ایران صاحب بندر اقیانوسی میشود مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: هفته جاری رییسجمهور طی مراسمی فاز یک اولین بندر اقیانوسی کشور (بندر شهید بهشتی چابهار) را بهطور رسمی افتتاح میکند. به گزارش موج، یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان بندر چابهار است، […]
ایران صاحب بندر اقیانوسی میشود
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: هفته جاری رییسجمهور طی مراسمی فاز یک اولین بندر اقیانوسی کشور (بندر شهید بهشتی چابهار) را بهطور رسمی افتتاح میکند.
به گزارش موج، یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان بندر چابهار است، این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
پس از انقلاب به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از اجرای توسعه این بندر به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موجشکن آغاز و به انجام رسید.
مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار عنوانکرد: یکی از شاخصهای طرحهای توسعهای در کشور تأثیرگذاری در تولید ناخالص ملی و تقویت و استحکام روابط بینالمللی است که در این بین طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور مورد توجه قرار گرفت.
بندر شهید بهشتی چابهار
اسماعیلی ادامهداد: در هنگام جنگ ایران با عراق، بندر امامخمینی(ره) و بندر شهید رجایی تحت تأثیر جنگ قرار گرفتند. از این رو در سال ۶۱ نصب سریع اسکله را در بندر شهید رجایی به منظور نقل و انتقال غله به داخل کشور حیاتی دانستیم و شرکت آرپیکومارین سنگاپور اسکلهای در آن سال تعبیه کرد و موجشکنی ساخت تا غلات بتوانند به داخل کشور در همان سال منتقل شوند.
۳۴۱ میلیون دلار اعتبار برای بندر شهید بهشتی چابهار
مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با بیان اینکه بندر شهید بهشتی چابهار از این حیث که قابلیت رقابت با بنادر داخلی و همچنین با بنادر خارجی را دارد پرداخت و افزود: یک شرکت هلندی براساس مصوبهای که در سال ۸۴ با ایران داشت مطالعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار را در حوزههای ترافیک بار و محیطزیست با همکاری ایران انجام داد. بعد از انجام مطالعه در سال ۸۶ سازمان بنادر و دریانوردی ایران اجرای ساخت این بندر را به مناقصه گذاشت و در مناقصه بینالمللی قرارداد خاتمالانبیا برنده شد و براساس عقد قراردادی که با قرارگاه با مناقصه انجام شد، ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار اجرایی برای پروژه تعریف شد.
وی با اشاره به اینکه ۲۰۳هکتار در اجرای فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار استحصال شده است، تصریحکرد: در واقع یعنی این میزان به مساحت کشور اضافه شده است.
به گفته مدیر طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۸۶ تا ۹۰ درصد تجارت ایران از طریق بنادر کشور انجام میشود. در بندر شهید بهشتی چابهار مجموع ۵ پست اسکله ایجاد شده است که دو پست اسکله آن کانتینری و به طول ۷۲۰ متر و ۳ پست اسکله نیز در مساحت ۶۸۴ متر چند منظوره احداث شده است و در راستای دستورات مقامعالی وزارت و استفاده شهروندان به خدمات بندری، فاز ۵ حذف شد و هماکنون اجرای ۴ فاز برای مقاصد اقتصادی به طول ۵۷۹۰ متر طول اسکله و ۲۱ پست اسکله در دستور کار قرار دارد.
بندر چابهار؛ گلوگاه ورود کالاهای اساسی به کشور
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندرچابهار در حوزه ترانزیت، ترانشیپ، واردات و صادرات اولویت اول منطقه خلیجفارس و دریای عمان است، خاطرنشانکرد: حدود ۱۴ میلیون تن بانکرینگ در منطقه انجام میشود که ۸۵ درصد سوخت موردنیاز آن توسط ایران تأمین میشود و بندر چابهار به دلیل هزینه کم و مسافت دریایی کم در خلیجفارس میتواند یکی از مزیتهای فعالیت در بخش بانکرینگ باشد.
آقایی اظهارکرد: هیچ مسیری با صرفهتر و ایمنتر از چابهار برای کشور افغانستان نیست، کرایه حمل هر کانتینر نسبت به کشور پاکستان ۱۰۰۰ دلار ارزانتر است. ۹۵ درصد از تأمین نیازهای افغانستان از طریق واردات تأمین میشود و این مسأله میتواند جایگاه ایران را تثبیت کند.
به گفته این مسؤول هماهنگی خوبی در استان سیستان و بلوچستان برای حمل کالا به افغانستان انجام شده اما دو فاکتور برای بازرگان مهم است؛ یکی زمان است و دیگری هزینه. در بحث اول مشکل خاصی نداریم. اما در خصوص هزینه معتقدیم یک سری هزینهها متقابل بین ایران و افغانستان برداشته شود. منطقه آزاد در مرز ایران و افغانستان اتفاق بیفتد تا مسایل گریبانگیر کامیونداران برداشته شود.
وی یادآورشد: از سال ۹۴ تا ۹۶ بیش از ۴۱ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شده است و از این ۴۱ میلیون تن سهمی زیادی نداریم، اما در شرایط بحرانی بندر چابهار میتواند به عنوان ایفای نقش کند.
قابلیت بهرهبرداری ۱۵میلیون تنی از بندر شهید بهشتی چابهار
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از سال ۸۲ تا امروز رهبر معظم انقلاب توسعه بندر چابهار و مکران را به دلیل اهمیت فراوان مورد تأکید قراردادند، عنوانکرد: در این راستا پس از انجام مطالعات از سال ۸۶ توسعه بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت و تا امروز حدود یک میلیارد دلار برای توسعه بندر چابهار هزینه شده است. در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی ۱۶۵۰ متر موجشکن و ۱۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که شاید این میزان اسکله به صورت پکیچ در طول تاریخ ایران با این کیفیت صورت نگرفته است. همچنین بیش از ۲۰۳ هکتار استحصال دریا صورت گرفته است.
