ضرورت رعایت استانداردهای جهانی و ارایه تسهیلات خرید در تولید خودرو

کارشناسان صنعت خودرو خواستار شدند ضرورت رعایت استانداردهای جهانی و ارایه تسهیلات خرید در تولید خودرو تطابق خودروهای تولیدی یک شرکت با استانداردهای جهانی موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موجب می‌شود تا یک خودرو در کلاس جهانی قرار بگیرد. این استاندارد‌‌ها از جهات مختلف کیفیت خودروی تولید شده را تأیید می‌کند […]

کارشناسان صنعت خودرو خواستار شدند

ضرورت رعایت استانداردهای جهانی و ارایه تسهیلات خرید در تولید خودرو

تطابق خودروهای تولیدی یک شرکت با استانداردهای جهانی موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و موجب می‌شود تا یک خودرو در کلاس جهانی قرار بگیرد. این استاندارد‌‌ها از جهات مختلف کیفیت خودروی تولید شده را تأیید می‌کند که یکی از مهم‌ترین این شاخصه‌ها، امنیت یک خودرو بوده که به صورت مستقیم با جان سرنشینان در تماس است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران حال باید دید که این استاندارد‌‌ها در تولید خودروهای ایرانی چقدر رعایت می‌شود و آیا خودروسازان ملی تمایلی به رعایت حداقلی این شاخصه‌ها در تولید خود دارند. مسایل و مشکلات به وجود آمده در سال‌های گذشته برای خودروهای تولید داخل، نشان داد که تعداد زیادی از این خودرو‌‌ها به ویژه اتومبیل‌های ارزان قیمت، تحت توجه استانداردهای جهانی ساخته نشده‌اند تا جایی که محمدشریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه همایش ملی استاندارد امسال از استاندارد خودروهای ملی شاکی شد و از خودروسازان خواست تا کیفیت تولیداتشان را بالا ببرند.

در این میان، برخی کارشناسان و صاحبنظران اعلام می‌کنند که تاریخ انقضای برخی خودروهای ملی به پایان رسیده و باید خط تولید آنها از رده خارج شود اما در صورتی که این اتفاق بیفتد، آیا مردم و به ویژه اقشار کم‌درآمد توانایی پرداخت هزینه خودروهای جایگزین را خواهند داشت؟

پیدا کردن جواب برای سؤال‌های مطرح شده و تحقیق در مورد استاندارد خودروهای ملی و قیمت خودروهای جدید، ما را برآن داشت تا به گفت‌و‌گو با برخی صاحبنظران امر بپردازیم که متن آن در ادامه آمده است؛

خودروهای داخلی کم‌ترین استاندارد‌‌ها را رعایت نمی‌کنند

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در همه جای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته در عموم تصمیم‌گیری‌ها دو مسأله اصلی وجود دارد؛ اول مصالح عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح می‌دهند و دوم، تأمین سلامت جانی اشخاص جامعه رد اولویت است.

کوهکن تصریح کرد: نمی‌توانیم فقط به صرف کم بودن قیمت، خودرویی تولید کنیم که جان مردم را به خطر بیندازد.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت تأکید کرد: البته راه معقول آن است که اگر دولت می‌خواهد خط تولید خودروهایی مانند پراید را حذف کند، باید ماشین ایمن‌تری با تسهیلات مناسب در جهت خرید قشر‌‌ها کم‌درآمد به بازار ارایه دهد.

وی با تأکید بر حمایت تسهیلاتی از قشر‌‌ها کم‌درآمد برای خرید خودرو، تصریح کرد: من به جد معتقدم که باید برای تولید خودرو، حداقل استانداردی را تعیین کنیم که اکنون برخی از خودروهای تولیدی کشور این شرایط را دارا نیستند.

کوهکن در پایان تأکید کرد: مسؤولان باید در تولید خودرو، توان مالی قشر‌‌ها کم در آمد را مدنظر قرارداده و خودروی با کیفیتی متناسب با بودجه دهک‌های پایین جامعه تولید کنند.

خودروهای بی‌کیفیت، باید از خط تولید خارج شوند

عبدا…رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص استاندارد خودروهای تولید داخل اظهار کرد: استاندارد خودرو می‌تواند از منظر ایمنی، میزان مصرف سوخت و قدرت حایز اهمیت باشد.

وی گفت: قیمت تمام شده تولید خودروی با کیفیت در داخل کشور کم‌تر از ۷۰ میلیون تومان نخواهد بود چرا که این قیمت‌ها با توان مالی افراد مستضعف جامعه، تناسبی ندارد.

نماینده مردم مازندران در خانه ملت تأکید کرد: از آنجایی که اکنون، تولید مازاد بر مصرف بوده و رقابتی نیست و مردم هم اکثراً به صورت نقد دست به خرید خودرو می‌زنند، خودروسازان هم تسهیلاتی به منظور فروش محصولاتشان ارایه نمی‌دهند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به مشکلات بی‌شمار مالی و بی‌پولی خودروسازان داخلی، تصریح کرد: مهم‌ترین مشکلات خودروسازان مربوط به سایه انداختن دولت بر این مجموعه‌های تولیدی است و این موضوع موجب شده تا فضای تولید خودرو یک فضای انحصاری شود.

رضیان با تشریح چگونگی توان یافتن خودروسازان برای پرداخت تسهیلات خرید خودرو به مردم، اذعان کرد: با ایجاد شرایط رقابتی و لیزینگ، میزان تولید خودرو افزایش یافته و سپس تولیدات خودروی داخلی مطابق با استانداردهای جهانی و ذائقه مشتری خواهد شد.

وی با تأکید بر توقف تولید پراید، بیان کرد: به دلیل برخی از سیاست‌ها و مصلحت‌ها، نمی‌توانیم به راحتی تولید پراید را متوقف کنیم.

رضیان در پایان اضافه کرد: ابتدا باید خودروی جایگزین را معرفی کرده و قطعه‌سازان را هماهنگ با قراردادهای جدید خودرویی کنیم و بعد بتوانیم خودروهایی همانند پراید را از خط تولید خارج کنیم.

سیستم‌های بانکی باید به کمک تولید کشور بیاید

در ادامه بهرام شهریاری فعال حوزه قطعه‌سازی اظهار کرد: خروج خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید و ساخت دوباره، نوعی از خودروهای بی‌کیفیت است که تنها جان و مال مردم را به خطر می‌اندازد.

شهریاری با اشاره به این‌که پایین بودن قدرت خرید مردم موجب شده تا هر زمانی که خودروسازان وام بدهند، همه برای خرید خودرو هجوم بیاورند، یادآور شد: سیستم‌های بانکی باید به کمک تولید کشور آمده و در کنار آن قرار بگیرند تا تولید، بتواند روی پای خود بایستد.

قیمت خودروی داخلی باید با جیب مردم همخوانی داشته باشد

جواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نگاه به صنعت خودروسازی باید نگاه صادرات محور باشد اظهار کرد: در صورتی که نگاه به گسترش صادرات خودرو به خارج از کشور باشد، بی‌شک، در داخل هم می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی برای تولید خودرو به وجود آوریم.

 

نماینده مردم کرمانشاه در خانه ملت تصریح کرد: یکی دیگر از مسایل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، هدایت هدفمند منابع بانکی به سمت خودروسازی است تا بتوانیم از این منابع در جهت رونق تولید و اشتغال و همچنین تقویت صنعت خودروسازی داخلی بهره ببریم.