صدور گواهینامه‌های کیفیت کالا و تجهیزات نفتی در سراشیبی اجرا

پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در مناقصات نفتی حمایت می‌شوند صدور گواهینامه‌های کیفیت کالا و تجهیزات نفتی در سراشیبی اجرا بازنگری در اساسنامه انجمن نفت و نهاد صدور گواهینامه گروه انرژی- حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی تجهیزات نفت از مدت‌‌ها پیش یکی از اولویت‌های وزارت نفت در سیاست‌های تدوین شده‌اش بود که درحال حاضر تمام […]

پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در مناقصات نفتی حمایت می‌شوند

صدور گواهینامه‌های کیفیت کالا و تجهیزات نفتی در سراشیبی اجرا

بازنگری در اساسنامه انجمن نفت و نهاد صدور گواهینامه

گروه انرژی- حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی تجهیزات نفت از مدت‌‌ها پیش یکی از اولویت‌های وزارت نفت در سیاست‌های تدوین شده‌اش بود که درحال حاضر تمام آنچه که در مزرعه نفتی کاشته است در حال برداشت است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با این تفاسیر انتظار می‌رود تجهیزاتی که در صنعت نفت در مرحله بومی‌سازی قرار گرفته‌اند با کیفیت قابل قبول در سطح بین‌المللی و استانداردسازی‌های لازم به‌عنوان یک برند با ملیت ایرانی نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در آن سوی مرز‌‌ها نیز توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را داشته باشد.

در همین راستا با تعریف ۱۰ قلم کالای اولویت‌دار و برگزاری مناقصات مربوط به آن و همچنین تلاش برای استقرار سامانه الکترونیکی تأمین کالای این صنعت و برنامه‌ریزی برای صدور گواهی کیفیت برای سازندگان داخلی و اعتباربخشی به این گواهی‌ها همه و همه نشان از خیز جدی وزارت نفت برای رسیدن به هدف مهم خود به معنای واقعی کلمه یعنی حمایت از تولیدکنندگان و سازندگان بازار داخلی دارد.

در این شرایط قرار است گواهینامههای کیفیت کالا و تجهیزات نفتی از سوی نهاد صدور گواهینامه انجمن نفت IPICB صادر شود.

رامین قلمبر؛ مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای شرکت ملی نفت؛ درباره اجرای آیین‌نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت برای محصولات و خدمات سازندگان کالا و تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت اظهار کرد: نهاد صدور گواهینامه انجمن نفت ایران ((IPICE، به دنبال ابلاغ آیین‌نامه نظام یکپارچه صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات برای سازندگان کالا‌‌ها و تجهیزات صنایع در انجمن نفت در اوایل خردادماه امسال تشکیل و مسؤولیت همه فعالیت‌های اجرایی، مالی و تدوین دستورکار‌‌ها و صدور گواهینامه کیفیت را به عهده دارد.

وی با اشاره به بازنگری در اساسنامه انجمن نفت و نهاد صدور گواهینامه تصریح کرد: نهاد صدور گواهینامه انجمن نفت ایران به‌‌طور مستقل طبق الزامات استانداردهای جهانی برای نهادهای صدور گواهی محصول ISO/IEC ۱۷۰۶۵ فعالیت می‌کند و با مستندسازی سامانه در ۶ ماه نخست سال ۹۶، فعالیت اجرایی صدور گواهینامه را از شهریور ماه ۹۶ آغاز کرده است. همه فعالیت‌های نهاد صدور گواهینامه انجمن نفت براساس استاندارد بین‌المللی ISO/IEC ۱۷۰۶۵ است.

قلمبر افزود: طرح بومیسازی ۱۰ گروه کالا‌‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندیهای داخلی و اتکای بیش‌تر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت. این ۱۰ گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درونچاهی، پمپ‌های درون چاهی، انواع متههای حفاری (صخره‌ای، الماسی، مغزه‌گیری)، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لولهها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار (توربین، کمپرسور و پمپ‌‌ها شامل پمپهای گریز از مرکز)، فولادهای آلیاژی CRYOGENICS، ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و ساخت پیگهای هوشمند است.

براساس گزارش شانا، وی با اشاره به این که هم اکنون ۹۰ درصد مسؤولیت ما داخلی‌سازی کالاهای موردنیاز صنعت نفت و تجهیزاتی است که تاکنون در داخل کشور ساخته نشده است، اظهار کرد: در گذشته سازندگان مهندسی معکوس می‌کردند، اما امروز هدف ما انتقال فناوری و دانش فنی روزآمد دنیا برای ساخت آن کالا از طریق همکاری مشترک سازندگان توانمند داخلی با شرکت‌های معتبر دنیاست.

مدیر پشتیبانی ساخت و تأمین کالای نفت، صدور گواهی کیفیت محصولات در صنعت نفت را اقدام مناسبی دانست که میتواند در ارتقای سطح کیفی تولیدات ایرانی و متعاقب آن، تقویت زیربنای اقتصاد کشور بسیار مؤثر باشد و تصریح کرد: با ترغیب سازندگان به ارتقای کیفیت و همسویی استاندارد کالاهای ساخت داخل با استانداردهای جهانی، توسعه اقتصادی و افزایش صادرات خواهیم داشت.

قلمبر تأکید کرد: با اجرایی شدن آییننامه نظام یکپارچه صدور گواهی کیفیت کالا، گواهی تطبیق برای کالا صادر میشود که اعتبار ملی دارد و پس از اعتباربخشی به نهاد، این گواهی به گواهی محصول با اعتبار جهانی بدل خواهد شد.

همچنین در خصوص پروژه‌های IPC که شرکت‌های ایرانی قرار است سهم ۷۰ درصدی از آن طرح‌ها را داشته باشند باید گفت حمایت نهادهای مربوط و مسؤول از شرکت و پیمانکاران ایرانی به تنهایی اهرم موفقیت در پروژه‌های نفتی نخواهد بود؛ پرواضح است رقابت و تلاش خود شرکت‌ها نیز شرط دیگر این امر است.

وزیر نفت شرط برنده شدن شرکت‌های ایرانی در مناقصاتی که در قالب قراردادهای جدید نفتی برگزار می‌شود را رقابت می‌داند.

 

بیژن‌زنگنه با تأکید بر این‌که تاکنون عمده اقداماتی که در مراحل اجرایی فاز ۱۱ پارس‌جنوبی صورت گرفته با شرکت‌های ایرانی بوده است، بیان‌ می‌کند: ۷۰ درصد سهمی که برای شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شده است، عملیاتی است، اما شرکت‌های ایرانی باید رقابت کنند و این‌گونه نیست که بدون رقابت بتوانند در مناقصات برنده شوند. به همین منظور نیز جهت ارتقای توانمندی شرکت‌های ایرانی برای برد در مناقصه یک مشاور تعیین شده است.