بخش خصوصی کشور نحیف است

رییس اتاق بازرگانی سنندج بخش خصوصی کشور نحیف است رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی سنندج گفت: افکار سیاسی باید در خدمت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد. در بخش دولتی و خصوصی، منابع و پتانسیل‌های مادی و فیزیکی بسیاری وجود دارد، اما متناسب با توسعه ذهنی، فکری و رفتاری ما در مسیر و ریل توسعه […]

رییس اتاق بازرگانی سنندج

بخش خصوصی کشور نحیف است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی سنندج گفت: افکار سیاسی باید در خدمت برنامه‌های اقتصادی قرار گیرد. در بخش دولتی و خصوصی، منابع و پتانسیل‌های مادی و فیزیکی بسیاری وجود دارد، اما متناسب با توسعه ذهنی، فکری و رفتاری ما در مسیر و ریل توسعه اقتصادی قرار نگرفته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، سیدکمال‌حسینی، تأکیدکرد: زدودن غبار فقر، محرومیت و بیکاری و آسیب‌های اجتماعی قبل از هر زیرساختی نیازمند توجه به توسعه ذهنی، فکری و رفتاری است. باید توجه داشت که مدیریت اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی در مرز‌ها از اهم موضوعات موردنیاز کشور و به‌ویژه در استان‌های مرزی مانند کردستان است.

به گفته وی باید موازی و همسو در راستای حل مشکلات تولیدی و صادراتی، تقویت و ارتقای نقش‌آفرینی بخش خصوصی، اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی و از همه مهم‌تر توسعه ذهنی و ایجاد فرهنگ صادرات گام برداشت.

حسینی با بیان این مطلب که تجارت، محرک تولید و اشتغال است، تصریح‌کرد: زنجیره ارزش از سمت تولید به سوی صادرات تکمیل می‌شود و زمینه تقسیم کار اجتماعی را فراهم می‌کند. تقسیم کار اجتماعی، توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و امنیت همه جانبه را به ارمغان می‌آورد. بر کسی پوشیده نیست که بخش خصوصی کشور نحیف است و با سهم کوچکی که از اقتصاد دارد، فرصت عرض‌اندام و تجربه حضور در بازارهای بین‌المللی را نداشته است.

رییس اتاق بازرگانی سنندج عنوان‌کرد: امروز که فعالان اقتصادی در عرصه اشتغال‌زایی برای جوانان، اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تأمین مالیات فعال شده‌اند، ضرورت دارد همگرایی بین مسؤولان دولتی و نمایندگان مجلس با فعالان بخش خصوصی بیش‌تر شود. در این راستا اعتماد به بخش خصوصی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان، تقویت آنها و دریافت نظرات پیشنهادی آنها در جلسات برنامه‌ریزی را نباید فراموش کرد.

وی بر این باور است که باید شیوه صادرات کشور از حالت سنتی خارج شود، میزان صادرات غیرنفتی که تاکنون صورت گرفته بیش‌تر در بخش محصولات کشاورزی و مواد خام معدنی است از طرفی با توجه به بحران آب، رقابت بازار مواد خام و پیشرفت‌های تکنولوژیکی دیگر نباید انتظار داشت که رویکردهای سنتی سیاست‌های تلویحی و موقتی در توسعه صادرات اثرگذار باشد.

 

این فعال اقتصادی استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی و عملیاتی کردن تجارت در بازارچه سیف سقز را فرصتی برای استان و کشور دانست و تأکیدکرد: تردد و برقراری گذرنامه، تأمین زیرساخت‌ها و مذاکره و تعامل با طرف عراقی برای مراوده اقتصادی در این منطقه یک ضرورت است.