به گفته این مسؤول از خردادماه سال گذشته السی بازگشایی و بهمن سال گذشته اولین سری تجهیزات وارد بندر شد همچنین فاز دوم تجهیزات اردیبهشتماه امسال وارد کشور و در مدت ۴۰ روز مونتاژ شدند. سری سوم و چهارم تجهیزات نیز ماه گذشته وارد کشور شد که برخی تجهیزات موردنیاز از تجهیزات با همکاری آلمانیها در حال ساخت است.
آقایی با اشاره به اینکه بندری داریم که تا ۱۵ میلیون تن قابلیت بهرهبرداری دارد که به اندازه کل بنادر شمالی کشور است، اظهارکرد: در محرومترین منطقه کشور چنین ظرفیتی ایجاد شده که افتخار نظام و مردم است. از طرفی سهم تجارت دریایی ایران فقط با چابهار افزایش مییابد و هیچ راهی جز این نداریم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای توسعه بندر چابهار ۴۰۳ میلیون دلار از صندوق صندوق توسعه ملی دریافت شد که با آن بخشی از تجهیزات را وارد کشور کردیم و برای بخش دیگری از تجهیزات قرارداد امضا شده است، بیانداشت: قرار است هفته آینده رییسجمهور طی مراسمی فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را بهطور رسمی افتتاح میکند.
احتمال میدهیم تعرفههای دریایی در بندر شهید بهشتی چابهار متفاوت باشد
بهروزآقایی به استقرار گمرک در بندر شهید بهشتی چابهار پرداخت و افزود: از زیرساختهای توسعه سواحل مکران استقرار ساختمان گمرک و فعالیتهای گمرکی در بندر شهید بهشتی چابهار است و گمرک در بندر شهید کلانتری مستقر است، ضمن اینکه اداره کل گمرک نیز در شهرستان چابهار ساختمان دارد.
وی تصریحکرد: همه فرایندهای ورود و خروج کالا در بندر چابهار و استان سیستان و بلوچستان از طریق گمرک جمهوی اسلامی ایران نظارت میشود و مطمئن باشید هیچ کالایی بدون نظارت گمرک از بندر خارج نمیشود. گمرک در فازیک بندر شهید بهشتی بندر چابهار مستقر است، تأسیسات و تجهیزات گمرک وجود دارد.
آقایی به تعرفههای دریایی پرداخت و افزود: تعرفههای دریایی در همه بنادر کشور یکسان است، تعرفه ما از طریق سازمان بنادر و دریانوردی هر سال به روز میشود. اما آنجایی که احتمال میدهیم در تجارت منطقه اتفاق خاصی بیفتد از طریق مرکز تصمیمگیری جدید اتخاذ میشود که قابلیت تعدیل و تقلیل تعرفه در آن وجود دارد.
هیچ بدهی به قرارگاه خاتمالانبیا نداریم
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان تأکیدکرد: تاکنون هیچ بدهی به قرارگاه خاتم الانبیا در فاز یک نداریم، البته شاید قسمتهایی به دلیل طولانی بودن قرارداد بین ما و قرارگاه اسناد مالی در گردش وجود دارد. اما در مجموع هیچ صورتوضعیتی که در سیستم سازمان بنادر باشد و ما پرداخت نکرده باشیم تا این لحظه وجود ندارد.
پرداخت یک میلیارد تومان یارانه به پایانه بینالمللی شهید کلانتری چابهار
معاون امور دریایی و بندری اداره کل بندر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه فعالیتهای گردشگری و مسافری پایانه بینالمللی مسافر دریایی بندرشهید کلانتری چابهار نیازمند همکاری تمام دستگاههای اجرایی ذیربط است، افزود: فعالیت این پایانه از چند ماه پیش به دلیل عدم توجیه اقتصادی برای شرکتهای بخش خصوصی و عدم همراهی برخی دستگاههای دستاندرکار گردشگری و سفر دریایی متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه همه زیرساختهای حملونقل مسافر و گردشگری برای آماده شدن پایانه شهید کلانتری چابهار۵۰ میلیارد ریال تجهیزات از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خریداری و نصب شده است پرداخت و ادامهداد: تاکنون سازمان بنادر برای تداوم فعالیت پایانه مسافری شهید کلانتری در جنوبشرقی ایران معادل یک میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است، اما از این بعد منابع مالی برای پرداخت یارانه ندارد.
به گفته ابراهیمی ۲۰ نهاد و دستگاه اجرایی با موضوع گردشگری و حمل و نقل مسافر درگیر این موضوع هستند و باید در این زمینه برای هرگونه فعالیت با هم همکاری کنند. در این صورت یک پایانه یا بندر به فعالیتهای اقتصادی خود ادامه دهد.
معاون امور دریایی و بندری اداره کل بندر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیچ درآمدی در حوزه مسافری نداریم و رویکرد ما در این بخش کلان است، اظهارکرد: سازمان و دریانوردی بر این باور است در کنار فعالیتهای بندری و دریایی باید سایر امکانات موردنیاز تأمین شود، از سوی دیگر راهاندازی این پایانه بخشی از زیرساختهای گردشگری دریایی سواحل مکران محسوب میشود، اما کافی نیست.
در پسکرانه حوزه ریل و جاده اتفاقات خوبی افتاده است و راهآهن ۶۱۰ کیلومتر چابهار تا زاهدان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که احتمالاً دو تا ۳ سال آینده از این خطآهن استفاده میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.