عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد ابلاغ نشدن بسیاری از مناقصهها به شرکتهای ایرانی در عراق عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تأکید بر لزوم جدی گرفته شدن بازار منطقهای ارز و عکسالعملهای مناسب نسبت به آن، خواستار تأمین مالی ارزان قیمت برای شرکتهای ایرانی صادرکننده کالاها و خدمات […]
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد
ابلاغ نشدن بسیاری از مناقصهها به شرکتهای ایرانی در عراق
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با تأکید بر لزوم جدی گرفته شدن بازار منطقهای ارز و عکسالعملهای مناسب نسبت به آن، خواستار تأمین مالی ارزان قیمت برای شرکتهای ایرانی صادرکننده کالاها و خدمات شد.
علیرضاکلاهی در گفتوگو با ایرنا، به کاهش بیش از ۵۰ درصدی نرخ ارز ترکیه در ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: ارزش لیر طی این سالها از ۲۵ هزار ریال امروز به کمتر از ۱۱ هزار ریال کاهش داشته و همین مسأله رقابتپذیری شرکتهای ایرانی را نسبت به رقبای ترک کاهش داده است.
وی تأکیدکرد: بازار ارز صرفاً یک بازار جهانی نیست، بلکه بازاری منطقهای نیز هست و باید به این مسأله توجه ویژه داشت؛ وقتی قیمت ارز در کشورهای همسایه و اطراف کاهش مییابد اما عکسالعملی از سوی ما دیده نمیشود، فعالیت اقتصادی و تجارت خارجی کشورمان با مشکلات و اختلالهایی مواجه خواهد شد.
وی با انتقاد از گران بودن تأمین مالی در کشورمان، تصریحکرد: وقتی رقیبان ترک و عربستانی تسهیلات با نرخ بهره یک تا دو درصدی در اختیار شرکتهایشان قرار میدهند، تکلیف شرکتهای ایرانی در بازارهای منطقه مشخص است.
به گفته وی، ضعفهای اساسی شرکتهای ایرانی به ویژه در مقوله تأمین مالی، بیم فرصتسوزی در این بازار بزرگ و جایگزین شدن شرکتهای ترکیهای و عربستانی را به دنبال داشته است.
این عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره بازار عراق در پساداعش، افزود: هنوز افزایش تقاضای خاصی از سوی طرفهای عراقی دیده نشده است، اما نگرانی اصلی فعالان اقتصادی ایرانی فرصت طلبی رقبای ترکیه و همچنین نفوذ سازمان یافته رقیبان عربستانی در این بازار است.
رییس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به چند سال گذشته و ابلاغ نشدن بسیاری از مناقصهها به شرکتهای ایرانی در عراق با وجود برنده شدن در مناقصهها، از ضعف شرکتهای ایرانی به عنوان دلیل اصلی این اتفاقها یاد و خاطرنشانکرد: شاید برخی مسایل سیاسی نیز در این موضوع دخیل بود، از جمله اینکه «مقامهای عراقی دوست نداشتند به عنوان عوامل ایران دیده شوند».
به گزارش ایرنا، پیشتر رییس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود: عراق یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشور است، بهطوری که جمهوریاسلامیایران در ۶ ماه نخست امسال با ۳ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این کشور تبدیل شد.
مجتبیخسروتاج افزود: این مهم در حالی به دست آمده که سهم سایر کشورها در صادرات به این کشور در این مدت کاهش داشته است.
وی بیانکرد: برای بازار عراق به حضور تیمی ۱۰ نفره از سوی سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندی نیروهای بومی و ایجاد شعبهای از اتاق بازرگانی در این کشور نیاز است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.