ناآگاهی از حقوق علت افزایش خشونت علیه زنان است

یک روانشناس ناآگاهی از حقوق علت افزایش خشونت علیه زنان است یک روانشناس گفت: ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود، افزایش خشونت و عدم شکایت و پیگیری آن را در پی داشته است. همایون‌قسمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که هیچ از خود و حقوقشان نمی‌دانند […]

یک روانشناس

ناآگاهی از حقوق علت افزایش خشونت علیه زنان است

یک روانشناس گفت: ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود، افزایش خشونت و عدم شکایت و پیگیری آن را در پی داشته است.

همایون‌قسمتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که هیچ از خود و حقوقشان نمی‌دانند و زن خوب بودن را در کدبانو بودن، شستن، پختن و بچه‌داری می‌دانند.

وی افزود: خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی یافت می‌شود اما در برخی از گروه‌ها شایع‌تر است.

این روانشناس خشونت را بازتابی از حس پرخاشگری دانست و عنوان‌کرد: خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی و جنسی می‌شود.

وی تصریح‌کرد: زنان در همه دوران زندگی خود ممکن است با خشونت روبه‌رو شوند و این خشونت تنها از سوی همسر نیست بلکه پدر و برادر و حتی فرزندان پسر نیز می‌توانند به زن خشونت کنند.

قسمتی ادامه‌داد: خشونت‌های روانی و کلامی نوع دیگری از خشونت‌هایی است که در خانه علیه زنان استفاده می‌شود از آن جمله می‌توان به دشنام و به‌کار بردن کلمات رکیک، بهانه‌گیری‌های پی در پی، داد و فریاد و بداخلاقی، بی‌احترامی، رفتار آمرانه و تحکم‌آمیز و دستور دادن‌های پی در پی، تهدید به آزار یا کشتن وی، تحقیر زن، قهر و صحبت نکردن و ممنوعیت ملاقات با دوستان اشاره کرد.

وی این نوع خشونت را موجب بروز روحیه پوچی یا خودنابودسازی، گریز از مشارکت اجتماعی و اضطراب در زنان دانست.

وی عنوان‌کرد: میان خشونت‌‌ها نیز خشونت کلامی و روانی، بیش‌ترین درصد را به‌ خود اختصاص داده است.

وی اعلام‌کرد: بررسی‌ها و تحقیقات آسیب‌شناسان مسایل اجتماعی نشان می‌دهد از هر ۲۰ زن در کشور، یک نفر مورد آزار و اذیت فیزیکی همسرش قرار می‌گیرد که این موضوع گاهی از سوی خود زنان پنهان می‌شود یا در صورت اعتراض و شکایت، راه به جایی نمی‌برد.

قسمتی با اشاره به این‌که در ایران کم‌تر از ۳۵ درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود، بیان‌کرد: متأسفانه گاهی اصلاً این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد.