مزایده کانال‌های تلگرامی!

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا مزایده کانال‌های تلگرامی! برخی از افراد سودجو تلاش دارند از هر اتفاق و موقعیت سوء‌استفاده نمایند، حتی اگر این سوء‌استفاده باعث ضرر و زیان به دیگران باشد. آنها بدون توجه به عواقب کار خود فقط به فکر سود و منفعت شخصی می‌باشند. این امر در فضای […]

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا

مزایده کانال‌های تلگرامی!

برخی از افراد سودجو تلاش دارند از هر اتفاق و موقعیت سوء‌استفاده نمایند، حتی اگر این سوء‌استفاده باعث ضرر و زیان به دیگران باشد. آنها بدون توجه به عواقب کار خود فقط به فکر سود و منفعت شخصی می‌باشند. این امر در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در حال رواج یافتن است. برای مثال با توجه به زلزله اخیر در استان کرمانشاه شاهد هستیم برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی گروه و کانال‌هایی با دستمایه قراردادن اخبار درست و نادرست از این اتفاق، در تلاش هستند تا به قولی بازدیدکننده کانال یا گروه خود را افزایش دهند و افزایش ممبر‌ها یا اعضای این کانال‌ها و گروه‌ها می‌تواند باعث محبوبیت و شهرت آنها شده و در موقعیتی مناسب بتوانند این کانال‌ها یا گروه‌ها را با قیمت گزاف به فروش رسانند و یا از این کانال‌ها با دریافت هزینه‌های گزاف به عنوان محلی برای تبلیغ و یا عرضه کالا و خدمات استفاده نمایند. از این‌رو با سرهنگ‌دوم‌مهدی‌شکیب، رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به گفت‌وگو نشستیم.

‌شکیب با بیان این‌که در زلزله اخیر شاهد راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی هستیم که با نشر اخبار درست و غلط به دنبال جذب مخاطب هستند، گفت: این افراد برای بالا بردن بازدیدکننده گروه یا کانال خود بیش‌تر به انتشار شایعات دست زده‌اند، شایعاتی که می‌تواند آرامش جامعه را بر هم بزند.

وی تأکیدکرد: هدف گردانندگان این کانال‌ها و گروه‌ها بیش از آن‌که اطلاع‌رسانی دقیق باشد، دامن زدن به شایعات و اخبار کذب است، چرا که این دست اخبار به مراتب بیش‌تر مورد توجه دیگر کاربران قرار می‌گیرد و این امر باعث افزایش فالور‌ها یا ممبرهای این کانال‌ها و گروه‌ها می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی انتشار اخباری مثل زلزله ۸ ریشتری در تهران، یا دیگر شهر‌ها و حتی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای خیالی با کارشناسان امر که وجود خارجی ندارند به دنبال جذب مخاطب برای کانال‌ها و گروه‌های خود هستند.

شکیب بیان کرد: انتشار این دست اخبار و گزارش‌های جنجالی و کذب باعث افزایش بازدید شده و گردانندگان این کانال‌ها و گروه‌ها که هدف کسب درآمد و تجارت دارند در این مراحل به دنبال جذب آگهی هستند و یا کانال و گروه پربیننده خود را برای فروش به مزایده می‌گذارند.

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری‌ پلیس فتا ناجا با اشاره به یکی دیگر از راه‌های افزایش فالوور و ممبر برای کانال‌ها و گروه‌ها گفت: در این روش افراد سود‌جو با انتشار لینک‌های جعلی و مرتبط با حوادث اخیر و انتشار شایعاتی با عناوین جذاب سعی می‌کنند کاربران را به بازدید از کانال یا سایت خود ترغیب کنند. این درحالی است که بعد از ورود به لینک اعلامی، مطالبی کاملاً متفاوت با موضوع کلیک شده مشاهده خواهد شد. در واقع با استفاده از تیترهای جذاب و مرتبط با حوادث اخیر کاربران را به صفحاتی نا‌مربوط راهنمایی می‌کنند که در این حالت احتمال نفوذ بد‌افزار و باج‌افزار‌ها به سیستم قربانیان نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

وی تصریح‌کرد: شایعه یعنی پرداختن به یک موضوعی که واقعیت ندارد، نشر اکاذیب تلقی شده و با استناد به ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال ۱۳۸۸ جرم است.

‌شکیب یادآورشد: در ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای آمده است، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌که از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت مجرم بوده و باید در برابر مقام قضایی پاسخگو باشد.

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در توصیه به شهروندان مهم‌ترین منبع دریافت اخبار و اطلاعات صحیح و درست را رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی دانست و افزود: این رسانه‌ها با توجه به رسالت خود در اطلاع‌رسانی قطعاً دقیق‌‌ترین و درست‌‌ترین اخبار و اطلاعات را منتشر می‌کنند.

شکیب تأکیدکرد: هموطنان عزیز بدون توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با توجه به نیازهای موجود که از طریق رسانه ملی اعلام می‌گردد، کمک‌های خود را از طریق منابع رسمی و معتبر برای آسیب‌دیدگان ارسال نمایند و از باز نشر اخباری که از صحت آن اطمینان ندارند خودداری نمایند.

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در نهایت از کلیه هموطنان درخواست کرد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir لینک مرکز امداد و فوریت‌های سایبری با همکاران ما در پلیس فتا در میان گذاشته و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا