برگزاری مناقصه روش انتخاب سایت بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر

برگزاری مناقصه روش انتخاب سایت بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر رییس جشنواره موسیقی فجر طی یک نشست خبری جزییات برگزاری سی‌وسومین دوره این رویداد را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره این رویداد در تهران گفت: جشنواره امسال ۲۰ تا ۳۰ دی سال‌جاری […]

برگزاری مناقصه روش انتخاب سایت بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر

رییس جشنواره موسیقی فجر طی یک نشست خبری جزییات برگزاری سی‌وسومین دوره این رویداد را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، نوربخش در ابتدای این نشست با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره این رویداد در تهران گفت: جشنواره امسال ۲۰ تا ۳۰ دی سال‌جاری در ۶ سالن برگزار می‌شود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحت‌تر و روان‌تر امور را پیش بردیم.

وی افزود: بیش از نود اجرا در جشنواره خواهیم داشت. موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل بخش‌های جشنواره هستند. تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایش‌های ایرانیان؛ سالن‌هایی هستند که امسال در اختیار جشنواره هستند.

رییس جشنواره در باره اضافه شدن بخش نواحی نیز گفت: امسال ۱۲ اجرای موسیقی نواحی داریم. از سال گذشته این موسیقی را به‌طور پررنگ وارد جشنواره کردیم. سعی ما بر این بود که از همه اقوام اجراهایی داشته باشیم. هم جوانان و هم پیشکسوتان در جشنواره و در بخش موسیقی نواحی روی صحنه می‌روند. دو گروه موسیقی نواحی در بخش بانوان اجرا خواهند داشت. در مجموع ۸۵ گروه در جشنواره داریم که به علت تکرار برخی از اجراها، ۹۰ اجرا خواهیم داشت.

وی در خصوص جشنواره امسال نیز گفت: بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است. هر روز هم پیام‌هایی می‌آید که ممکن است کم‌تر از سال گذشته هم بودجه داشته باشیم. یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه جشنواره است. جدول جشنواره را از شهریور آماده کردیم و زمانی برای استعلام‌ها لازم داشتیم. دوستان ما در بخش مارکتینگ و تبلیغات نظرشان این بود که بلیت‌فروشی را یک ماه قبل از جشنواره آغاز کنیم و به همین علت جشنواره را در شهریور منتشر نکردیم.

نوربخش در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا انتخاب «واژه تلفیقی» برای این بخش جشنواره درست بوده، گفت: اسمی جز «تلفیقی» برای این بخش پیدا نکرده‌ایم. در بحث انتخاب دو موضوع در انتخاب گروه‌ها وجود دارد؛ نخست نظر کارشناسانی که در این باره نظر می‌دهند و دوم پذیرش خودِ گروه‌ها. ممکن است نظر ما حضور فلان گروه باشد اما ممکن است آن گروه نخواهد که در جشنواره اجرایی داشته باشد و برای خودشان هم دلایلی دارند. انتخاب‌هایی که در جشنواره می‌شود، در حوزه مقدورات است نه ایده‌آل‌ها. این مسأله مهمی است که ما باید لحاظ کنیم. من به عنوان رییس جشنواره سلیقه خودم را دارم و همکارانم هم سلیقه خودشان را دارند. ممکن است کس دیگری بیاید و سلیقه دیگری داشته باشد.

نوربخش درباره بلیت‌فروشی جشنواره نیز گفت: در سال‌های گذشته هم سایت‌های رقیب بوده اما هیچ کدام را راه نمی‌داده‌اند. ما در ایران چند سایت بلیت‌فروشی مطرح داریم. من آمده‌ام و درِ مذاکره را باز کرده‌ام. به همه سایت‌ها نامه داده‌ایم و ۳ موضوع از آنها خواسته‌ام. یک تضمین فروش، دوم اسپانسر و سوم خدمات و درصد کارمزد. این ۳ موضوع را درخواست کرده‌ایم و در دو سال گذشته هم با حالت مناقصه انتخاب کرده‌ایم. اگر هم سایتی نیامده است خودش شرایط ما را قبول نکرده است. من دوست دارم که حداکثر مشارکت در امر بلیت‌فروشی را داشته باشیم. درصد کارمزد بلیت‌فروشی ما خیلی بالا نیست. سایت‌هایی هم که الان بلیت‌فروشی می‌کنند به اندازه خودشان اعتبار و مخاطب دارند.

وی افزود: ما فکر فروش بلیت‌های جشنواره هستیم. برای من اگر سایت‌های بیش‌تری در جشنواره مشارکت داشته باشند، راحت‌تر است. متأسفانه برخی‌ها در پیِ جوسازی و بحران‌سازی هستند. کارمزد بلیت‌فروشی جشنواره ما حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان می‌شود و رقم چندان زیادی نیست. ما با سایتی قرارداد می‌بندیم که کل بلیت‌هایمان را پیش خرید کند. بنیاد رودکی از همکاران ما هستند و همه در یک مجموعه کار می‌کنیم. تاکنون هم هیچ مسأله و مشکلی در همکاری را این بنیاد نداشته‌ایم.

رییس جشنواره درباره جایزه باربد نیز گفت: این جایزه نقطه عطف موسیقی ماست. هر چقدر این جشنواره را پررنگ‌تر کنیم و بیش‌تر به آن بها دهیم، منشأ تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود. امروز در سینما همه چیز حول جشنواره سینماست. هر کاری در شروع، نقطه ضعف‌هایی هم دارد. نگاهمان در سال اول این بود که داوری را گسترده کنیم و مدلمان را از مدل‌های مشابه خارجی گرفته بودیم. فکر کردیم که همه فعالان عرصه موسیقی بیایند و نظر بدهند. به همین دلیل تعداد داورانمان در سال اول زیاد بود. تبصره‌ای هم داشتیم و گفتیم که رأی این داوران برای اثر خودشان اعمال نباشد. سال گذشته براساس نقدهایی که شد، تعداد داوران را محدود کردیم. امسال حدود ۲۰۰ اثر باید داوری شود. یک جایزه ویژه است که ۶۰ سکه است و دیگر جوایز هم در حدود ۱۰ و ۲۰ سکه است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تقدیر محمدرضا‌شجریان در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: تقدیر از استاد شجریان وظیفه همه نهادهاست. منتها سال پیش هم گفتم که این موضوع تقدیر بخشی از آن مربوط به ما و بخشی هم مربوط به خود ایشان است. در سال‌های گذشته هم ده‌ها بار از سوی نهادهای مختلف پیشنهادهایی برای تقدیر از استاد شجریان مطرح شده است اما خود ایشان هیچ وقت این مسأله را نپذیرفته است. حتی دکترای افتخاری دانشگاه تهران را نپذیرفتند. تقدیر هم به همین شکل است. ما وظیفه داریم که یاد و نام شجریان را همیشه گرامی بداریم.

 

نوربخش در پایان نشست از اجرای ارکسترهای سمفونیک و ملی در جشنواره امسال اجرا خبر داد و در ادامه با این سؤال خبرنگاران مواجه شد که آیا لابی برای انتخاب رهبر ارکستر صورت گرفته یا خیر نیز گفت: خیر لابی صورت نگرفته است و ارکستره با رهبران ثابتشان حضور خواهند داشت.