توازنی بین درآمد و هزینههای جاری فرودگاهها وجود ندارد قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاههای کشور بهصورت مستمر نوسازی و بهسازی میشود، گفت: از آنجاییکه میزان استهلاک در بخشهای مختلف فرودگاهی بسیار بالا است، لذا بهسازی و نوسازی باید در همه زمینههای فرودگاهی اعم از سیستمهای ناوبری، ارتباطی، فنی […]
توازنی بین درآمد و هزینههای جاری فرودگاهها وجود ندارد
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاههای کشور بهصورت مستمر نوسازی و بهسازی میشود، گفت: از آنجاییکه میزان استهلاک در بخشهای مختلف فرودگاهی بسیار بالا است، لذا بهسازی و نوسازی باید در همه زمینههای فرودگاهی اعم از سیستمهای ناوبری، ارتباطی، فنی و عملیاتی، حوزه عوامل پروازی (باند و اپرون) و ترمینالهای فرودگاهی، بهصورت مستمر انجام شود.
به گزارش صما، حسیناسفندیاری گفت: در حمل و نقل هوایی فرایندهایی برای بهبود کیفیت و ارتقای خدمات وجود دارد. این فرایندها براساس روشهای شناختهشده بینالمللی است که روش ASQ(Airport Service Quality) یکی از آنهاست و رتبهبندی فرودگاهها از دیدگاه اتحادیه بینالمللی فرودگاهها (ACI) بر همین مبنا صورت میپذیرد.
این مقام مسؤول در ادامه اظهارکرد: براساس این شاخصهای تعریفشده، میزان رضایتمندی مسافرین از انواع تسهیلات و خدمات مورد بررسی قرارگرفته و در دورههای سهماهه ارایه میشود و بر مبنای آن اقدامات لازم جهت ارتقای سطح خدمات در فرودگاهها انجام میپذیرد.
به گفته اسفندیاری هماکنون شرکت فرودگاهها در دو فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاههای بزرگ را هم بهوسیله این طرح ارزیابی کرده و نسبت به ارتقای سطح خدمات آنها اقدام نماید.
راهاندازی برخی از فرودگاهها در برنامهها نبوده است
وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه، راهاندازی برخی فرودگاهها در برنامهریزی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نبوده است اما به دلیل سیاستهای دولت مبنی بر ایجاد توسعه اقتصادی، اجتماعی و… در مناطق خاص کشور این فرودگاهها احداث و مورد بهرهبرداری قرار میگیرند، گفت: بنابراین با این دیدگاه فرودگاه بهعنوان موتور محرک توسعه هر منطقه موجب ایجاد رشد و توسعه از ابعاد مختلف در آن مناطق میشود. اساساً وجود فرودگاه و برقراری پرواز است که موجب میشود نخبگان، دانشگاهیان، مقامات دولتی، پزشکان، تجار و کارآفرینان و… برای ارایه خدمت در این مناطق حضور یابند.
اسفندیاری ادامه داد: ثابت شده است که اگر در کشور و منطقه و حتی شهری حملونقل هوایی درستی وجود نداشته باشد، هیچکدام از اشخاص نامبرده تمایلی به رفتوآمد در آن منطقه پیدا نمیکنند، زیرا امروز زمان بیشترین اهمیت را برای مردم دارد و کسی دیگر نمیتواند برای آمدوشد ساعتها و روزها وقت بگذارد.
این مقام مسؤول گفت: لذا از این منظر فرودگاه ارزش اقتصادی زیادی برای این مناطق ایجاد میکند، لیکن با توجه به هزینههای بسیار زیاد بهرهبرداری از فرودگاهها، تعداد عمدهای از این فرودگاهها به لحاظ پوشش هزینهها اقتصادی به شمار نمیروند.
توازنی بین میزان درآمد و هزینههای جاری فرودگاههای کشور وجود ندارد
اسفندیاری همچنین خاطرنشانکرد: اقتصادی نبودن فرودگاهها دلیلی بر کاهش عزم دولت برای توسعه و حمایت از این صنعت نیست اما واقعیت این است که توازنی بین میزان درآمدها و هزینههای جاری در فرودگاههای کشور وجود ندارد.
وی تأکیدکرد: البته در سایر کشورهای دنیا نیز، دولتها برای پیشبرد توسعه در مناطق هدفگذاری شده، فرودگاه و حملونقل هوایی را ایجاد و ما به ازای هزینههای اقتصادی و خدمات آنها را جبران میکند.
قائممقام مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: «نیاز به فرودگاه در مواقع بحرانی مانند زلزله که در استانهای غربی کشور بهویژه کرمانشاه شاهد آن بودیم، ضرورت بیشتری پیدا میکند و در زلزله کرمانشاه این موضوع به شدت حس شد.»
اسفندیاری همچنین اضافهکرد: فعال کردن فرودگاههای کوچک و برقراری پروازهای بیشتر منوط به وجود ناوگان مناسب در کشور است که هماکنون مورد توجه سازمان هواپیمایی کشوری قرارگرفته و سیاستهای آن سازمان در راستای توسعه این ناوگان و برقراری پرواز از طریق مدل HUB and spoke است (مدلی که براساس آن در هر منطقه پرواز از فرودگاههای کوچک به فرودگاههای بزرگ برقرار و در نتیجه امکان دسترسی مردم برای همه پروازها میسر شود).
اسفندیاری ضمن تأکید بر استفاده از توان مشاوران و پیمانکاران داخلی، در نهایت گفت: به هرحال دانش طراحى، ساخت و مدیریت فرودگاهها به روش بهینه روزبهروز در جهان در حال افزایش و گسترش است و ما نیز برای ارتقای دانش خود باید از تجربیات سایر کشورها نیز استفاده کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.