قرارداد پیمانکار توسعه بندر شهید بهشتی از نوع «EPC» است

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل قرارداد پیمانکار توسعه بندر شهید بهشتی از نوع «EPC» است مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل با اشاره به این‌که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جدید‌ترین روش‌ها را در ساخت اسکله به‌کار گرفت، گفت: در اجرای این پروژه از نیروهای بومی استفاده کردیم. به گزارش […]

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل

قرارداد پیمانکار توسعه بندر شهید بهشتی از نوع «EPC» است

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل با اشاره به این‌که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار جدید‌ترین روش‌ها را در ساخت اسکله به‌کار گرفت، گفت: در اجرای این پروژه از نیروهای بومی استفاده کردیم.

به گزارش دفاع پرس، محمدرحیم‌روانبخش، مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به آماده‌سازی فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افتتاح آن در روز ‌آینده اظهارداشت: قرارگاه خاتم پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین خط آهن چابهار – ایرانشهر – زاهدان است تا به این ترتیب چابهار به شبکه راه‌آهن سراسری کشور متصل شود.

وی ادامه‌داد: در این پروژه صد هکتار حوضچه آرامش بابت تسهیل کناره‌گیری کشتی‌‌ها در اسکله ایجاد شد، ضمن این‌که بازوی اصلی موج‌‌شکن یک‌هزار و ۴۷۲ متر طول دارد، ارتفاع موج‌شکن در آب نیز ۲۳ متر و عرض آن ۸۵ متر است و کشتی‌های با آبخور ۱۶ متر امکان پهلوگیری در بندر شهید بهشتی چابهار را دارند.

روانبخش اظهارداشت: در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ۵ پست اسکله شامل دو پست اسکله کانتینری و ۳ پست اسکله چندمنظوره احداث شد.

وی حجم لایروبی برای ایجاد اسکله‌ها را ۱۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی بابت این بندر از این محل انجام شد.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل اظهارداشت: بابت تأمین دستگاه لایروب به دلیل شرایط تحریم در کشور مشکلاتی وجود داشت اما قرارگاه خاتم در همان شرایط بهترین نوع لایروب را به بندر شهید بهشتی چابهار آورد.

روانبخش ادامه داد: این استحصال با ۳۰ میلیون قطعه بلوک در پسکرانه، بلوک‌چینی شد. در فاز یک ۱۶ هزار و ۷۲۵ مترمربع ساختمان احداث شد.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل افزود: همچنین ۱۱۶ سندر لاستیکی بابت پهلوگیری کشتی‌‌ها در اسکله نصب شد؛ این تجهیزات موجب می‌شود که شناور هنگام پهلوگیری به اسکله برخورد نکند و موجب حفظ ایمنی شناور و جلوگیری از ضربه خوردن اسکله شود.

روانبخش با بیان این‌که ۵۶۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی در فاز یک داشتیم، گفت: دایک پیرامون سنگی به طول ۵ هزار و ۳۰ متر اجرا کردیم و همه مصالح ما کاملاً بومی بود؛ سیمان از خاش که ۵۴۰ کیلومتر فاصله دارد تأمین شد ضمن آن‌که شن، ماسه و سنگ از ۱۵۰ کیلومتری منطقه به بندر آوردیم.

وی عدم به‌کارگیری آهن در ساخت اسکله را از مزایای آن برشمرد و گفت: اغلب اسکله‌ها به صورت شمع و عرشه ساخته می‌شود و به دلیل جلوگیری از ایجاد خوردگی در این منطقه تلاش کردیم اسکله را به صورت بلوک غیر مسلح اجرا کنیم تا خوردگی رخ ندهد .

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل افزود: در ناحیه جزر و مد بلوک‌های غیرمسلح به‌کار گرفته شد که این از محاسن پروژه است. ما از سیمان‌های خاص نیز استفاده کردیم تا ترک‌های بزرگ رخ ندهد.

روانبخش با بیان این‌که استفاده از نیروهای بومی در احداث بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار قرارگاه خاتم بود، اظهار داشت: ۶۰۰ نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم و در این پروژه به‌کار گرفتیم که ۳۰ میلیون قطعه بلوک را آنها اجرا کردند.

وی افزود: همچنین این قطعات بتنی و بلوک‌‌ها همه در محل کارگاه خودمان تولید شد و ۳۰ نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم تا با دستگاه‌های ما بلوک‌زنی انجام دهند.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل با اشاره به مزایای بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه اقتصادی کشور گفت: کشورهای آسیای میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی مایلند بندر شهید بهشتی چابهار توسعه یابد زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی را فراهم می‌آورد.

روانبخش همچنین با اشاره به پیمانکاری قرارگاه خاتم در این پروژه EPC بیان‌کرد: سازمان بنادر دریانوردی از محل منافع داخلی خود تأمین مالی اجرای پروژه را به‌عهده گرفت در حالی که پیش از این قرارداد به صورت EPCF بود که به دلیل مشکلات تحریم، تضامین فاینانس‌‌ها تأمین نشد.

وی با بیان این‌که این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است، گفت: مقام‌معظم‌رهبری بار‌ها بر توسعه سواحل مکران تأکید داشته‌اند.

مدیرعامل مؤسسه عمران‌ ساحل با اشاره به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در این پروژه، اظهارداشت: در این راستا ۳۲ هزار کلونی مرجان را از محل احداث اسکله‌ها به محل دیگری که مورد تأیید سازمان حفاظت محیطزیست بود، منتقل کردیم.

 

براساس این گزارش فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار روز آینده با حضور رییس‌جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی و ۱۵ نفر از سفرا و مسؤولان کشورهای خارجی افتتاح رسمی می‌شود.