مناطق آزاد نظام تعرفه‌ای کشور را هوا کردند

مناطق آزاد نظام تعرفه‌ای کشور را هوا کردند رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت همچنین در خصوص واردات از مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد در ابتدا برای توسعه صادرات سرمایه‌گذاری در داخل و… ایجاد شده بودند اما اکنون نظام تعرفه‌ای داخلی را روی هوا برده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده خسروتاج افزود: در این خصوص لازم است […]

مناطق آزاد نظام تعرفه‌ای کشور را هوا کردند

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت همچنین در خصوص واردات از مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد در ابتدا برای توسعه صادرات سرمایه‌گذاری در داخل و… ایجاد شده بودند اما اکنون نظام تعرفه‌ای داخلی را روی هوا برده‌اند.

به گزارش مناقصه‌مزایده خسروتاج افزود: در این خصوص لازم است گمرکات رسمی کشور در مبادی ورودی و خروجی مناطق آزاد ایجاد شود و این موضوع را به‌طور جد دنبال کنیم، در این خصوص لایحه جدیدی به مجلس رفته است.

وی گفت: در ابتدا کیش، قشم در کنار چابهار با هدف ابتدایی اشتغال ایجاد شده بود اما اکنون نگرانی‌های زیادی برای تولید داخلی ایجاد کرده است و در مناطق دیگری نیز بدون کنترل تعرفه‌ای واردات به کشور صورت می‌گیرد و نظام تعرفه‌ای کشور را زیر سؤال می‌برد.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مناطق آزادی که به کشور وصل هستند و جزیره نیستند باید در خصوص آنها حتماً تجدید نظر صورت گیرد.

وی افزود: بر این اساس آنهایی که رفته‌اند در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند باید برای آنها مهلت داده شود تا بتوانند شغل خود را تغییر دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که سازمان توسعه تجارت چه واکنشی در خصوص افزایش تعرفه واردات برخی محصولات به عراق مانند صنایع لبنی در نظر گرفته است گفت: طی هفته‌های گذشته صنایع لبنی اعلام کردند که میزان تعرفه صادرات محصولات لبنی برای ایران به ۳۵ درصد افزایش یافته اما برای دیگر کشورهای عربی مانند عربستان با توجه به پیمان‌های کشورهای عربی کم‌تر است؛ ما این موضوع را با وزیر صنعت و برنامه‌ریزی عراق مطرح کرده‌ایم و آنها این موضوع را رد کردند.

* عراق تبعیض تعرفه‌ای برای کشورهای عربی در مقابل ایران را برداشت

خسروتاج افزود: مسؤولان عراق می‌‌گویند اینطور نیست که تعرفه برای ایران در مقایسه با کشورهای عربی بیش‌تر باشد زیرا هم اینک قراردادهایی که با دیگر کشورهای عربی برای کاهش تعرفه وجود داشته برداشته شده است و آنها نیز مانند ما امکان صادرات محصولات لبنی به عراق را دارند.

وی تأکید‌کرد: اگر تولید کننده و یا صادرکننده مدارکی دال برای ایجاد تبعیض برای صادرات محصول خود به عراق دارند آن در اختیار ما برای پیگیری‌های بعدی قرار دهند.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود درباره عملکرد صاردات ۸ ماه کشور گفت: در ۸ ماه امسال صادرات غیرنفتی کشور ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با آمار ۸ ماهه سال قبل ۳۰۰ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.

خسروتاج افزود: ا گر میعانات گازی را کالاهای صادراتی حذف کنیم وضع صادرات غیرنفتی در مقایسه با سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

وی گفت: صادرات مواد اولیه پلی‌مری در ۷ ماهه امسال در مقایسه با ۷ ماهه سال گذشته ۱۵ درصد رشد و صادرات متانون ۳۱ درصد رشد داشته است اما صادرات کود اوره از ۵۲۶ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار در این مدت رسیده است.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صادرات شوینده‌ها در ۷ ماه سال گذشته ۱۷۴ میلیون دلار بود که با ۳ درصد رشد به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است.

وی در خصوص محصولات کشاروزی گفت: به دلیل این‌که در ۶ ماهه امسال از صادرات پسته و کشمش محروم بودیم در ۷ ‌ماهه صادرات پسته ۳۵ درصد و کشمش ۲۰ درصد کاهش یافته که امیدواریم در ماه‌های آتی جبران شود هرچند به دلیل رقابتی نبودن قیمت کشمش کار کمی سخت‌‌تراست.

معاون وزیر صنعت در پایان گفت: در ۷ ماهه امسال ۱۱۱ میلیون دلار خرما صادر کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد دارد، همچنین صادرات گوجه‌فرنگی ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات هندوانه و سیب‌زمینی به ترتیب با رشد صادرات به ۱۳۸ میلیون دلار و ۷۰ میلیون دلار در ۷ ماهه سال جاری رسیده است.

تعرفه برخی کالا‌ها افزایش و برخی دیگر کاهش می‌یابد

خسروتاج اظهارداشت: به‌زودی تعرفه برخی کالا‌ها افزایش و برخی دیگر کاهش می‌یابد که کاهش تعرفه‌ها مربوط به واردات مواداولیه تولید است و مواردی که افزایش یافته کالاهایی است که در داخل تولید داخلی دارند که اطلاعات آن در سامانه سازمان توسعه تجارت کشور منتشر خواهد شد.

