کشور در بحث مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده است

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کشور در بحث مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده است تغییر نگاه مجلس به فرودگاه‌ها رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی به نقش کلیدی فرودگاه‌ها در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: کشور در بحث مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده است. به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا‌رضایی‌کوچی در افتتاح کارگاه فرودگاه و آمادگی در […]

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

کشور در بحث مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده است

تغییر نگاه مجلس به فرودگاه‌ها

رییس کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی به نقش کلیدی فرودگاه‌ها در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: کشور در بحث مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده است.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا‌رضایی‌کوچی در افتتاح کارگاه فرودگاه و آمادگی در برابر بلایای طبیعی(GARD) که امروز در سالن اجتماعات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، عنوان‌کرد: امروزه بحث زلزله در تمام کشور مطرح است و این نشان می‌دهد کشور ما اغلب حوادث و بلایای طبیعی را تجربه کرده است.

او در ادامه عنوان‌کرد: کم‌تر حادثه و بلایای طبیعی در جهان است که ما تجربه نکرده باشیم و که در راستای آن مردم عزیزان بسیاری را از دست داده‌اند به همین جهت ما باید آمادگی کشور را در مدیریت بحران بالا ببریم.

رییس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از این‌که ما معمولاً در مستندسازی حوادث ضعیف عمل کرده‌ایم، ابرازداشت: زمانی که یک حادثه‌ای برای کشور رخ می‌دهد و ما از آن تجربه کسب می‌کنیم کم‌تر به مستندسازی اهمیت می‌دهیم تا به عنوان تجربه قابل استناد برای مدیران بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. بنده در حادثه پلاسکو نیز این تقاضا را داشتم این در حالی است که در خصوص حادثه پلاسکو این تجربه دوم ما بود؛ در حادثه اول به دلیل این‌که مستندسازی نکرده بودیم تماماً در حال آزمون و خطا بودیم.

رضایی با بیان این‌که در حادثه زلزله بم مستندسازی خوبی صورت گرفت که در راستای آن برای حادثه اخیر کرمانشاه کارساز بود، بیان‌کرد: در بحث حمل و نقل هوایی در راستای تجربه‌ای که از فرودگاه بم کسب کرده شده بود، توانستیم در فرودگاه کرمانشاه مدیریت بحران بهتری داشته باشیم.

طبق گفته او، ما در تهران مسؤولیت مدیریت بحران را به شهرداری تهران داده‌ایم؛ شهردار تهران طبق قانون رییس مدیریت بحران شهر تهران است. این زمانی می‌تواند مؤثر باشد که مدیریت واحد شهری هم داشته باشیم بدان معنا که دستگاه‌هایی که در مدیریت بحران دخیل هستند باید تحت مدیریت رییس مدیریت بحران تهران باشند این در حالی است که اکنون نیروی انتظامی، پلیس، هلال احمر و… تحت مدیریت ستاد بحران نیست. با توجه به این‌که آسیب‌پذیری در شهر تهران بالا است باید به این مسأله توجه شود در غیر این صورت اگر زمانی در تهران حادثه‌ای رخ دهد دچار مشکل بسیاری خواهیم شد.

این عضو کمیسیون عمران با بیان این‌که نقش فرودگاه‌ها در مدیریت بحران بر کسی پوشیده نیست، تصریح‌کرد: فرودگاه‌ها در بحث امداد و نجات بسیار نقش کلیدی دارند و در همان لحظات اولیه حادثه که بایستی امکانات و نیروی انسانی اعزام شود تنها با حمل ونقل هوایی و فرودگاهی انجام خواهد گرفت به همین جهت کسی نمی‌تواند نقش فرودگاه‌ها را انکار کند.

 

رضایی‌کوچی، خاطرنشان‌کرد: باید فرودگاه‌های کشور فعال شود این در حالی است که ما در ۵۵ نقطه کشور فرودگاه داریم و این فرودگاه‌ها هستند که می‌توانند در مواقع بحران کمک کنند. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در سال‌جاری پروژه عمرانی در فرودگاه‌های کشور داریم که این رقم به نسبت گذشته عدد قابل توجهی است که نشان از تغییر نگاه مجلس، دولت، وزارت راه و شهرسازی و … به فرودگاه‌ها دارد.