مدیر حوزههای علمیه اگر زکات در جامعه احیا شود، فقر از بین میرود مدیر حوزههای علمیه گفت: امروزه حدود ۸۰ درصد از ثروتهای مادی جهان در اختیار چند کشور محدود است و بار اصلی سرمایهگذاریها نیز در همین چند کشور خلاصه شده و این همان نکتهای بود که امام راحل در برابر آن فریاد برآورد […]
مدیر حوزههای علمیه
اگر زکات در جامعه احیا شود، فقر از بین میرود
مدیر حوزههای علمیه گفت: امروزه حدود ۸۰ درصد از ثروتهای مادی جهان در اختیار چند کشور محدود است و بار اصلی سرمایهگذاریها نیز در همین چند کشور خلاصه شده و این همان نکتهای بود که امام راحل در برابر آن فریاد برآورد و در برابر تمدن مادی غرب جنگ بین فقر و غنا را مطرح کرد.
به گزارش ایلنا، آیتا…اعرافی در پنجمین همایش سراسری زکات که در سالن ساختمان معصومیه کمیته امداد در قم برگزار شد، اظهارکرد: باید مبحث شکافها و گسستهای اجتماعی به صورت جدی در جامعه مورد اهتمام باشد، چرا که خطرات ناشی از آنها بسیار ویرانگر است.
وی با اشاره برخی از مهمترین گسستها و شکافهای اجتماعی عنوانکرد: شکاف نسلی و فاصله افتادن در عقاید و باورها، گسست قومی منطقهای و مذهبی، گسست ملت دولت، شکاف سیاسی جناحی، گسست گسترش طبقاتی، گسست خانوادگی، گسستهای فرهنگی علمی و گسستهایی شخصی از جمله مهمترین گسستهایی هستند که میتوانند جامعه را در خطر نابودی قرار دهد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: گسست فقر و فاصله طبقاتی مهمترین گسست و شکافی است که گسترش آن میتواند کمر یک جامعه را شکسته و آن را با انبوهی از مشکلات و گرفتاریها روبهرو کند که مهمترین پدیدههای ناشی از آن هم اصطلاحات بالا و پایین و جنوب و شمال و… است.
آیتا…اعرافی تأکیدکرد: در جهان معاصر بیش از یک میلیارد انسان فقیر در دنیا وجود دارد که حقیقتاً فقیر هستند و در کنار این یک میلیارد انسان گرسنه عملاً بیش از ۱۰۰ کشور جهان نیز دچار انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و فقر بوده که حاصل استعمار و سیطره تمدن غرب در آنها با آن نگاه تمام مادی آنهاست.
وی ادامهداد: امروزه قریب به ۸۰ درصد از ثروتهای مادی جهان در اختیار چند کشور محدود است و بار اصلی سرمایهگذاریها نیز در همین چند کشور خلاصه شده و این همان نکتهای بود که امام راحل در برابر آن فریاد برآورد و در برابر تمدن مادی غرب جنگ بین فقر و غنا را مطرح کرد.
امامجمعه قم عنوانکرد: در زمینه فقر موجود در جامعه دو مسأله بسیار آزاردهنده است که نکته نخست آن ذات سیاه و تاریک فقر و نکته دوم نیز فاصلههای طبقاتی است، همچنین در زندگی اجتماعی و در منطق اسلام همه در برابر فقر جامعه مسؤول هستند و خداوند نیز خمس و زکات را به همین وضع کرده و حاکمیت نیز میتواند از توان حکومتی خود برای دریافت مالیات استفاده کند، اما در این بین نیز نباید نسبت به تنبلی برخی افراد در گسترش دامنه فقر گرفتار در آن غافل بود.
وی ادامهداد: در منطق دین اسلام تلاشهای اقتصادی مانند عبادات واجب است و هدف اسلام نیز ارج نهادن به مسؤولیتپذیری افراد و رفع هرگونه فقر و مشکلاتی است که ممکن دامن جامعه را در بر گیرد.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه ادامهداد: برای رفع، بهترین زمینه شناسایی و توانمند کردن افراد است و در بین سازوکارهای اقتصادی و اجتماعی اسلام نیز زکات جایگاه ویژهای دارد که از قدرت عبادی، مالی و حاکمیتی برخوردار است.
وی تأکیدکرد: اگر واجب فراموش شده زکات در جامعه احیا شود، حقیقتاً فقر جامعه از بین میرود، چرا که عرصههای ورود و قدرت اجرایی این فریضه الهی بسیار فراوان است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.