رامین شاهی در دولت دهم سنت غلطی که ناشی از بیبرنامگی و بینظمی تیم اقتصادی آن بود، مطرح شد و آن تأخیر در ارایه لایحه بودجه بود. همین موضوع سبب تصویب لایحههای چند دوازدهمی توسط اهل مجلس میشد. در دولت یازدهم انتظار ما، نظم و خوشقولی بود. امری که فقط در دو سال اول […]
رامین شاهی
در دولت دهم سنت غلطی که ناشی از بیبرنامگی و بینظمی تیم اقتصادی آن بود، مطرح شد و آن تأخیر در ارایه لایحه بودجه بود. همین موضوع سبب تصویب لایحههای چند دوازدهمی توسط اهل مجلس میشد. در دولت یازدهم انتظار ما، نظم و خوشقولی بود. امری که فقط در دو سال اول دولت تدبیر به موقع انجام شد. حال اهل بهارستان به دلیل کمبود وقت و دغدغه برنامه ششم و انتخابات چاره را در تمدید یک سال دیگر از برنامه پنجم و ارایه لایحه چند دوازدهمی توسط دولت میداند.
اجرای برنامه ششم را یک سال عقب بیندازیم
لایحه برنامه پنجم را به مدت یک سال تمدید کنیم و بودجه ۹۵ براساس قانون برنامه پنجم تنظیم شود.
به گزارش مناقصهمزایده، رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۵ با تأکید بر اینکه بررسی و تصویب لایحه بودجه ۹۵ در مجلس تا پیش از پایان سال جاری ممکن نخواهد بود، گفت که دولت پذیرفته لایحه بودجه چند دوازدهم را تقدیم مجلس کند.
الیاس نادران با اشاره به تأخیر دولت در ارایه لایحه بودجه ۹۵، اظهار کرد: با توجه به زمانبندی که در آییننامه داخلی مجلس برای بررسی بودجه پیشبینی شده بهطور طبیعی بررسی بودجه در صحن علنی مجلس قبل از پایان سال ۹۴ ممکن نیست. البته دولت پذیرفته که اگر شرایطی فراهم شد که مجلس نتوانست بودجه را به موقع تصویب کند در این صورت بعد از تعطیلات مجلس بودجه چند دوازدهم ارایه کند.
وی با اشاره به رایزنیهای بین اعضای هیأت رییسه کمیسیون تلفیق بودجه با معاونین رییسجمهور در این رابطه یادآور شد: ما در حال بررسی راهکارهای مختلف هستیم و مجلس هم آماده است به دولت کمک کند تا تأخیر دولت در ارایه بودجه را جبران کند. اما براساس برآوردهایی که ما با نواب رییس و ریاست مجلس داشتیم امکان رسیدگی به بودجه ۹۵ قبل از پایان سال جاری عملاً منتفی است. البته ما تلاش میکنیم و امیدواریم فرصتی فراهم شود به دولت کمک کنیم تا از ابتدای سال ۹۵ برای اجرای بودجه مشکلی نداشته باشیم.
نادران با بیان اینکه طبق قانون دولت باید تا ۱۵ آذر هر سال لایحه بودجه سال بعد را تقدیم مجلس کند، گفت: تأخیر در تقدیم بودجه باعث بهم خوردن زمانبندی میشود که در آییننامه برای روند بررسی بودجه در نظر گرفته شده است. از جمله فرصتی برای پیشنهادات نمایندگان و کمیسیونهای تخصصی و همچنین زمانی برای بررسی کمیسیون تلفیق در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته ما آمادگی داریم کمیسیون تلفیق را تشکیل دهیم اما در آستانه انتخابات مجلس دهم هستیم و عموم نمایندگان درگیر موضوع هستند و عملاً امکان تشکیل کمیسیون تلفیق وجود ندارد. از چند ماه قبل هم به دولت اعلام شده بود که در این ۳ هفته تعطیلات مجلس تشکیل کمیسیون تلفیق امکانپذیر نیست. بنابراین امیدی وجود ندارد که قبل از پایان سال کمیسیون تلفیق بتواند لایحه بودجه را بررسی و آن را به صحن ارایه کند و نمایندگان پیش از آغاز سال جدید بتواند بودجه را تصویب و به دولت ابلاغ کنند.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در پایان درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای ارایه طرح دوفوریتی تمدید برنامه پنجم نیز گفت: تأخیر در تقدیم لایحه برنامه ششم خلأیی را به وجود میآورد، لذا ما با هیأت رییسه مجلس رایزنی کردیم و قرار بود طرح دوفوریتی تمدید برنامه پنجم مطرح شود اما تشخیص ریاست مجلس این بود که ضمن بودجه این کار را بکنیم و لایحه برنامه پنجم را به مدت یک سال تمدید کنیم و بودجه ۹۵ براساس قانون برنامه پنجم تنظیم شود.
استفاده از روش «راه بنداز جا بنداز» توسط روحانی
نماینده تهران در مجلس اعلام کرد قرار شده برنامه پنجم یک سال تمدید شود و دولت هم بودجه چنددوازدهم دهد.
احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی مطلبی اعلام کرد، قرار شده است، برنامه پنجم یکسال تمدید شود و دولت هم بودجه چند دوازدهم دهد.
توکلی نوشته است: مدتی پیش با جمعی از نمایندهها نسبت به اشکالات جدی لایحه دولت در خصوص برنامه ششم به آقای لاریجانی نامهای نوشتیم و اشکالات آن را توضیح دادیم. این لایحه اساساً نمیتواند اسم برنامه توسعه داشته باشد.