وی تأکیدکرد: اکنون نمی‌توانیم زودتر از موعد اسامی کالاهایی که تعرفه آنها تغییر می‌کند اعلام کنیم زیرا ممکن است زمینه احتکار در کشور ایجاد شود و حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان رعایت نشود و در بازار اثرگذار شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد که افزایش تعرفه واردات به صورت پله‌ای خواهد بود به‌طور مثال افزایش ۱۰ درصدی به ۱۵ درصد خواهد رسید که این امر برای حمایت از تولید داخل است.

خسروتاج ادامه‌داد: تعرفه بیش از ۶۰۰ قلم کالا مشغول بررسی کارشناسی است که با نظام تعرفه‌ای و ایجاد محدودیت در واردات کنترل می‌شود.

وی در واکنش به این‌که تغییر تعرفه واردات ما مشکلی را برای قراردادهای تعرفه‌ای ترجیحی به امضا شده از قبل ایجاد نخواهد کرد، گفت: در قراردادهایی که ذکر شده تعرفه‌ها می‌توان اصلاح کرد اما اگر کالایی واردات آن به کشورمان کاملاً ممنوع شده باشد آن کشور نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد بنابراین مشکلی بابت قراردادهای ترجیحی ایران با ساییر کشور‌ها ایجاد نمی‌شود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کشورهای صربستان، پاکستان، هندوستان، اندونزی مالیز برای برقراری تعرفه ترجیحی در دستور کار هستند و به دنبال آن هستیم تا شرایطی برای صادرات کالای خود در ارتباط با این تعرفه‌های ترجیحی ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در بخش جوایز صادراتی گفت: در این بخش به صادرکنندگان بدهکار هستیم؛ در بودجه امسال دو ردیف ۱۲۰ میلیارد تومانی تحت عنوان جوایز صادراتی و ردیف ۱۰۰ میلیارد تومانی تحت عنوان کمک سود تسهیلات صادراتی در نظر گرفته شده است اما با وجود تخیف مبالغ آن پرداخت نشده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به دنبال آن هستیم که در بودجه امسال ردیف‌هایی را برای مشوقات صادراتی بگیریم که دیگر وارد خزانه نشود تا برای موارد موردنیاز به شکل سریعتر در اختیار صادرکنندگان ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: ۲۳۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی با نرخ کارمزد ۱۱ درصد قرارداده شده است که خود آنها نیز به همین میزان آورده می‌آورند و در نهایت تسهیلات را با سود ۱۳٫۵ درصد در اختیار صادرکنندگان می‌گذارند.

وی افزود: با وجودی که این رقم در مقایسه با کشورهای دیگر و وامهای دو یا ۳ درصدی آنها بالا است و قابل قیاس نیست اما کاهش سود بانکی به یکباره کاهش نمی‌یابد و امری تدریجی است.

* پیشنهاد افزایش عوارض واردات برای کمک به صادرات

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در صورتی که از واردات دو یا ۳ درصد بیش‌تر عوارض بگیریم می‌توانیم آن را به صادرات بدهیم که این امر به افزایش صادرات کشور کمک می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در خصوص ورود موقت کالا به کشور گفت: مشکلات ورود موقت کالا برای صادرات مجدد در برخی کالا‌ها حل شده است، به‌طوری‌که الان برای ورود شکر و روغن مشکلی نداریم و این مشکل برای سایر کالا‌ها نیز برطرف خواهد شد.

خسروتاج در پاسخ به این سؤال که آیا مشوق‌های صادراتی تا پایان سال پرداخت می‌شود یا خیر گفت: پیش‌بینی این‌که این مشوق‌‌ها بالاخره تا پایان سال پرداخت می‌شود یا خیر، ممکن نیست زیرا این کار باید توسط سازمان برنامه صورت گیرد و مکلف به تأمین آن است.

وی در خصوص انتظار صادرکنندگان برای افزایش نرخ ارز برای کمک به صادارت کالا گفت: در صورتی که نرخ ارز اصلاح شود می‌توان انتظار داشت که میزان صادرات به یکباره افزایش یابد زیرا پروسه تولید در بسیاری از کالا‌ها مانند محصولات کشاورزی درازمدت است به‌طوری‌که برای افزایش تولید پسته به منظور صادرات باید ۱۰ سال صبر کرد در غیر این صورت منجر به آن می‌شود که محصول صادراتی مورد نظر از بازار جمع‌آوری و موجودی آن کم شود.

خسروتاج درباره باقی ماندن حجم زیادی از خودروهای وارداتی در گمرکات کشور گفت: کالاهایی که بدون انجام ثبت‌سفارش ابتدا وارد کردند و محصول آنها نیز در کمرگ مانده است، خودشان مقصرند از طرفی باید در نظر داشت که بخشی از خودروهای باقیمانده در گمرکات کشور برای ترانزیت به عراق و سایر کشور‌ها است که آنها نیز به دلایلی اجازه واردات می‌دهند.

 

وی افزود: کسانی که بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کرده‌اند ریسک بزرگی انجام داده‌اند که خود مقصرند.