بورس‌های استانبول

  نویسنده: صالحه اسنسیو صالحه آسنسیو، قائم مقام مدیر عامل بورس طلای استانبول می‌نویسد: ترکیه به‌عنوان یکی از واردکنندگان عمده طلا، تقاضای معاملات فیزیکی طلا را- بالغ بر ۳۰۰ تن در سال- مدیون علاقه مردم ترکیه به طلا است. اسنسیو در مقاله زیر فعالیت‌ها و تأثیرات بورس طلای استانبول و بورس سهام استانبول را بررسی […]

 

نویسنده: صالحه اسنسیو

صالحه آسنسیو، قائم مقام مدیر عامل بورس طلای استانبول می‌نویسد: ترکیه به‌عنوان یکی از واردکنندگان عمده طلا، تقاضای معاملات فیزیکی طلا را- بالغ بر ۳۰۰ تن در سال- مدیون علاقه مردم ترکیه به طلا است. اسنسیو در مقاله زیر فعالیت‌ها و تأثیرات بورس طلای استانبول و بورس سهام استانبول را بررسی می‌کند.

بورس طلای استانبول

طلا با گذشت اعصار اهمیت خود را به عنوان ابزار معامله، و اخیراً ابزار ذخیره ارزش حفظ کرده است. از اواخر دهه ۱۹۸۰، مدل تجدید ساختار طلا با هدف تبدیل پس‌اندازهای موجود طلا به منابع فعال و در گردش آغاز شد. تأسیس بورس طلای استانبول، پشتیبانی از بخش جواهرات و در نهایت تأسیس پالایشگاه طلا، گام‌های اصلی در این مدل بودند.

در ژوییه سال ۱۹۹۵، بورس طلای استانبول با اهداف آزادسازی بخش طلای ترکیه، یکپارچه‌سازی بازارهای بین‌المللی، اقتصادی ساختن واردات طلا و ایجاد ابزارهای مالی مبتنی بر طلا افتتاح شد. از آن زمان، واردات طلا از طریق اعضای بورس طلای استانبول انجام می‌شود. در سال ۱۹۹۷، بازار معاملات آتی و اختیار طلای این بورس راه‌اندازی شد که نخستین بازار قراردادهای مشتقه در ترکیه بود. معامله نقره و پلاتین در یک بازار سازمان یافته در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و از آن زمان تاکنون، این بازار از نظر حجم واردات و معاملات در حال رشد بوده است. گشایش بورس طلای استانبول در سال ۱۹۹۵ تسهیلات بسیاری را برای پیشرفت بخش طلا ایجاد کرد. بازار، قیمت‌های طلا را تعیین می‌کند و به لطف وجود بورس، تفاوت قیمت کاهش یافته و تنها مبلغ ناچیزی برای هزینه‌های حمل و بیمه در نظر گرفته می‌شود. شمش‌های طلایی که به ترکیه وارد می‌شوند از خلوص و استانداردهای مورد پذیرش جهانی برخوردارند، معاملات طلا به حجم بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و سیستم از ساختار شفافی برخوردار است. قابل ذکر است که معاملات طلا در این بورس از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

در دهه گذشته، بخش طلای ترکیه تغییرات چشمگیری را تجربه کرده و جهانی‌تر شده است. از سال ۲۰۰۶ ، بورس طلای استانبول دارای ۵۶ عضو رسمی است ( ۱۸ بانک، ۲۲ اداره ارز، ۱۲ شرکت فلزات گران‌بها و شرکت‌های بازاریابی).

بخش جواهرات ترکیه پیشتاز ساخت و صادرات جواهرات در جهان است. بازار جواهرات طلا از اوایل دهه ۱۹۹۰ ، با تغییر علاقه تاریخی سنتی و دیرپا به طلا به سلیقه‌های مدرن احیا شده است. گسترش ساخت طلای با کیفیت، این صنعت را در بازارهای داخل کشور و همچنین در عرصه‌های گردشگری و صادرات پررونق ساخته است. حدود ۵۰۰۰ کارگاه و ۴۰۰۰۰ خرده‌فروشی در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند و این بخش به‌طور میانگین برای ۲۵۰۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. ترکیه اکنون چهارمین بازار بزرگ جواهرات دنیا، سومین مرکز بزرگ ساخت و دومین صادرکننده بزرگ این محصولات است. ترکیبی از احیای اقتصادی و تشویق‌های موفقیت‌آمیز، تقاضا برای طلا را در سال ۲۰۰۵ به میزان بی‌سابقه ۳۰۳ تن در سال رساند.

بورس طلای استانبول به عنوان اولین بورس معامله نقدی طلا در جهان، بر مبنای اصل تجارت نیمه الکترونیکی تأسیس شد. پس از ایجاد یک ساختار بازار مبتکرانه، این بورس سرگرم سیستم معاملات نیمه الکترونیکی خود به یک سیستم تجاری تمام الکترونیک است که تا پایان تابستان سال ۲۰۰۶ راه‌اندازی خواهد شد. بورس طلای استانبول به گونه‌ای مستمر سیستم معاملات خود را ارتقا می‌بخشد و تا پایان سال ۲۰۰۶ ، برای ایجاد امکان معامله ۲۴ ساعته سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در شرایط بازار رقابتی‌تر، نقدشونده‌تر و کاراتر، سیستم دسترسی از راه دور خود را راه‌اندازی می‌کند.

بورس طلای استانبول چشم انداز سرمایه‌گذاری در ترکیه را به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس طلا تقویت می‌کند و نمایانگر ابتکاری عمده در تسهیل مالکیت شمش طلا به عنوان یک معامله اوراق بهادار است و طبقه دارایی جدیدی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند که سبد سرمایه‌گذاری آنان را با هزینه‌ای کم متنوع می‌سازد.

 

علاوه بر این، با توجه به فقدان ارتباط میان سهام و اوراق قرضه، می‌توان انتظار داشت که تخصیص متعادل طلا، بازده تعدیل شده با میزان ریسک یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع را بهبود بخشد. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس طلا، با ایجاد ساختاری شفاف، رابطه میان اوراق قرضه و ذخایر طلا را تسهیل می‌کند.