۳ مناقصه بین‌المللی در برابر ۱۲ مناقصه داخلی

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی‌ مطرح‌کرد ۳ مناقصه بین‌المللی در برابر ۱۲ مناقصه داخلی گروه تجارت- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ۱۵ مناقصه خرید کود ۱۲ مورد آنها داخلی و تنها ۳ مورد آن بین‌المللی بوده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حمید رسولی با اعلام این‌که در آینده به خودکفایی در تولیدات کودهای فسفاته […]

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی‌ مطرح‌کرد

۳ مناقصه بین‌المللی در برابر ۱۲ مناقصه داخلی

گروه تجارت- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: از ۱۵ مناقصه خرید کود ۱۲ مورد آنها داخلی و تنها ۳ مورد آن بین‌المللی بوده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حمید رسولی با اعلام این‌که در آینده به خودکفایی در تولیدات کودهای فسفاته و پتاسه مصرفی کشاورزان می‌رسیم، گفت: در دهه‌های قبل حجم زیادی از کود مورد نیاز کشاورزان از طریق واردات تأمین می‌شد اما امروزه بخش اعظم تولید کودهای فسفاته و پتاسه در داخل تأمین می‌شود.

وی افزود: ما در خریدهای خوب اولویت خود را از تولیدکنندگان داخلی قرارداده‌ایم به‌طوری که از ۱۵ مناقصه خرید کود ۱۲ مورد آنها داخلی و تنها ۳ مورد آن بین‌المللی بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه ‌داد: امیدواریم که با حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی، دو تا سه سال آینده در تولید کودهای پتاسه و ۴ تا ۵ سال دیگر در کودهای فسفاته به خودکفایی برسیم.

رسولی تصریح ‌کرد: در سال‌جاری ۷۰ درصد از منابع کودی مورد نیاز را از تولیدکنندگان داخلی تأمین شده و سهم واردات روز به روز در حال کاهش است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران به این نکته اشاره کرد که در گذشته حتی واردکننده کود ازته بوده‌ایم اما اکنون با افزایش تولید به صادر کننده این محصول تبدیل شده‌ایم.

وی در ادامه تشریح کرد: میانگین مصرف کود در بخش کشاورزی ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است و باید تمهیدات مناسبی برای افزایش مصرف کود با کیفیت در کشورمان انجام شود.

رسولی افزود: براساس اعلام فائو ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی صد و چهاردهمین کشور مصرف‌کننده کود بوده و در حالی که یک درصد از اراضی دنیا را در اختیار دارد تنها نیم درصد از کود دنیا را مورد استفاده قرار می‌دهد و مصرف کود در ایران نصف مصرف کود از متوسط جهانی است. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که ورود کودهای بدون سم خط قرمزی برای ما به حساب می‌آید، گفت: در سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ۲۸ نوع کود قرار گرفته است که امیدواریم تعداد آن تا پایان سال جاری افزایش یابد.

وی گفت: ۳۵۰۰ عامل توزیع کودهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کشور وجود دارد که تنها محصولات استاندارد و ثبت‌شده را توزیع می‌کنند.

رسولی افزود: براساس نظارتی که شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کارگزاری‌های خود دارد در سال جاری تا به امروز ۱۲ کارگزاری ما به دلیل تخطی از استاندارد‌ها لغو عاملیت شده‌اند به‌طوری که در آخرین مورد یکی از کارگزاران قدیمی ما به دلیل عرضه سولفات آمونیوم فاقد استاندارد لغو مجوز شد.

 

وی در پایان با اشاره به این که استانداردسازی مصرف کودهای شیمیایی را در یکسال آینده شاهد بودیم، گفت: مصرف کودهای شیمیایی در یک سال اخیر ۹۰ درصد هم‌ بستگی با استاندارد دارد.