۲۰ میلیون نفر با آموزش و پروش سروکار دارند

وزیر آموزش و پرورش ۲۰ میلیون نفر با آموزش و پروش سروکار دارند وزیر آموزش و پرورش درباره ارفاق در بازنشستگی فرهنگیان گفت: ما امکان استفاده از ارفاق برای قانون بازنشستگی را نداریم و در شرایط فعلی، نه دولت و نه نمایندگان با ارفاق ۵ ساله در بازنشستگی فرهنگیان موافقت نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، سیدمحمدبطحایی […]

وزیر آموزش و پرورش

۲۰ میلیون نفر با آموزش و پروش سروکار دارند

وزیر آموزش و پرورش درباره ارفاق در بازنشستگی فرهنگیان گفت: ما امکان استفاده از ارفاق برای قانون بازنشستگی را نداریم و در شرایط فعلی، نه دولت و نه نمایندگان با ارفاق ۵ ساله در بازنشستگی فرهنگیان موافقت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، سیدمحمدبطحایی در مراسم آیین افتتاحیه کنگره سراسری حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: قریب ۵۰ دانش‌آموز جان خود را در زلزله غرب کشور از دست دادند که این باعث تألم و تأسف است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های وزارت آموزش و پرورش دامنه و وسعت مخاطبان و یا ذی‌نفعان است که گستره بسیار وسیعی دارد. وقتی واژه ذی‌نفعان را به‌کار می‌بریم با معنی سنتی خود تفاوت دارد. حدود ۲۰میلیون نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با آموزش‌وپروش سروکار دارند و این گستردگی شرایط خاصی را رقم می‌زند که یکی از مهم‌ترین لازمه‌های آن ارتباط و تعامل است. آموزش و پرورش باید با مخاطبان خودش تعامل سازنده داشته باشد.

وی با بیان این‌که تشکل‌ها مهم‌ترین و قوی‌‌ترین ظرفیتی هستند که می‌توانند بین نظام مدیریت و برنامه‌ریزی رابطه برقرار کنند، گفت: تشکل‌ها باید نقد‌ها را به صورت نظام‌مند وارد سیستم کنند. من در جلسه‌ای که مدتی پیش با تشکل‌ها داشتیم، گفتم وزارت آموزش و پرورش محتاج این نقدهاست و بدون نقد‌ها نظام آموزش و پرورش به خطا می‌رود و اگر دست نیاز به سمت تشکل‌ها دراز می‌کند از سر نیاز نیست، بلکه برای گام برداشتن درست است.

بطحایی افزود: شرایط لازم برای بقای نظام آموزش و پرورش یک نظام تعاملی و درست است که تاکنون وجود نداشته است و باید کمک کنیم این نظام هدفدار و هدفمند را شکل دهیم. در همان جلسه از دوستان این درخواست را داشتم که حضور تشریفاتی نداشته باشند و باید یک سازوکار منظم مستمر را طراحی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: نکته دیگر تقویت تعامل و ارتباط مستقیم با همه ذی‌نفعان است که در این رابطه تهیه و تولید یک شبکه ملی ارتباطات در جهت تعامل مدنظر ماست. ما قصد داریم یک شبکه تلویزیونی ملی که برنامه‌هایش در حال ساخت است و محدودیت‌های سایر شبکه‌ها را ندارد و با اولیای دانش‌آموزان به راحتی در ارتباط با مسایل اجتماعی سخن می‌گوید را راه‌اندازی کنیم. امیدواریم در روزهای آینده این شبکه راه‌اندازی شود. برنامه‌های ما در این شبکه کسل‌کننده نیست.

بطحایی افزود: دومین برنامه این است که با ایجاد یک سامانه، زمینه کاندیداتوری همه کسانی که فکر می‌کنند توان مدیریتی لازم را دارند، فراهم کنیم. ما قصد داریم از زنان و جوانان در نظام آموزش و پرورش استفاده کنیم. امیدواریم بتوانیم برای هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان دو نفر را با انتخاب سهامداران انتخاب کنیم. می‌دانم این گام‌‌ها بلند است اما معتقد و امیدوار به برداشتن آنها هستیم.

وی با تأکید بر این‌که مهم‌ترین آسیب امروز کشور ما آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برنامه‌هایی را برای کاهش این آسیب‌‌ها در دست تهیه داریم و سعی در تولید برنامه‌هایی داریم که جذاب باشد و از چشم بینای آموزش و پرورش می‌خواهیم در کنار ما باشند.

وی افزود: ما امکان استفاده از ارفاق برای قانون بازنشستگی را نداریم و از طرفی با وضعیتی که در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد، نه دولت و نه نمایندگان با ارفاق ۵ ساله در بازنشستگی فرهنگیان موافقت نمی‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از خدمات تلویزیون تعاملی در حوزه تشکل‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر سخن از تحول در برنامه‌های درسی می‌شود مقصود نفی تلاش‌های گذشتگان نیست بلکه استراتژی آینده ایجاب می‌کند تحول دائماً و با سرعت و همزمان با تحولات دنیا انجام شود.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند آسیب‌های اجتماعی است چنان که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان، آسیب‌های اجتماعی را بزرگ‌ترین دشمن امروز جامعه دانستند و این امر بار مسؤولیت متولیان نظام تعلیم و تربیت را بیش از پیش سنگین می‌کند.

بطحایی خاطرنشان کرد: فضای مجازی درعین حالی که فرصت ارزشمندی است یک تهدید بزرگ نیز هست پس باید با روش‌های مناسب جامعه مخاطبین را با آسیب‌های اجتماعی و عواقب آن در علم و شخصیت آنها آشنا کنیم؛ بنابراین باید آموزش‌ها را به تدریج تغییر دهیم.

 

وی تحول در نظام تعلیم و تربیت را برای جامعه فردا، اجتناب‌ناپذیر برشمرد و افزود: براساس سیاست‌های دولت و سند تحول بنیادین باید در مسیر تحول حرکت کنیم.