امکان درآمد چند میلیارد دلاری ترانزیت

امکان درآمد چند میلیارد دلاری ترانزیت اگرچه نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ معتقد است، کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس است اما برخلاف او دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نظر مثبتی به این موضوع دارد و می‌گوید « با دیدگاه محال بودن […]

امکان درآمد چند میلیارد دلاری ترانزیت

اگرچه نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ معتقد است، کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس است اما برخلاف او دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نظر مثبتی به این موضوع دارد و می‌گوید « با دیدگاه محال بودن کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی، مخالف است».

به گزارش تین‌نیوز، اگرچه نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ معتقد است کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس است اما برخلاف او دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نظر مثبتی به این موضوع دارد و می‌گوید «با دیدگاه محال بودن کسب درآمد چند میلیارد دلاری از ترانزیت زمینی، مخالف است».

به گزارش تین‌نیوز، چندی پیش بود که محمداسماعیل‌علیخانی، نماینده اسبق کشورمان در کمیته حمل‌ونقل اسکاب در یک گروه مجازی، با توجه به اظهارات عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که «سهم ایران در ترانزیت بین هندوستان و روسیه صفر است» این موضوع را قابل توجه‌ و تأمل دانست و در این مورد نوشت: امکان حمل‌ونقل کالا و مسیر جابه‌جایی (کریدور) را در درجه اول هزینه ‌‌سپس مدت ‌و بالاخره ایمنی تعیین می‌کند.

وی همچنین افزود: تصمیم‌گیری به عهده صاحبان کالا از طریق بنگاه‌های حمل‌ونقل است و دولت‌‌ها کم‌ترین نقش‌ را دارند. مسیر اقتصادی و یا موجه‌ حمل کالا را پروتکل بین دولت‌‌ها معین نمی‌کند، حتی‌ مسیر‌ها و نقشه‌هایی که توسط واحدهای حمل‌ونقل بین‌المللی‌ مانند اسکاپ تهیه و منتشر می‌شود، به قول خود آنها جنبه‌ راهنمایی و تنظیم‌ یا Formulation دارد و به هیچ‌وجه الزامی و در حد Formalization نیست. نقش پروتکل‌ها در این زمینه فقط اعلام موافقت دولت‌‌ها در خصوص‌ عبور از کریدور یا کریدورهای واقع در یک قلمرو است.

به گزارش تین‌نیوز، نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ تأکیدکرد: حدود و وسعت‌ ترانزیت زمینی‌ کالا در کشور ما آنقدر نیست که‌ موجب افزایش قابل ملاحظه‌ درآمد شود، بلکه‌ حمل‌ونقل جاده‌ای در مواردی می‌تواند‌ موجب بروز خسارت‌های بیش از درآمد هم باشد.

وی با یادآوری این‌که حدود ۳۰ سال است که افراد علاقه‌مند به امر ترانزیت به دنبال کسب درآمد چندین میلیارد دلاری از حمل‌ونقل زمینی هستند، خاطرنشان‌کرد: ظاهراً اهداف کمی تعریف‌شده آنقدر بالاست که همه تلاش‌های‌ انجام شده را کمرنگ می‌کند.

علیخانی تأکیدکرد: کسب درآمد چند میلیارد دلاری در این فعالیت‌ محال ولی چند صد ‌میلیون آن‌ قابل دسترس و قبلاً هم محقق شده است که البته پایدار بودن (همسو با موازین زیست‌محیطی‌ و اجتناب از حمل‌ونقل موادمخدر، اجتناب از شیوع انواع بیماری‌ها، تخریب زیربناها، آلودگی هوا و صدا) آن محل سؤال است.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که محمدعیقرلو، دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران ضمن مخالفت با این دیدگاه معتقد است: اگر موانع فراتر از قانون و اعمال سلیقه و جزیره‌ای فکر کردن سازمان‌های متولی کاسته و بعضی از آن موارد برداشته شود، امکان کسب این درآمد وجود دارد.

وی در توضیح این دیدگاه خود گفت: برای مثال اگر ترانزیت مشتقات نفتی از اقلیم کردستان عراق (نفت کوره .نفت گاز، بنزین) به بنادر تجاری ایران و برعکس دچار بحران‌های سیاسی نشود ظرفیت حداقل ۱۰ میلیون تن در سال امکان دسترسی وجود دارد چرا که ۷ میلیون تن، آن قبلاً تجربه شده است.

دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران خاطرنشان‌کرد: این میزان ترانزیت، به‌طور متوسط هر تن ۱۰۰ دلار درآمد ارزی با منشأ خارجی برای کشور دارد که فقط یک مورد جاری و ساری است که جهت اطلاع ذکر شد.

وی افزود: چنانچه عملیات سوآپ مواد نفتی به عنوان ترانزیت در نظر گرفته شود، درحال حاضر قریب ۵ سال است که ترانزیت مواد سوختی از مبادی مجاز قانونی به مقصد افغانستان، حداقل در سال دو میلیون تن از طریق ترکمنستان تأمین می‌شود.

 

عیقرلو تأکیدکرد: بر این اساس، رفع موانع فراتر از قانون که توسط دستگاه‌های مختلف دولتی بر روند ترانزیت اثر بسیار بازدارنده‌ و موجب کاهش ترانزیت می‌شود مانند قزنطینه دامی، نباتی، بهداشت و انرژی اتمی و… می‌تواند امکان کسب درآمد از ترانزیت زمینی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.