برای دریافت سهم شهرداری در بودجه ۹۷ رایزنی‌‌هایی شده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت برای دریافت سهم شهرداری در بودجه ۹۷ رایزنی‌‌هایی شده است معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ ترافیکی در کلان‌شهر تهران گفت: متأسفانه امروز بیش از ۲۲ شرکت تاکسی اینترنتی مشغول فعالیت هستند که هر یک از آنها بیش‌تر از […]

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت

برای دریافت سهم شهرداری در بودجه ۹۷ رایزنی‌‌هایی شده است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم ارتقای فرهنگ ترافیکی در کلان‌شهر تهران گفت: متأسفانه امروز بیش از ۲۲ شرکت تاکسی اینترنتی مشغول فعالیت هستند که هر یک از آنها بیش‌تر از سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران خودرو در اختیار دارند و تابع هیچ مقررات خاصی نیستند.

به گزارش ایسنا، محسن‌پورسید‌آقایی در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در ارایه گزارشی از اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: در حوزه قوانین با کمبودی مواجه نیستیم اما نواقصی داریم که باید در جهت رفع این نواقص اقدام کنیم. در چشم‌انداز حمل و نقل شهر تهران حمل و نقل یکپارچه در دسترس، راحت، پاک، روان و ایمن پیش‌بینی شده است. در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران نیز توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از سیستم‌های هوشمند انسان‌محور بودن شهر و مدیریت عرضه و تقاضا مورد تأکید قرار گرفته است.

وی افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۹ شرکت و سازمان زیر مجموعه دارد که یک سوم کارکنان شهرداری تهران یعنی حدود ۱۹ هزار نفر در این معاونت مشغول کار هستند. اهم نیروهای معاونت حمل و نقل شهرداری تهران در شرکت‌های اتوبوسرانی، مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی، مترو، ستاد مرکزی معاینه فنی و سازمان حمل و نقل و ترافیک مشغول به‌کار هستند.

وی در تشریح اعتبارات معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، گفت: مجموعه اعتبارات شهرداری در سال‌جاری اگر به فصول مأموریتی مختلف تقسیم شود ۶۰۰۰ میلیارد تومان به فصل معاونت حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده شده که معادل یک سوم کل اعتبارات شهرداری تهران است.

وی تأکیدکرد: بیش‌ترین بودجه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یعنی حدود ۷۰ درصد کل اعتبار در مترو هزینه می‌شود که نشان می‌دهد اولویت در حل معضلات ترافیکی شهر تهران به مترو اختصاص داده شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اختصاص ردیف‌های بودجه‌ای از سوی دولت برای بخش حمل و نقل در شهر‌ها اشاره کرد و افزود: در دولت نیز ردیف‌هایی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهرهای کشور اختصاص داده شده اما پرداختی‌‌ها در این حوزه اندک بوده، در حقیقت ردیف‌های مصوب زیاد داریم اما دریافتی بسیار ناچیز است. مجموعه ردیف‌های بودجه‌ای اختصاص داده شده از سوی دولت ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که در این حوزه تاکنون در یک مرحله ۴۸ میلیارد تومان به صورت غیرنقد و ۲۴ میلیارد تومان به صورت نقد پرداختی داشته‌ایم. امسال نیز هیچ دریافتی نقدی از سوی دولت نداشته‌ایم. به این ترتیب یارانه بلیط مترو و اتوبوس برای سال‌جاری پرداختی از سوی دولت نداشته است. در جرایم رانندگی نیز متأسفانه پرداخت از سوی دولت صفر بوده است.

وی در تشریح چالش‌های بخش حمل و نقل شهر تهران به پایین بودن سهم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: برخلاف آمارهای گذشته که سهم حمل و نقل عمومی را ۶۰ درصد اعلام می‌کرد، باید به این نکته توجه کنیم که امروزه در دنیا تاکسی جزو حمل و نقل عمومی محسوب نمی‌شود اما در تهران تاکسی‌‌ها در آمار حمل و نقل عمومی مورد محاسبه قرار می‌گیرند. به این ترتیب با احتساب تاکسی‌‌ها مجموع حمل و نقل عمومی ما در تهران به ۴۴ درصد می‌رسد و در صورت حذف تاکسی‌‌ها مجموع واقعی حمل و نقل عمومی شامل مترو و اتوبوس در تهران حدود ۲۱ درصد خواهد بود.

وی تأکیدکرد: توسعه حمل و نقل عمومی به منابع مالی بسیاری نیازمند است به شکلی که برای تکمیل ۷ خط متروی ساخته شده در شهر تهران و کاهش سرفاصله این خطوط به ۳ دقیقه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان با کمبود هزینه در شهرداری تهران مواجه هستیم.

