پوشاک ایرانی در حصار برندهای ترک و چینی با شروع فصل سرما، رفت و آمدها در بازار پوشاک زیاد شده و تا حدودی رونق نسبی پیدا کرده است. هر چند که همچنان محصولات خارجی اعم از پوشاک ترک و چینی عرصه را بر تولید پوشاک داخلی تنگ کرده است و امکان رقابت را برای […]
پوشاک ایرانی در حصار برندهای ترک و چینی
با شروع فصل سرما، رفت و آمدها در بازار پوشاک زیاد شده و تا حدودی رونق نسبی پیدا کرده است. هر چند که همچنان محصولات خارجی اعم از پوشاک ترک و چینی عرصه را بر تولید پوشاک داخلی تنگ کرده است و امکان رقابت را برای پوشاک ایرانی تحت تأثیر قرارداده است.
به گزارش ایسنا، در میان پوشاک مختلف از کشورهای چین، تایلند، کرهجنوبی، پاکستان و سنگاپور در بازار داخلی، پوشاک ترک به دلیل کیفیت مناسب و مطلوب جایگاه خاصی در بازار دارند و البته به دلیل گرانتر بودن نسبت به سایر برندها مشتریان خاص خود را دارد. از طرف دیگر پوشاک چینی به دلیل قیمتهای پایین مورد استقبال زیادی قرار دارند و سهم بالایی در تقاضای بازار پوشاک ایران به خود اختصاص دادهاند در این میان پوشاک چینی و ترک پوشاک داخلی هم سعی میکنند با سایر برندها رقابت کنند و جایگاه خود را در بازار داشته باشند هر چند کار سختی دارند.
به گفته برخی از کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک هر چند لباسهای ایرانی جایگاه مناسبی در بازار ندارند و عملاً تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت با پوشاک ترک را ندارند و پوشاک چینی هم با قیمت پایینشان عرصه را به پوشاک ایرانی تنگ کرده است. پوشاک شرق آسیا عموماً کیفیت پایینی دارند و حتی نسبت به تولیدات داخلی مرغوبیت چندانی ندارند اما امروز حجم قابل ملاحظهای از بازار را در اختیار دارند. پوشاکی که بخش قابل توجهی از آن به صورت قاچاق وارد میشود.
در همین راستا با توجه به اینکه صنعت نساجی داخلی امکان رقابت با پوشاک ترکیه و پوشاک چینی را ندارد باید با اقدامات نظارتی، تدوین تعرفههای مناسب و جلوگیری از قاچاق به تولید داخل کمک شود.
برخی فعالان صنعت پوشاک با توجه به عدم امکان رقابت پوشاک ایرانی با برندهای ترکیه بر این باروند که حذف تعرفه ترجیحی واردات پوشاک از ترکیه اقدام مثبتی بود، چرا که در مدتی که این تعرفهها برقرار بود پوشاک داخل آسیب دید و اگر این وضعیت ادامه پیدا میکرد پوشاک داخلی با بحران جدی مواجه میشد.
با توجه به اینکه ترکیه در صنعت پوشاک جایگاه ویژه دارد و حتی بخش زیادی از پوشاک کشورهای اروپایی را تأمین میکند اگر تعرفههای واردات از این کشور پایین آید، مطمئناً بازار داخلی ضرر میکند و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار میگیرد و تولیدکننده داخلی هم امکان رقابت با تولیدکنندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.
اما با این وجود آخرین مشاهدات از بازار نشان میدهد که پوشاک ترک که عموماً قیمتهای بالاتری هم از پوشاک ایرانی دارند به شکل انبوهی در بازار داخلی وجود دارد و فروششان هم مطلوب است.
این روزها با شروع فصل سرما فروش پوشاک زمستانی بیشتر شده است و میتوان گفت که بازار پوشاک در زمینه تقاضا تا حدودی تکان خورده است هر چند که به گفته فروشندگان بازار تقاضا همچنان در مقایسه سالهای قبلتر پایین است.
تنوع قیمت در بازار پوشاک به گستردگی تنوع انواع آن در مدلها و جنسها و دوختهای متفاوت بستگی دارد. از سوی دیگر قیمت انواع لباس براساس شاخصهای مختلف از جمله کیفیت پارچه، برش و دوخت، محدوده جغرافیایی، محل عرضه و برند بودن یا نبودن لباس تعیین میشود. البته باید توجه داشت که لباس از آن دست کالاهایی است که تنوع قیمتی زیادی دارد و ممکن است یک لباس خاص در دو نقطه شهر با دو قیمت کاملاً متفاوت عرضه شود.
بر این اساس نگاهی به قیمت انواع لباس مردانه، زنانه و بچهگانه در محدوده مرکز تهران داشتهایم. البته یکی از نکات قابل توجه این است که قیمت لباس در عمدهفروشیها و بازار لباس پایینتر و در برخی از مراکز خرید که فروشنده لباسهای برند هستند بالاتر از قیمتهای عنوان شده در این گزارش است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.