توسعه بندرخشک اولویت مهم توسعه کشور

معاون وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد توسعه بندرخشک اولویت مهم توسعه کشور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که نقش و جایگاه بنادر در اقتصاد جهانی انکارناپذیر است، گفت: کشور ما در صنعت ناوگان دریایی از دو جهت اشتغال و عملکرد روبه رشد، در جایگاه قابل قبولی در عرصه بین‌الملل قرار دارد. محمدراستاد با بیان […]

معاون وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد

توسعه بندرخشک اولویت مهم توسعه کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که نقش و جایگاه بنادر در اقتصاد جهانی انکارناپذیر است، گفت: کشور ما در صنعت ناوگان دریایی از دو جهت اشتغال و عملکرد روبه رشد، در جایگاه قابل قبولی در عرصه بین‌الملل قرار دارد.

محمدراستاد با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار دریانوردان ایرانی روی ناوگان کشتی‌های اقیانوس‌پیما و ۱۰۰ هزار نفر دریانورد دیگر بر روی ناوگان منطقه‌ای در حال فعالیت هستند و این مورد می‌تواند گستردگی این صنعت را نشان دهد.

وی در خصوص روند رو به رشد عملکرد بنادر ایران در سال ۹۶ گفت: عملکرد بنادر ایران از ابتدای سال ۹۶ نشان می‌دهد در طول این مدت مجموعاً ۹۸ میلیون و ۱۴۱ هزار تن کالا در کلیه بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴٫۱ درصدی را نشان می‌دهد.

راستاد با بیان این‌که رویکرد ما در خصوص افزایش بهره‌وری بنادر مثبت است، خاطرنشان‌کرد: به‌طورکلی افزایش بهره‌وری در بنادر رابطه مستقیمی با هماهنگی زنجیره‌های مختلف همانند نیروی انسانی، تجهیزات درب خروج و ورود، بارانداز‌ها و غیره دارد.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: میزان تخلیه و بارگیری کشتی‌‌ها تأثیر زیادی بر میزان انتظارات کشتی‌‌ها برای پهلوگیری دارد. به عبارتی هر چه بارگیری سریع‌تر باشد کشتی‌‌ها سریع‌تر به اسکله پهلوگرفته و به تخلیه و یا بارگیری کالا می‌پردازند. در نتیجه بندر دموراژ کم‌تری پرداخته و حتی می‌تواند دیسپاج نیز دریافت کند به‌طورکلی درصورتی‌که میزان جابه‌جایی کالا در رابطه با مدت‌زمان توقف کشتی در اسکله در نظر گرفته شود، شاخص به‌دست‌ آمده کارایی عملیاتی اسکله را به دست خواهد داد.

وی با بیان این‌که به دنبال ارتقا و به‌روزرسانی شاخص‌های مؤثر بر بهره‌وری هستیم، اظهارداشت: سرعت تخلیه، یک شاخص خوب برای اندازه‌گیری کارآیی و مناسب برای بررسی سرمایه‌گذاری‌هاست. معطل ماندن اسکله به معنای عاطل ماندن سرمایه‌های ملی و عام‌المنفع است و از طرف دیگر تأخیر در تخلیه کالا نیز باعث تراکم کشتی پرداخت خسارت می‌شود. به‌هرحال رویکرد ما در کاهش زمان تخلیه در طی سال‌های اخیر روند مثبتی داشته است.

راستاد در خصوص برنامه‌های جاری این سازمان گفت: از پروژه‌هایی که به‌طورجدی در دست اقدام است، لایروبی بندر‌ها و تکمیل بندر چابهار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بندر چابهار گفت: فاز نخست بندر چابهار تکمیل‌شده این فاز ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار را از ۲٫۵ میلیون تن به ۸٫۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد. با توجه به این‌که بندر چابهار کوتاه‌‌ترین مسیر در اتصال جنوب شرق آسیا به آسیای میانه و شرق آفریقا به‌حساب می‌آید، از این‌رو می‌توان با توسعه زیرساخت‌های بندری چابهار گامی مهم در راستای رقابت‌پذیر کردن بنادر ایران با بنادر منطقه برداشت

مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت اپراتوری بندر چابهار توضیح داد: در راستای استفاده از ظرفیت اراضی چابهار نیز ۲۰۳ هکتار زمین آماده بهره‌برداری شده و طول اسکله‌های کانتینری این بندر نیز به ۱۷۰ متر رسیده است. این بندر سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌‌ها را به ثبت رسانده و با مذاکراتی که با آنها داشته‌ایم امکان انتقال اپراتوری به این شرکت هندی وجود دارد

وی در خصوص لایروبی بندر‌ها نیز گفت: مهم‌ترین پروژه لایروبی که در دست داریم، پروژه لایروبی جزیره نگین بندر بوشهر است. همچنین لایروبی دیگری حدود ۴ میلیون مترمکعب برای کانال دسترسی بوشهر که مصوب شده است. با این لایروبی درفت این بندر به حالت اولیه خود یعنی حدود ۱۰٫۵متر می‌رسد که به دلیل انباشت این میزان کم شده بود. طرح دیگری که در زمینه لایروبی داریم، ارتقای دسترسی دریایی بندر شهید رجایی است که در اینجا هم با توسعه‌ای که در بخش ۳ و پایانه کانتینری این بندر مدنظر است، تناسب دارد.

راستاد در بخش دیگر سخنانش به بندر خشک اشاره کرد و در این خصوص گفت: بندر خشک به پایان‌های ترکیبی در داخل کشور و مجاور خطوط اصلی ریلی و جاده‌ای مبادلاتی مانند ایستگاه‌های ریلی و پایانه‌های جاده‌ای گفته می‌شود که در نزدیکی مراکز تجمع کالا (تولید یا مصرف) بوده و حداقل به‌وسیله دو شیوه ریل و جاده به بنادر ساحلی یا مرزهای فعال تجاری متصل است.

این مقام مسؤول با بیان این‌که بنادر خشک باید دسترسی ساده‌ای به بنادر اصلی داشته باشند، گفت: جانمایی اصل مهمی است که در خصوص احداث بنادر خشک در نظر گرفته می‌شود. مطالعات ما برای شناسایی مکان‌های احداث بنادر خشک تمام‌شده است و براساس برنامه ششم باید حداقل ۶ بندر خشک را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نمونه‌های موفقی در خصوص بنادر خشک در کشور اجرایی شده که یکی از آنها بندر خشک پسکرانه چابهاراست.

راستاد در خصوص اهمیت افزایش بنادر خشک خاطرنشان‌کرد: افزایش استفاده از کانتینر حمل‌ونقل دریایی از یک‌سو و رشد قابل‌توجه کشتی‌های بسیار بزرگ حامل کانتینر باعث افزایش قابل‌ توجه میزان کالا در بنادر و در نتیجه تراکم تردد در بنادر و مسیرهای منتهی به بنادر، همچنین کمبود فضای مناسب به‌منظور تخلیه، بارگیری و انبار‌سازی کانتینر‌ها شده است.

 

وی در نهایت گفت: کشورهای مختلف برای مقابله با این چالش، بنادر خشک را تأسیس کردند تا از این طریق ضمن کاهش تراکم کالا در بنادر ساحلی، تحویل و ارسال محموله‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهند. کشور ما نیز از این قاعده مثتنی نبوده و پروژه‌های مطلوبی در این خصوص در دست تدوین و اجرا داریم.