چرا برخی افراد به خوردن مو عادت دارند؟

چرا برخی افراد به خوردن مو عادت دارند؟ سندرم راپونزل نام بیماری عجیبی است که افراد در آن به دلیل بروز اختلالات روانی اقدام به خوردن موی خود کرده و معمولاً این مو‌‌ها به شکل توده در معده آنها انباشته شده و از طریق جراحی خارج می‌شود. به گزارش سیناپرس، به تازگی پزشکان پس از […]

چرا برخی افراد به خوردن مو عادت دارند؟

سندرم راپونزل نام بیماری عجیبی است که افراد در آن به دلیل بروز اختلالات روانی اقدام به خوردن موی خود کرده و معمولاً این مو‌‌ها به شکل توده در معده آنها انباشته شده و از طریق جراحی خارج می‌شود.

به گزارش سیناپرس، به تازگی پزشکان پس از یک جراحی دشوار موفق شدند یک توده یک‌ونیم کیلویی از موهای بلعیده شده را از شکم یک زن ۲۵ ساله هندی خارج کنند. این سندرم که بیمار در آن علاقه‌مند به خوردن مو می‌شود، سندرم راپونزل (Rapunzel syndrome) نام دارد.

افراد مبتلا به سندرم راپونزل، به خوردن موی سر و بدن خود علاقه‌مند بوده و در نتیجه معمولاً در معده آنها توده‌هایی از موهای جمع شده به نام bezoar به وجود می‌آید. این سندرم مرتبط با بیماری به نام Trichotillomania است که فرد بیمار بدون اختیار اقدام به کندن موهای خود و بلعیدن آنها می‌کند.

در این گروه از بیماران معمولاً توده‌های مو موجب بروز اختلال در دستگاه گوارش شده و بخشی از مسیر دستگاه گوارش را مسدود می‌کنند. در این شرایط معمولاً درمانی برای بیمار وجود نداشته و تنها باید از طریق جراحی اقدام به خارج کردن توده‌های مو از سیستم گوارش اقدام کرد.

 

عامل اصلی این بیماری، اختلالات روانی است و در بسیاری از موارد مردم برای ارزیابی و درمان این سندرم به منظور جلوگیری از برداشتن و خوردن موهای خود به روانپزشک مراجعه می‌کنند.