تقویت نظام مهندسی راهکاری برای مقابله با نوسازهای معیوب

تقویت نظام مهندسی راهکاری برای مقابله با نوسازهای معیوب عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عمر کوتاه برخی سازه‌ها در کشور، گفت: متأسفانه حاکم نبودن نظارت فنی و همچنین ضعف نظام مهندسی عامل اصلی وجود نوسازهای معیوب در کشور است. به گزارش خانه‌ملت، محمدرضاملکشاهی با اشاره به وضعیت ساخت وساز‌ها در کشور، گفت: متهم […]

تقویت نظام مهندسی راهکاری برای مقابله با نوسازهای معیوب

عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عمر کوتاه برخی سازه‌ها در کشور، گفت: متأسفانه حاکم نبودن نظارت فنی و همچنین ضعف نظام مهندسی عامل اصلی وجود نوسازهای معیوب در کشور است.

به گزارش خانه‌ملت، محمدرضاملکشاهی با اشاره به وضعیت ساخت وساز‌ها در کشور، گفت: متهم اصلی در بحث نوسازهای فرسوده نظارت فنی است که باید بر ساخت و ساز‌ها حاکم باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که ارایه هر نوع مجوزی در حوزه ساخت و ساز باید از مراجع قانونی و فنی صورت بگیرد، افزود: برای داشتن سازه‌های مستحکم و استوار باید نظام مهندسی تقویت شده و ایرادات مترتب به آن رفع شود.

نماینده مردم خرم‌دره در مجلس‌شورای‌اسلامی، با تأکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به عنوان دو دستگاه دخیل در حوزه ساخت و ساز باید قوانین مربوط به استاندارد‌سازی را رعایت کنند، تصریح‌کرد: رعایت قوانین در حوزه ساخت و ساز، استفاده از نقشه و مصالح استاندارد از ملزوماتی است که می‌تواند کیفیت سازه را افزایش داده عمر آن را نیز بیش‌تر کند.

کمبود قانون در حوزه ساخت و ساز ایمن نداریم

ملکشاهی با بیان این‌که در حوزه ساخت و ساز با کیفیت و با نظارت‌های فنی قانون کم نداریم، گفت: اگر وزارت راه و شهرسازی معتقد به کمبود قانون در این حوزه است باید با ارایه لایحه به مجلس در این رابطه این نقص را جبران کند.

وی با اشاره به این‌که ایران کشوری زلزله‌خیز بوده و بسیاری از شهرهای آن در گسل‌های مختلف قرار دارد، افزود: با توجه به این‌که خطر وقوع زلزله همیشه بیخ گوش شهروندان ما قرار دارد یکی از راه‌حل‌های منطقی و مبارزه با آن و کم‌تر کردن تلفات ناشی از زمین لرزه افزایش استحکام سازه‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه‌داد: تا زمانی که مسایل فنی در ساخت وساز‌ها رعایت نشود استحکام بنا نیز صورت نمی‌گیرد، از این رو تشدید نظارت‌ها و برخورد با پیمانکاران متخلف لازم است.

استحکام ساختمان‌های قدیمی زیر سؤال است

ملکشاهی در پاسخ به این سؤال که چند درصد ساختمان‌های کشور فرسوده بوده و از نظر ایمنی قابل اعتماد نیستند، گفت: آمار دقیقی از این نوع ساختمان‌ها در دست نیست اما آنچه که مسلم است متناسب با قدمت شهرهای ما استحکام ساختمان‌ها زیر سؤال است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه‌داد: در ایمن نبودن سازه‌های فرسوده و قدیمی شهر‌ها شکی وجود ندارد اما بحث بر سر این است که سازه‌های جدید به سرنوشت سازه‌های قدیمی دچار نشوند از این رو برای ممانعت از این موضوع باید نظارت‌ها تشدید شود.