حریری و چالشی به نام لبنان!

حریری و چالشی به نام لبنان! حریری پس از استعفای خود و بازگشتش به لبنان با چالش‌هایی در رابطه با این کشور و جریان المستقبل مواجه است. همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با حریری بر پایبندی کشورش نسبت به ثبات لبنان تأکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، […]

حریری و چالشی به نام لبنان!

حریری پس از استعفای خود و بازگشتش به لبنان با چالش‌هایی در رابطه با این کشور و جریان المستقبل مواجه است. همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس تلفنی با حریری بر پایبندی کشورش نسبت به ثبات لبنان تأکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، به دنبال استعفای سعدحریری، نخست‌وزیر لبنان حامیان جریان المستقبل در این کشور اقدامات آتی وی که رهبر این جریان است را تحت نظر دارند.

این در حالی است که حریری، منتظر چالش‌های متعددی به ویژه در رابطه با سیاست «خویشتن‌داری» این کشور در قبال بحران‌های منطقه است.

همچنین او با چالش داخلی بزرگ‌تری در داخل جریان المستقبل روبه‌روست؛ در این جریان در هفته‌های گذشته اختلافاتی به وجود آمده است.

جریان المستقبل یکی از بارز‌ترین جریان‌های سیاسی سنی‌های لبنان است.

در این راستا، صلاح سلام، سردبیر روزنامه «اللواء» گفت: رهبران جریان المستقبل خواهان استفاده سریع از توجه مردم لبنان به بازگشت حریری هستند تا با استفاده از اشتباهات مرحله پیشین صفوف این جریان را تقویت و ساماندهی کنند.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر لبنان تماسی تلفنی را از سوی ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا دریافت کرد.

در این تماس مک‌مستر بر پایبندی دولت آمریکا به ثبات لبنان و حمایتش از دولت و نهادهای قانونی این کشور تأکید کرد.

حریری همچنین در منزل خود با خانواده‌ها و شخصیت‌هایی از مناطق مختلف لبنان دیدار کرد که به مناسبت بازگشت وی به بیروت برای عرض تبریک نزد او آمده بودند. آنها اعلام کردند از رویکرد و جهت‌گیری‌های سیاسی او حمایت می‌کنند.

حریری در این دیدار تصریح‌کرد: آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم در واقع تکمیل خط‌مشی رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان مبنی بر رشد و توسعه، اقتصاد، امنیت و ثبات لبنان است.

وی گفت: این کشور با چالش‌های بزرگی مواجه است زیرا در منطقه ناآرامی قرار داشته و دخالت‌های بسیاری وجود دارد به همین دلیل لبنان باید خویشتن‌داری کند.

حریری در ادامه گفت: مشورت‌هایی صورت خواهد گرفت و نتایج آن را خواهیم دید. امیدوارم همه گروه‌های سیاسی موضع شفاف داشته باشند.

همچنین طی روزهای آتی تماس‌‌ها و مذاکرات سیاسی رییس‌جمهور، رییس پارلمان و نخست‌وزیر لبنان برای بازگشت به «سیاست بی‌طرفی» در قبال بحران‌های منطقه سرعت خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، میشل‌عون، رییس‌جمهور لبنان از زمان استعفای سعدحریری از سمت نخست‌وزیری مذاکراتی را با مسؤولان لبنانی و رؤسای احزاب برای حل بحران سیاسی کنونی داشته است.

اکنون مسؤولان لبنانی تلاش می‌کنند تا روابطشان را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که حزب‌ا… را «گروهی‌تروریستی» می‌دانند، بهبود بخشند و سیاست بی‌طرفی را مثل قبل در قبال بحران‌های منطقه اتخاذ کنند.

درحالی که میشل عون روز جمعه تأکیدکرد که لبنان از طریق تلاش‌های دیپلماتیک توانست بحران سیاسی اخیر را پشت سر بگذارد، سعدحریری گفت: ما باید به مذاکره بپردازیم تا به ساحل امن برسیم و سلامتی و امنیت کشور و شهروندان و روابطمان را با تمامی کشورهای عربی که حق دفاع از امنیت خود را دارند، حفظ کنیم. ما خواهان بهترین روابط با عربستان هستیم.

حریری در سخنرانی چند روز پیش خود گفت: با توجه به اصرار میشل‌عون استعفایم را نگه می‌دارم و خواهان این هستم که سیاست بی‌طرفی در عمل اجرا شود نه فقط با سخن. نباید این سیاست به ضرر برادران عربمان تمام شود وگرنه ما موضعی دیگر اتخاذ خواهیم کرد.

به گفته منابعی در جریان المستقبل، سعدحریری پاسخ مثبتی از میشل‌عون و نبیه‌بری، رییس پارلمان لبنان درباره لزوم ایجاد مکانیسمی برای اتخاذ این سیاست از جانب حزب‌ا… در برابر درگیری‌های منطقه شنیده است. این منابع تأکید کردند که حریری به صداقت عون برای یافتن راه‌حل لازم ایمان دارد.

منابع مذکور احتمال دادند که میشل عون مذاکراتی را با گروه‌های سیاسی برای تبادل نظر درباره حل بحران کنونی به جای مذاکرات گسترده در کاخ ریاست جمهوری داشته باشد. احتمالاً نبیه‌بری رهبری حزب‌ا… را در جریان موضع واقعی عربی بگذارد. حریری نیز به شخصه قصد دارد دیدارهایش را که با احزاب و رهبران گروه‌های لبنانی آغاز کرده، گسترش دهد. این منابع بعید ندانستند که حریری با رهبران حزب‌ا… دیدار کند. همچنین او با سمیر جعجع، رییس حزب‌القوات‌اللبنانیه دیدار می‌کند.

به گفته این منابع، اعلام آمادگی حزب‌ا… برای مذاکره که در سخنرانی سیدحسن‌نصرا…، دبیرکل حزب‌ا… لبنان اعلام شد، احتمالاً مقدمه‌ای برای بحث درباره سیاست بی‌طرفی است.