امدادگران «بی‌امداد» را دریابیم

امدادگران «بی‌امداد» را دریابیم یک روانپزشک ضمن هشدار نسبت به بروز آسیب‌های جدی جسمی و روحی در امدادگران در جریان امدادرسانی به حوادث، بر لزوم انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد تأکید کرد. به گزارش ایسنا، محمدباقر صابری‌زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وقتی حادثه‌ای مثل زلزله رخ می‌دهد، افراد زیادی آسیب خواهند […]

امدادگران «بی‌امداد» را دریابیم

یک روانپزشک ضمن هشدار نسبت به بروز آسیب‌های جدی جسمی و روحی در امدادگران در جریان امدادرسانی به حوادث، بر لزوم انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی از این افراد تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر صابری‌زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: وقتی حادثه‌ای مثل زلزله رخ می‌دهد، افراد زیادی آسیب خواهند دید. عامه مردم در حوادث، بیش‌تر افراد زخمی و یا کسانی را که از بین رفته‌اند را مد نظر قرار می‌دهند؛ در حالی که این میزان آسیب فقط بخش کوچکی از کوه عظیم آسیب‌‌‌ها است.

وی افزود: آسیب‌دیدگان اولیه حوادثی مثل سیل و یا زلزله، بمباران‌های هوایی و جنگ، کسانی هستند که مستقیماً دچار آسیب جسمی و یا جانی شده‌اند. ولی آسیب‌های جدی و پایدارتر برای بازماندگان باقی خواهد ماند که در ماه‌های بعد خودش را به رخ خواهد کشید. خانواده، زنان و کودکان بازمانده از حوادث، قربانیان پنهان در همه حوادث هستند.

این روانپزشک ادامه داد: در کنار موارد مذکور گروه دیگری نیز هستند که به شدت در معرض خطر و آسیب‌های جدی جسمی و روانی هستند. این گروه امدادگرانی هستند که بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در تدارک کمک به همنوعان خود برآمده‌اند. به پاس قدردانی و توجه به اهمیت تلاش این عزیزان و به تأسی از فرهنگ جبهه و جهاد نام این بزرگواران را  «امدادگران بی‌امداد» می‌گذارم.

وی گفت: سنگرسازان بی‌سنگر عنوانی بود که به جهادگران جبهه داده شده بود. عظمت کار آنها در این بود که بی‌آنکه خود در سنگری امکان پناه داشته باشند، در سرحد خلوص و جانفشانی برای رزمندگان سنگر می‌ساختند.

 

صابری زفرقندی افزود: امدادگران نیز همین گونه هستند. بدون هرگونه حفاظی که خود و خانواده‌شان را ایمن نگه دارد، خاضعانه برای نجات جان دیگران سراز پا نمی‌شناسند. این عزیزان دائماً با صحنه‌های فجیع و دردآور روبه‌رو می‌شوند.