پایان انحصار فروش اینترنت توسط مخابرات؛ ورود FCPها

وزیر ارتباطات خبر داد پایان انحصار فروش اینترنت توسط مخابرات؛ ورود FCPها گروه ارتباطات – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توئیتی از رفع انحصار ارایه خطوط ONU و PCM خبر داد؛ خطوطی که تا پیش از این فقط در انحصار شرکت مخابرات بود که به این وسیله مشترکان این خطوط می‌توانند علاوه بر […]

وزیر ارتباطات خبر داد

پایان انحصار فروش اینترنت توسط مخابرات؛ ورود FCPها

گروه ارتباطات – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توئیتی از رفع انحصار ارایه خطوط ONU و PCM خبر داد؛ خطوطی که تا پیش از این فقط در انحصار شرکت مخابرات بود که به این وسیله مشترکان این خطوط می‌توانند علاوه بر مخابرات از شرکت‌های خصوصی اینترنت نیز سرویس بگیرند.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ شرایط رضایت کاربر تنها با وجود یک بازار رقابتی در عرصه اینترنت می‌تواند به وجود بیاید؛ به این صورت که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت مجاز باشند تا به همه حوزه‌های ارایه خدمات اینترنتی ورود پیدا کنند. یکی از این حوزه که تا پیش از این در انحصار شرکت مخابرات بود حوزه خطوط فیبر یا ONU و PCM‌ها بود که مطابق با گفته‌های وزیر ارتباطات ظاهراً رفع انحصار شده است.

محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توئیتی در صفحه توئیتر خود از رفع انحصار فروش اینترنت توسط شرکت مخابرات ایران بر روی خطوط PCM و ONU خبر داد و نوشت: مدیرعامل مخابرات ایران خبر رفع انحصار فروش اینترنت برای خطوط پی ‌ام سی وو او ان یو و اجرای بخشی از مصوبه ۲۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات را اعلام کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان‌کرد: در سابق مشترکین این خطوط تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارایه سرویس برای سایر شرکت‌ها نیز فراهم شده است

گفتنی است تا پیش از این و در جریان اعلام خبر تصویب مدل غیرحجمی تعرفه‌های اینترنت توسط وزیر ارتباطات بسیاری از کاربران به انحصار شرکت مخابرات در ارایه خطوط فیبر نوری اعتراض کرده بودند که آذری‌جهرمی آنها را به بردباری و صبر بیش‌تر در این مورد دعوت کرد؛ مسأله‌ای که حالا و با اعلام این خبر توسط آذری‌جهرمی به نظر می‌رسد که رفع شده باشد.

در خطوط PCM مخابرات با استفاده از روشی به‌نام مدولاسیون کد پالس (Pulse Code Modulation)، ظرفیت هر کابل خود را به چندین خط تلفن ثابت اختصاص می‌دهد و خطوط فیبر یا ONU (مخفف عبارت Optical Network Unit) که در آن مخابرات از رشته‌های فیبر نوری برای توزیع خط تلفن به‌کاربران بسیار زیادی استفاده می‌کند.

خطوط PCM قابلیت ارایه اینترنت را ندارند و مشترکانی که خواستار دریافت سرویس اینترنت روی این خطوط هستند الزاماً باید پس از تغییر خط از PCM به سیم مسی از شرکت مخابرات ایران اینترنت دریافت کنند و درصورتی‌که متقاضی استفاده از اینترنت دیگر شرکت‌های اینترنتی باشند مخابرات خط PCM آنها را تغییر نمی‌دهد. مخابرات علت این رویه را هزینه‌بر بودن تغییر خطوط PCM عنوان می‌کند.

علاوه‌ بر خطوط PCM شرکت مخابرات در سال‌های گذشته اقدام به نصب خطوط فیبر نوری در برخی مناطق مخابراتی نیز کرده است. این خطوط نیز امکان دریافت اینترنت ندارند و باید تغییر کنند که شرکت مخابرات ایران به مشترکان این خطوط نیز به صورت انحصاری سرویس ارایه می‌کند و امکان دریافت سرویس از شرکت‌های دیگر برای مشترکان این سرویس فراهم نیست. این موضوع همواره مورد اعتراض شرکت‌های خصوصی اینترنت مواجه بوده است.

 

اکنون اعلام وعده مدیرعامل مخابرات برای رفع این انحصار در حالی توسط وزیر ارتباطات اعلام شده که اصل این موضوع در اخبار منتشر نشده و بنابراین جزییاتی از زمان اجرایی شدن این وعده در دسترس نیست و مشخص نیست که آیا این وعده یک برنامه بلندمدت در دستورکار است و یا در روزهای آینده بنای اجرایی شدن دارد.