واردات حدود ۸میلیارد دلاری از چین

گمرک تا پایان آبان‌ماه اعلام کرد واردات حدود ۸میلیارد دلاری از چین بررسی آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران نشان می‌دهد که بیش از یک ششم واردات ایران از طریق کشور امارات متحده عربی انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، براساس تازه‌‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۸ ماهه ایران در سال‌جاری ۲۳ میلیون و ۵۶۹ […]

گمرک تا پایان آبان‌ماه اعلام کرد

واردات حدود ۸میلیارد دلاری از چین

بررسی آمار تجارت خارجی گمرک جمهوری‌اسلامی‌ایران نشان می‌دهد که بیش از یک ششم واردات ایران از طریق کشور امارات متحده عربی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس تازه‌‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۸ ماهه ایران در سال‌جاری ۲۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن به ارزش ۳۲ میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار به ایران وارد شده است که نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی هشت درصد و از لحاظ ارزش، ۱۷ درصد افزایش داشته است.

بر پایه این گزارش، در این مدت کشور چین ۳ میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده است که از این حیث بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌رود.

واردات ایران از چین از لحاظ ارزش ۲۲ درصد افزایش یافته است به‌طوری‌که در مدت مشابه سال گذشته ۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار کالا و در سال‌جاری ۷ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده است.

اما امارات متحده عربی که این روز‌ها رابطه سیاسی خوبی با ایران ندارد، دومین شریک تجاری ایران در واردات است و در مدت ۸ ماهه سال جاری موفق شده ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار به ایران صادر کند.

 

مقایسه آمار واردات کالا امارات با سال گذشته حاکی از آن است که واردات کالا از این کشور هر چند از لحاظ وزنی با کاهش یک درصدی همراه بوده، اما از لحاظ ارزش واردات ۲۲ درصد افزایش یافته است. در عین حال واردات از چین بیش از ۲۳ درصد از کل واردات ایران در این مدت را شامل می‌شود.