برتری پیمانکاران عربستانی در مناقصات عراق بر پیمانکاران ایرانی

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق مطرح‌کرد برتری پیمانکاران عربستانی در مناقصات عراق بر پیمانکاران ایرانی گروه تجارت- رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق گفت: رقیب ما یعنی عربستان از اول با برنامه دیگری وارد بازار عراق شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، یحیی آل‌اسحاق تصریح‌کرد: هدف‌گذاری داعش و هزینه‌های این جریان برای آنها نتیجه‌ای نداده […]

رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق مطرح‌کرد

برتری پیمانکاران عربستانی در مناقصات عراق بر پیمانکاران ایرانی

گروه تجارت- رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق گفت: رقیب ما یعنی عربستان از اول با برنامه دیگری وارد بازار عراق شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، یحیی آل‌اسحاق تصریح‌کرد: هدف‌گذاری داعش و هزینه‌های این جریان برای آنها نتیجه‌ای نداده است. حالا این هزینه‌ها را در حوزه اقتصادی صرف می‌کنند. یارانه می‌دهند. به‌کارگزارا‌نشان می‌گویند که فعال اقتصادی ایرانی را بیرون کن، من هزینه‌اش را می‌پردازم. نسیه بده و رقابت کن.

وی نفوذ عربستان را در جریان تجاری عراق چنین شرح داد: حاکمیت عربستان برنامه دقیقی دارد و بعضی از مشکلات فعالان اقتصادی را بیمه می‌کند. مشکل ما این است که در حوزه اقتصاد، عزیزان نمی‌خواهند هزینه کنند. می‌گویند فعال اقتصادی خودش برود همه مسایل را برای بیمه و سیاست‌ها حل کند در حالی که رقیب ما از جای دیگری حمایت می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران‌و عراق ادامه‌داد: آنچه در فضای اقتصادی امروز عراق می‌گذرد، تحت حاکمیت بیرونی است و زمینه رقابت را از ما گرفته است. مثلاً در پروژه‌های عمرانی پیمانکاران ما هم می‌توانند در مناقصه یا مزایدات برنده شوند ولی شرکت‌های وابسته به عربستان فاینانس مالی را تضمین می‌کنند ولی ما اینجا تضمینی نداریم و با مشکلات حرفه‌ای اقتصادی مواجهیم.

آل‌اسحاق گفت: ‌به رغم این‌که معتقدیم روابط ایران با عراق و سوریه استراتژیک و حتی توسعه‌ای است، به حوزه‌های سیاسی و امنیتی محدود شده‌ایم. تصور این است که در حوزه‌های امنیتی و سیاسی اقتدار کامل است و داعش از آنجا رفته ولی پایداری این مسأله، به‌شاخص‌های اقتصادی مربوط است. اگر بخواهیم اقتدار خود را حفظ کنیم، کار به حسن روابط اقتصادی گره خورده است.

‌رییس اتاق بازرگانی ایران ‌و عراق تصریح‌کرد: حاکمیت باید با مذاکرات سیاسی، جاده را آماده کند، نه این‌که تحت عناوین مختلف سنگ‌اندازی کند، مشکلات بیمه، ویزا و… را باید با مذاکرات سیاسی حل کرد. تا ۱۵ سال آینده، عراق بازاری طلایی خواهد ماند و اروپایی‌‌ها نیز به اینجا سرازیر می‌شوند، آن زمان می‌بینیم که با غفلت بازار را از دست داده‌ایم.

به اعتقاد آل‌اسحاق، دولت باید با دیپلماسی اقتصادی وارد عمل شود.

 

وی گفت: بر اساس آمار ارایه شده اتاق مشترک ایران و عراق، در ۶ ماهه نخست امسال بیش از۳ میلیاردو۲۷۷ میلیون دلار صادرات از ایران به عراق انجام شد و ایران توانست رکورد صادرات ماهانه ۶۰۰ میلیون دلاری خود به عراق را حفظ کند اما حالا مشکلاتی سر راه به حساب می‌آید.