حدود ۲۱ میلیون انسان در جهان که با HIV زندگی می‌کنند

دبیرکل سازمان ملل متحد حدود ۲۱ میلیون انسان در جهان که با HIV زندگی می‌کنند دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: حدود ۲۱ میلیون انسان در جهان با HIV زندگی می‌کنند که در حال حاضر به درمان دسترسی دارند و مرگ‌های ناشی از ایدز و موارد جدید عفونت، هر دو رو به کاهش است. به گزارش […]

دبیرکل سازمان ملل متحد

حدود ۲۱ میلیون انسان در جهان که با HIV زندگی می‌کنند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: حدود ۲۱ میلیون انسان در جهان با HIV زندگی می‌کنند که در حال حاضر به درمان دسترسی دارند و مرگ‌های ناشی از ایدز و موارد جدید عفونت، هر دو رو به کاهش است.

به گزارش فارس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز (اول دسامبر ۲۰۱۷) گفت: در این روز جهانی، من همه را به تجدید میثاق برای پایان بخشیدن به همه‌گیری ایدز و سپردن آن به آغوش تاریخ، فرا می‌خوانم.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:  

«جهان مسیر پایان بخشیدن به همه‌گیری ایدز تا سال ۲۰۳۰ را به خوبی می‌پیماید. حدود ۲۱ میلیون انسان که با HIV زندگی می‌کنند در حال حاضر به درمان دسترسی دارند این عدد تا سال ۲۰۲۰ می‌بایست به ۳۰ میلیون نفر برسد. مرگ‌های ناشی از ایدز و موارد جدید عفونت هر دو رو به کاهش می‌باشد. امید بسیار می‌رود که جهان بتواند از عهده تعهدات خود برآید ولی هنوز کارهای زیادی در پیش است.

متأسفانه بخش‌هایی از پاسخ به ایدز با کاستی مواجه است. در برخی مناطق دنیا، دستاوردهایی که به سختی کسب شده بود، در حال از دست رفتن و مرگ‌های ناشی از ایدز و موارد جدید عفونت هر دو رو به افزایش است. 

زنان و دختران، به‌خصوص در آفریقا، بیش از حد تحت تأثیر HIV هستند. احتمال این‌که مردان از ابتلای خود به HIV با خبر باشند، کم‌تر است و همچنین احتمال مراجعه‌شان برای درمان و در نتیجه احتمال انتقال توسط آنها بیش‌تر است. تعداد بسیار زیادی از مردم کماکان به خدمات مورد نیازشان جهت درمان بیماری و سالم ماندن، دسترسی ندارند.

در این روز جهانی ایدز، من همه را به تجدید میثاق برای پایان بخشیدن همه‌گیری ایدز و سپردن آن به آغوش تاریخ، فرا می‌خوانم.»

غیرفعال کردن ویروس HIV در ۹۰ درصد مبتلایان تا سال۲۰۲۰

در همین ارتباط، معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه مشترک بین دفتر مقابله با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور برای کنترل بیماری ایدز در کشور گفت: قرار است در برنامه استراتژیک ۵ ساله بعدی که تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی شده است، اهداف ۹۰، ۹۰، ۹۰ را اجرایی کنیم. این برنامه قرار است ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی، سپس ۹۰ درصد از آنان را تحت پوشش و در نهایت نیز کاری کند که بیماری ۹۰ درصد از افراد تحت پوشش در حدی کنترل شود که با غیرفعال شدن ویروس HIV در آنان، این بیماری به افراد سالم منتقل نشود.

فریدبراتی‌سده در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه تأکیدکرد: اگرچه بنابر اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور ۳۶ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است اما تخمین زده می‌شود افراد مبتلا به ایدز نزدیک به ۶۰ هزار نفر باشد. به عبارت دیگر فاصله این آمار‌ها بیش از ۳۰ هزار نفر را نشان می‌دهد که از بیماری خود بی‌خبر هستند و ممکن است به شکل ناآگاهانه این بیماری را به دیگران منتقل کنند.

وی با تأکید بر اهمیت آگاهی‌رسانی به افراد در مورد بیماری ایدز توضیح‌داد: در صورتی که افرادی که مشکوک به این بیماری هستند هرچه سریع‌تر برای انجام آزمایش مراجعه کنند و با حمایت‌هایی که از آنان خواهد شد زودتر وارد مسیر کنترل بیماری خود شوند؛ که این هم به نفع خودشان و هم به نفع جامعه است.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این‌که خدمات سازمانی بهزیستی کشور برای مبتلایان به ایدز عمدتاً در مراکز DIC و «باشگاه‌های مثبت» و از طریق NGO‌ها در اختیار آنها قرار می‌گیرد، افزود: باشگاه‌های مثبت، مراکز غیردولتی با هدف ارایه خدمات روانی_ اجتماعی هستند. همچنین خدماتی نیز در زمینه سلامت جسمی و بهداشت خانواده نیز به افراد مبتلا به ایدز عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که خدمات و حمایت‌های بهزیستی تنها زنان و کودکان را پوشش نمی‌دهد و تمام افراد مبتلا به ایدز را شامل می‌شود، تصریح‌کرد: این افراد و خانواده‌هایشان نیازمند خدمات اجتماعی _ حمایتی، اشتغال و کارآفرینی و تقویت عزت نفس هستند. حضور این مبتلایان در مراکز ارایه خدمات باعث می‌شود تا کیفیت زندگی آنان بهبود چشمگیری بیابد. بسیاری از این افراد در باشگاه‌های مثبت کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، با هم گفت‌و‌گو می‌کنند و به این ترتیب از بدنه جامعه جدا نمی‌افتند.

براتی‌سده در ادامه با اشاره به این‌که نام و مشخصات این افراد در مراکز DIC ناشناس خواهد بود، توضیح داد: وجود این مراکز کمک شایانی به کاهش و کنترل بیماری ایدز خصوصاً در میان معتادان کرده است. نوع خدمات ارایه شده در NGO‌ها شامل خدمات درمانی، حمایت مالی، آموزش به خانواده‌ها برای رفتار صحیح با مبتلایان و کمک به تحصیل این افراد با کمک وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی است.

وی با اشاره به این‌که آمار دقیقی درباره تعداد افرادی که از این خدمات بهره می‌برند در دست نیست، توضیح داد: براساس اعلام وزارت بهداشت نزدیک به ۳۶۰۰۰ مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده است. این افراد برای دریافت خدمات یا به مراکز بهزیستی و یا مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مراجعه می‌کنند.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات بهزیستی در خصوص کودکان کار و خیابان و پیشگیری از ابتلا به ایدز در میان آنان اظهارکرد: کودکان کار و خیابان به همراه خانواده‌هایشان از طریق NGOهای وابسته به سازمان بهزیستی کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این کودکان با حمایت‌های بهزیستی آزمایش ابتلا به ایدز را انجام می‌دهند و در صورتی‌که مبتلا به این بیماری باشند برای انجام درمان تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

 

براتی‌سده در ادامه با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از ۷۲۰۰ مورد آموزش در اختیار کودکان کار و خیابان ۳ استان تهران، خراسان‌رضوی و فارس قرار گرفته است افزود: قرار است این آموزش‌ها در سال جاری در چند استان دیگر نیز عملیاتی شود.