آیا حمایت تبعیض‌آمیز دولت از سایت‌های ایرانی شکسته می‌شود؟!

اذعان وزیر ارتباطات به بی‌عدالتی دولت در انتخاب سایت‌های نیم بها آیا حمایت تبعیض‌آمیز دولت از سایت‌های ایرانی شکسته می‌شود؟! در حالی‌که ماه‌ها پیش تعرفه ارتباط با برخی سایت‌های پرمراجعه ایرانی نیم بها شد اما واقعاً مشخص نبود چرا دولت این سایت‌ها را به صورت گزینشی انتخاب کرده، امروز وزیر ارتباطات این بی‌عدالتی را پذیرفت. […]

اذعان وزیر ارتباطات به بی‌عدالتی دولت در انتخاب سایت‌های نیم بها

آیا حمایت تبعیض‌آمیز دولت از سایت‌های ایرانی شکسته می‌شود؟!

در حالیکه ماه‌ها پیش تعرفه ارتباط با برخی سایت‌های پرمراجعه ایرانی نیم بها شد اما واقعاً مشخص نبود چرا دولت این سایت‌ها را به صورت گزینشی انتخاب کرده، امروز وزیر ارتباطات این بی‌عدالتی را پذیرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ ماه‌های ابتدایی سال‌جاری بود که اپراتورهای مخابراتی و اینترنتی کشور اقدام به انتشار لیستی از اسامی سایت‌های پرمراجعه ایرانی براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کردند و تعرفه اتصال به آنها را برای کاربران نهایی تا ۵۰ درصد کاهش دادند.

در این لیست ابتدایی که اسامی حدود ۲۰۰ سایت پرمراجعه ایرانی را در بر می‌گرفت و به مرور به ۵۰۰ سایت افزایش یافت، اسامی برخی سایت‌ها و پایگاه‌های پرمراجعه داخل کشور دیده نمی‌شد.

علی‌رغم این‌که چنین تصمیمی در راستای اجرای سیاست‌ها و اهداف شبکه ملی اطلاعات و با هدف رونق محتوای فاخر ایرانی و توسعه کسب‌وکارهای بومی صورت گرفت اما شیوه اجرای تبعیض‌آمیز همواره این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کرد که چرا «تعرفه ارتباط با تنها ۵۰۰ سایت پرمراجعه باید کاهش یابد؟»

اکنون مقام عالی این وزارتخانه از اعمال شرایطی برای کاهش تعرفه ترافیک داخلی برای تمامی سایت‌هایی که داخل ایران میزبانی می‌شوند، خبر داد.

محمدجوادآذری‌جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در دولت گذشته (موعد ارایه لیست سایت‌هایی که تعرفه ارتباط با آنها نیم بها شد) نیز به عنوان معاون وزیر ارتباطات حضور داشت امروز در جریان نشست خبری درباره این بی‌عدالتی گفت: بی‌عدالتی در انتخاب ۵۰۰ سایت داخلی با ترافیک نیم بها را قبول دارم و لذا سامانه‌ای راه می‌افتد تا هر سایت داخلی که بخواهد با ارایه اطلاعات لازم از قبیل آی‌پی شامل این تخفیف شود.

در حالی‌که هنوز مشخص نیست چرا دولت تعرفه را برای برخی سایت‌های ایرانی که مورد نظرش بود، کاهش داد و بعد از این همه مدت به فکر اعمال کاهش تعرفه برای سایر سایت‌های ایرانی افتاده است، اما باید گفت ظاهراً این کاهش تعرفه برای کمک به تولید محتوای داخلی تصویب شده بود که عملاً اقدام دولت آن را ضدرقابتی کرد.

پایان حمایت تبعیض‌آمیز

حال بعد از گذشت ماه‌ها از اجرای این دستورالعمل و در قراردادن رانت در اختیار برخی سایت‌های داخلی توسط دولت، باز هم قرار است شیوه‌ای در نظر گرفته شود تا سایت‌ها اگر خودشان تمایل داشتند تا تعرفه ارتباط با آنها کاهش یابد، به صورت مختار اقدام کنند در حالیکه رنج آی‌پیهای ایران مشخص است و خود وزارت ارتباطات به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

در واقع با مشخص بودن رنج آی‌پی‌های کشور نیازی به ثبت‌نام سایت‌ها و چنین سامانه‌ای که وزیر ارتباطات عنوان کرده، نیست.

 

با این حال سایت‌های ایرانی که در میان آنها اسامی برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های پرمراجعه و نام آشنا نیز دیده می‌شود اما کاهش نرخ ترافیک برای آنها اعمال نشد، همچنان منتظر توضیح مشخص و شفافی در این باره هستند.