دولت در ابتدای این لایحه به صراحت نوشته است برنامه توسعه آن چیزی است که دولت تعیین میکند. این حرف با ۳۷ سال برنامهنویسی قبل و بعد انقلاب همخوانی ندارد. حتی قبل انقلاب هم گفتند مجلسین باید برنامههای عمرانی را تصویب کنند.
لایحه دولت از طرفی مشخصات برنامه را ندارد؛ نه از حیث علمی و نه جنبههای قانونی. اشتباه آقای روحانی این است که وقتی میخواهد برداشت جدیدی از قانون داشته باشند، ابتدا باید این نظر را با مجلسیها محک بزند نه اینکه به جای گفتوگو از روش «راه بنداز جا بنداز» استفاده کند.
البته هنوز هم شفاف نکرده و نپذیرفتند که قانون را تغییر دادهاند. مسأله دیگر این است که گفتند حسب توافق برجام مصلحتسنجی کردند. سؤال این است که این مصلحتسنجی چه نسبتی با قانون دارد. مگر میشود با مصلحت، قانون را کنار بزند؟
از طرفی سخنگوی دولت میگوید که ما لایحه دادیم حالا خودتان اصلاح کنید. این حرف نادرست و غلطی است. چون نه ساختار مجلس و نه قانون اجازه چنین کاری را به مجلس نمیدهد.
در نهایت بعد از نامهای که به رییس مجلس نوشتیم، لاریجانی را دیدم و او هم گفت استدلال نامه را قبول دارم. آقای لاریجانی گفت هیچگاه از برنامه اول تا حالا بررسی لایحه کمتر از ۷ ماه نبوده است.
لذا قرار شد برنامه پنجم یکسال تمدید شود و دولت هم بودجه چند دوازدهم دهد.
عملاً بررسی برنامه ششم در مجلس فعلی امکانپذیر نیست
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ با تشریح جزییات نحوه و زمان ارایه لایحه بودجه چنددوازدهم، اعلام کرد قانون برنامه پنجم توسعه تمدید یکساله نمیشود بلکه طی حکمی احکام این قانون تا زمان تصویب برنامه ششم پابرجا خواهد بود.
محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: ما با دولت دو توافق درباره بودجه ۹۵ و برنامه ششم توسعه انجام دادهایم.
وی افزود: با توجه به تأخیر دولت در ارایه لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۵، لذا عملاً بررسی برنامه ششم در مجلس فعلی امکانپذیر نیست، با توجه به اینکه طی ۳ هفته آینده پارلمان نشست علنی نخواهد داشت، لذا ما خیلی بتوانیم در این مجلس کار کنیم، رسیدگی به بودجه ۹۵ را تا پایان دوره مجلس نهم میتوانیم به اتمام برسانیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در ادامه تصریح کرد: ما تا پایان سال ۹۴ جلسات کمیسیون تلفیق را برگزار میکنیم تا بررسی بودجه ۹۵ در کمیسیون تلفیق به اتمام برسد و از نیمه دوم فروردین ماه سال آینده تلاش میکنیم در نشستهای علنی مجلس بودجه ۹۵ را مورد رسیدگی قرار دهیم.
وی بر همین اساس متذکر شد: توافق اول ما با دولت این است که لایحه بودجه چند دوازدهم را تقدیم خانه ملت کند، با توجه به اینکه جلسات علنی مجلس از دوشنبه ۱۰ اسفندماه تشکیل میشود، لذا پیشبینی میکنیم دولت، دهم اسفندماه به بعد لایحه بودجه چنددوازدهم را به مجلس بدهد تا بتوانیم تنخواه مورد نیاز را در اختیار دولت قرار دهیم تا دولت در ماههای فروردین و اردیبهشت سال آینده مشکلی برای دخل و خرج و اعتبارات نداشته باشد.
پورابراهیمی اضافه کرد: پیشبینی بعدی ما این است که تا پایان اردیبهشت سال ۹۵ رسیدگی به بودجه سال آینده به اتمام میرسد و ما احتمالاً از ابتدای خردادماه میتوانیم قانون بودجه را برای اجرا به دولت ابلاغ کنیم.
وی همچنین گفت: به دلیل تأخیر دولت در ارایه لایحه برنامه ششم توسعه، رسیدگی به این برنامه در مجلس فعلی مقدور نیست، لذا عملاً بررسی برنامه ششم به مجلس آینده موکول خواهد شد، از این جهت پیشنهاد کردیم به جای تمدید یکساله قانون برنامه پنجم توسعه، حکمی در لایحه بودجه چند دوازدهم قرار دهیم که البته قانونی هم محسوب میشود مبنی بر اینکه برنامه پنجم توسعه تا زمان تصویب برنامه ششم تمدید میشود و احکام آن برنامه تا مادامی که برنامه ششم تصویب نهایی نشده، پابرجا باشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ در پایان خاطرنشان کرد: اگر مجلس آینده بتواند نهایتاً تا پایان شهریور سال ۹۵ برنامه ششم توسعه را به تصویب برساند، در این شرایط به جای تمدید یکساله برنامه پنجم، عملاً این برنامه ۶ ماه تمدید میشود، البته همه این موارد جزو پیشبینیهای ماست و باید دید مجلس دهم چه تصمیمی در این باره میگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.