حضور فعال زنان، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار است

مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران حضور فعال زنان، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار است مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران گفت: در ایران تنها ۱۵ درصد از زنان فعالیت اقتصادی دارند. مریم‌سلطانی حضور فعال زنان و کارآفرینان را یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار دانست و در این رابطه به خبرگزاری اتاق اصناف ایران گفت: […]

مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران

حضور فعال زنان، یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار است

مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران گفت: در ایران تنها ۱۵ درصد از زنان فعالیت اقتصادی دارند.

مریم‌سلطانی حضور فعال زنان و کارآفرینان را یکی از شاخصه‌های توسعه پایدار دانست و در این رابطه به خبرگزاری اتاق اصناف ایران گفت: در ایران متأسفانه تنها ۱۵ درصد از زنان فعالیت اقتصادی دارند.

وی افزود: در طی دو سال گذشته طبق آماری که از بررسی‌های ما به دست آمده است، حدود ۳۵۰ هزار خانم به عنوان کارفرمای صنفی در استان‌های مختلف حضور دارند. مثلاً استان مازندارن پیش‌ روی حضور زنان در عرصه اقتصادی است. البته فراموش نکنیم که اگر زنان بخواهند کسب‌و‌کاری ایجاد کنند، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. قصد من تفکیک جنسیتی نیست ولی متأسفانه خانم‌‌ها همیشه چه در جایگاه خانواده و چه در جایگاه اجتماعی با عدم حمایت رو‌به‌رو هستند. امیدواریم حمایت‌های لازم از زنان با تسهیل قوانین و موارد دیگر صورت بگیرد.

سلطانی با بیان این‌که‌ زنان هنوز به این باور نرسیده‌اند که می‌توانند کارآفرین، تولیدکننده و فعال اقتصادی باشند، ادامه‌داد: متأسفانه بیش‌تر خانم‌‌ها فکر می‌کنند تنها باید در حوزه‌های خدماتی و آموزشی فعالیت کنند. ما زنان کمی را می‌بینیم که وارد حوزه‌های صنعتی شوند و البته این موضوع باز هم به عدم حمایت‌ها باز می‌گردد. خانمی که می‌خواهد از بانک تسهیلات بگیرد، باید وثیقه ملکی داشته باشد اما خیلی کم پیش می‌آید که خانمی بتواند این وثیقه را تأمین و از آن به عنوان ضمانت استفاده کند.

مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران گفت: این موارد باعث می‌شود مسایل این چنینی مثل تأمین منابع مالی مانع حضور این افراد در همان ابتدای راه کمک به تولید ملی شود.

سلطانی درباره آموزش‌ و وجود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کسب و کار توسط زنان گفت: متأسفانه زنان توانمند در این عرصه شناسایی نشده‌اند و این موضوع به عهده معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری است. در مرحله بعد وقتی خانم‌های توانمند شناسایی می‌شوند، باید در همه مقاطع آموزش داده شوند.

وی با بیان این‌که در بخش خصوصی یک خانم باید هزینه بسیاری بکند که آموزش‌های کسب و کار و کارآفرینی ببیند، افزود: البته اتاق اصناف بخش آموزش دارد ولی نمی‌دانم چقدر توانسته در این بحث فعالیت کند چون تا قبل از این، بخش امور بانوان وجود نداشت و تازه راه‌اندازی شده ولی یکی از اهداف ما در این بخش آموزش و توانمند‌سازی زنان است.

 

سلطانی در پایان اظهار‌کرد: تمام این فرصت‌‌ها در صورتی محقق خواهد شد که بتوان از تولید ملی و زیرساخت‌های لازم آن حمایت کرد. امور بانوان اتاق اصناف ایران آمادگی دارد تا به هر طریق ممکن از تولید ملی و زمینه‌های اجرایی شدن آن حمایت کامل و لازم را انجام دهد. در همین راستا از کمپین حمایت از تولید ملی هم حمایت خواهیم کرد.