‌های خام استخراج شده با بالا‌ترین قیمت به فروش گذاشته شوند.

وی درباره حجم و قیمت فیروزه‌ها در حراج گفت: به‌طور معمول فیروزه‌ها که به صورت درجه یک و دو تعیین شده‌اند در وزن‌های حدود ۱۰۰ کیلوگرمی و با قیمت پایه حداقل ۱۰ میلیون تومان به حراج گذاشته می‌شوند که در برخی از مواقع قیمت نهایی به مرز ۳۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

کل صادرات فیروزه کشور در سال ۹۵ بیش از ۱۳۲ کیلوگرم به ارزش۱۱۲ هزار دلار بوده است

همچنین معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی رضا‌شجاعی می‌گوید: در حوزه صادرات رسمی در سال ۹۵ از خراسان رضوی ۱۰۴ کیلوگرم فیروزه به ارزش ۹۱ هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است.

وی می‌افزاید: ۷۹ درصد صادرات فیروزه کشور را خراسان‌رضوی به خود اختصاص داده و در ۴ ماه اول سال‌جاری نیز ۵۳ کیلوگرم فیروزه به ارزش ۷ هزار دلار صادر شده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: کل صادرات فیروزه کشور در سال ۹۵ بیش از ۱۳۲ کیلوگرم به ارزش۱۱۲ هزار دلار بوده است. شجاعی اظهار می‌کند: صادرات فیروزه از مشهد به کشورهای ترکیه، اندونزی، تایلند، امارات، ژاپن، چین و انگلیس انجام می‌شود و البته بسیاری از فیروزه‌ها تبدیل به انگشتر و گردنبند شده و گردشگران و زائران خارجی آنها را به‌صورت چمدانی می‌برند که جایی ثبت و ضبط نمی‌شود.

وی گفت: بهره‌برداری از معدن فیروزه نیشابور در اختیار شرکت تعاونی با ۳۵۰ عضو است که عمدتاً از ساکنان دو روستای نزدیک معدن هستند. استخراج سنگ فیروزه از این معدن قبلاً ۱۵ تن در سال بود و حالا به ۴۰ تن رسیده و رکورد استخراج تا ۴۷ تن نیز ثبت شده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: استفاده از روش‌های نوین برای استخراج سنگ معدن، تکمیل چرخه فرآوری و پیگیری گردشگری معدن عرصه‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

اما خبرخوش این است که چندی پیش دومین معدن فیروزه خراسان در ۷کیلومتری این معدن کشف شد تا فیروزه نیشابور بیش‌تر از قبل بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی دنیا را تصاحب کند این معدن جدید از نظر ذخیره و ارزش سنگ استخراج شده مشابه معدن قبلی است که ذخیره‌ای ۹هزار تنی دارد و از هر تن سنگ آن ۸تا ۱۰ کیلوگرم فیروزه تزیینی به دست می‌آید.