مناقصه واگن‌های مترو تهران در ایستگاه پایانی

رفت و آمد زیرزمینی پایتخت روان‌تر می‌شود مناقصه واگن‌های مترو تهران در ایستگاه پایانی گروه اجتماعی- ماه پیش بود که مدیرکل دفترحمل‌ونقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی برای تأمین واگن‌های مترو خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین رجب صلاحی گفت که ۵ شرکت واگن ساز ایرانی […]

رفت و آمد زیرزمینی پایتخت روان‌تر می‌شود

مناقصه واگن‌های مترو تهران در ایستگاه پایانی

گروه اجتماعی- ماه پیش بود که مدیرکل دفترحمل‌ونقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی برای تأمین واگن‌های مترو خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حسین رجب صلاحی گفت که ۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن‌پارس، ایریکو، واگن‌سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره‌جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا اسناد مناقصه راخریداری‌ کرده‌اند.

 حال پس از گذشت بیش از یک ماه، محمدعلی‌نجفی از برگزاری مناقصه خرید ۶۵۰۰ واگن مترو توسط وزارت کشور خبر داد.

وی گفت: قرار بود تکلیف این مناقصه تا پایان آبان ماه مشخص شود، اما با درخواست شرکت‌های حاضر در مناقصه این زمان تمدید شد.

محمدعلی‌نجفی با نادرست دانستن آمارهایی که میزان استفاده از حمل‌ونقل عمومی شهر تهران را تا ۶۰ درصد اعلام می‌کنند، افزود: میزان استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران حداکثر ۴۶ درصد است که ۲۵ درصد از آن با تاکسی و ماشین‌های سواری و ۲۱ درصد از آن با مترو و اتوبوس انجام می‌شود.

نجفی با بیان این‌که ساخت معابر جدید نه تنها مشکل حمل‌ونقل تهران را حل نمی‌کند، بلکه آلام جدیدی نیز بر آن می‌افزاید، افزود: تهران در شرایط مناسبی در حمل‌ونقل عمومی قرار ندارد و بیش از ۵۴ درصد از حمل‌ونقل مردم شهر تهران با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود. میزان استفاده مردم از وسایل حمل‌ونقل عمومی در مقابل سایر شهر‌ها ارقام پایینی را نشان می‌دهد.

وی مهم‌ترین اولویت شهرداری در بهبود وسایل حمل‌ونقل عمومی را سرمایه‌گذاری بر روی مترو اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شهر تهران ۱۳۰۰ واگن مترو داریم که نزدیک به یک سوم آن یا کار نمی‌کند یا باید تعمیر شود. در صورتی که تعداد واگن‌های فعال در مترو تهران باید به ۴۰۰۰ واگن برسد.

 

بی شک افزایش تعداد واگن‌های مترو تهران باعث روان‌تر شدن عبور و مرور زیر زمین در پایتخت می‌شود و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا خواهد کرد.