پورسید‌آقایی گفت: در بخش اتوبوسرانی نیز در شهر تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم و از اتوبوس‌های موجود نیز ۳۷۰۰ دستگاه از رده خارج هستند و باید جایگزین شوند. نبود سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و عدم پوشش متعادل در شهر تهران از دیگر معضلات ماست به شکلی که در غرب تهران به ویژه در منطقه ۲۲ هیچ‌گونه سیستم حمل و نقل عمومی این منطقه را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۸۰۰ دستگاه واگن مترو نیاز داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی با چالش‌های دیگری از جمله عدم مدیریت واحد و چندگانگی مدیریت ترافیک مواجه هستیم. متأسفانه امروز اختیارات و وظایف شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک همخوانی ندارد. در وزارت کشور شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصمیم‌گیری می‌کند. در استانداری‌ها تصمیم‌گیری در حوزه ترافیک وجود دارد و نیروی انتظامی نیز بخش عمده‌ای از مسؤولیت‌های ترافیکی را برعهده دارد لذا عوامل بسیاری نمی‌گذارند تصمیمات یکپارچه در این حوزه اتخاذ شود.

پورسیدآقایی به ضرورت ساماندهی محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۰ سال است که طرح ترافیک در شهر تهران اجرایی شده و طرح زوج و فرد نیز که به عنوان یک طرح اضطراری آغاز شده تا به امروز تداوم پیدا کرده است، لذا نیاز است که بازنگری در نتایج این طرح‌ها انجام شود. به ویژه این‌که برخی دستگاه‌های نظارتی بر اجرای این طرح‌ها از جمله وجود کارت‌های شناور اعتراض دارند.

وی افزود: بخش عمده سهمیه‌ای که به صورت سنتی برای طرح ترافیک ارایه می‌شود به نهاد‌ها و سازمان‌ها تعلق می‌گیرد و بخش اندکی به مردم داده می‌شود.۱۱۸ هزار سهمیه تعیین شده توسط شورای ترافیک که بخش عمده آن به صورت سهمیه‌ای به نهاد‌ها و سازمان‌ها تعلق می‌گیرد.

وی ادامه‌داد: در اجرای طرح کاهش نیز باید به سمتی حرکت کنیم که خودروهای آلاینده ورودشان به مناطق مرکزی شهر که با آلایندگی بیش‌تری مواجه هستند، محدود شود. امروز به دلیل اجرای طرح و ترافیک بخش مرکزی شهر از سکنه خالی شده و اجرای طرح زوج و فرد نیز باعث شده افراد به سمت دو ماشینه شدن حرکت کنند.

وی ادامه‌داد: امروز به دلیل افزایش تعداد خودرو‌ها حتی در کوچه‌های بن‌بست نیز جای پارک خودرو وجود ندارد و این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به وجود ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران اشاره کرد و افزود: در کلان‌شهر تهران ۳ میلیون موتورسیکلت پلاک شده است که هیچ چارچوبی ندارند. بیش‌ترین آمار کشته‌شدگان تصادفات شهر تهران مربوط به راکبان موتورسیکلت است که معمولاً این تصادفات با جرح راکب موتورسیکلت همراه است. به همین دلیل باید تیم قضایی بر سر صحنه حادثه حضور پیدا کنند که به شدت باعث ایجاد ترافیک می‌شود.

وی افزود: باید در برخورد با موتورسیکلت‌سواران تبعات اجتماعی را مدنظر قرار دهیم چرا که این افراد اکثراً از قشر پایین جامعه هستند. باید سعی کنیم این موتور‌ها را برقی کنیم، چرا که حجم آلودگی موتور‌ها در تهران بیش از حجم کل آلودگی خودرو‌ها است.

وی ادامه‌داد: امروز در تهران ورود موتور‌ها به خطوط ویژه BRT و عدم رعایت قوانین نابسامانی‌های بسیاری را ایجاد کرده، این در شرایطی است که حتی در محدوده طرح ترافیک نیز موتور‌ها قابل کنترل نیستند. حتی موتورهایی که به دلیل تخلفات در پارکینگ‌‌ها نگهداری می‌شوند، راکبان آنها برای گرفتن مجدد موتور‌ها به دلیل قیمت پایین مراجعه نمی‌کنند، لذا انبوهی از موتور‌ها در پارکینگ‌های شهر تهران باقی مانده است.

 

وی تأکید‌کرد: باید به‌کارگیری خودروهای پاک مثل خودروهای هیبریدی و موتورهای برقی در دستور کار قرار گیرد و اجرای طرح LEZ و انسان‌محور کردن نظام حمل و نقل را و همچنین توجه به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در شهر تهران مورد توجه قرار دهیم.