کاهش بودجه عمرانی یعنی استمرار رکود

حاجی‌دلیگانی اعلام کرد کاهش بودجه عمرانی یعنی استمرار رکود نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی، کارگران خود را با حقوق ثابت ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان موظف می‌کنند که جمعه‌ها نیز کار کنند و اگر بیمار شود یا هر شرایط دیگری برای آنان پیش آید، از او قبول […]

حاجی‌دلیگانی اعلام کرد

کاهش بودجه عمرانی یعنی استمرار رکود

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس‌شورای‌اسلامی گفت: برخی از بنگاه‌های اقتصادی، کارگران خود را با حقوق ثابت ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان موظف می‌کنند که جمعه‌ها نیز کار کنند و اگر بیمار شود یا هر شرایط دیگری برای آنان پیش آید، از او قبول نخواهند کرد.

به گزارش فارس، حسینعلی‌حاجی‌دلیگانی با اشاره به گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه رییس‌جمهور روحانی اظهارکرد: برای جمع‌بندی ارایه چنین گزارشی، رییس‌جمهور از کابینه و وزرای خود گزارش خواسته بود و سپس متوجه شد که چیزی برای گزارش‌دهی به مردم وجود ندارد.

وی با اشاره به ناراحتی روحانی از گزارش وزرای کابینه افزود: آقای روحانی از این‌که چیزی برای ارایه به مردم وجود ندارد ناراحت شده بود و قبل از این که رییس‌جمهور پشت تلویزیون بیاید می‌دانست که چیزی برای ارایه به مردم ندارد و به همین خاطر در خصوص کارهایی که باید در آینده انجام شود، توضیح داد.

* رکود در کشور جا خوش کرده است

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که مردم مطالبه‌گر وضعیت نامساعد اقتصادی هستند، گفت: وضعیت رکودی که حاکم است و همچنان جاخوش کرده و کشور را ر‌ها نکرده است، مورد مطالبه مردم است و اقداماتی که مجلس و دولت تا امروز انجام داده‌اند نیز اثر چندانی نداشته است و به همین خاطر رییس‌جمهور مطلب قابل قبولی برای مردم ارایه نداد.

وی با بیان این‌که گزارش‌هایی که به رییس‌جمهور داده می‌شود گزارش‌های درستی نیست، تأکیدکرد: خود روحانی نیز روحیه جستجوگری در خصوص کشف صحت و سقم گزارش‌های ارایه شده ندارد و در مجلس نیز به رییس‌جمهور پیشنهاد دادم که جدای از افراد و دستگاه‌هایی که به رییس‌جمهور گزارش می‌دهند افراد دیگری را نیز به جامعه بفرستد تا واقعیت‌ها را رصد و به رییس‌جمهور برای تصمیم‌گیری بهتر گزارش کنند.

* کسی که چند صد میلیون سرمایه‌گذاری کرده یک چیزی هم بدهکار می‌شود

حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که رییس‌جمهور هنوز جوابی به پیشنهادش نداده است، خاطرنشان‌کرد: مردم با نگاه به جامعه و جیب خودشان وضعیت خوبی را دریافت نمی‌کنند؛ البته این قاعده شامل کارمندان دولت نمی‌شود که آخر ماه به هر طریقی که باشد حقوقشان تأمین می‌شود.

وی ادامه‌داد: برای مثال شخصی ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده است اما در آخر روز ۵۰ هزار تومان درآمد داشته است و این وضعیتی که به وجود آمده باعث شده که نه تنها با سرمایه‌گذاری که انجام داده است درآمدی ندارد بلکه به روزی که به شب رسانده یک چیزی هم بدهکار شده است.

* استثمار کارگران با حقوق ۷۰۰ هزار تومانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که این وضعیت در عموم بنگاه‌های اقتصادی این وضعیت حاکم است، اضافه‌کرد: کارنامه دولت در وضعیت اشتغال نیز روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود به نحوی که امروز افرادی که جویای کار هستند وقتی برای کار به یک واحدی مراجعه می‌کنند آن واحد در بهترین حالت یک فرم اشتغال از او پر می‌کند.

وی افزود: اگر زمانی هم بخواهند از این فرد در مجموعه خود استفاده کنند قبل از ثبت قرارداد ۳ ماهه با او، از او امضا می‌گیرند که همه حق و حقوق ۳ ماه آینده خود را دریافت کرده است و بعد از آن هم با او یک قرارداد ۳ ماهه ثبت می‌کنند و او را با حقوق ثابت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان، موظف می‌کنند که جمعه‌ها نیز کار کند و اگر بیمار شود یا هر شرایط دیگری برای او پیش بیاید، از او قبول نخواهند کرد.

حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که این نوع اشتغال، استثمار کارگران است، عنوان‌کرد: از طرف دیگر نیز، صاحب بنگاه اقتصادی مشکلات خودش را دارد و از بالا بودن سود بانکی و عدم فروش کالاهای بنگاه اقتصادی در بازار گلایه‌مند است.

وی با بیان این‌که رییس‌جمهور از هیچ کدام از این مشکلات مطرح شده، گزارش قابل لمسی ارایه نداده است و با اشاره به فصل بودجه‌ریزی کشور، مطرح کرد: طبق شنیده‌ها بودجه عمرانی مجدداً کاهش یافته است و همین کاهش بودجه عمرانی یعنی به استمرار رکود در کشور کمک کنیم و طلب طلبکاران از دولت رو به افزایش است.

* تجمل‌گرایی در دفتر مدیران استانی و ملی و هدررفت منابع ملی

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اختصاص بخش زیادی از بودجه کشور برای امور جاری، تصریح‌کرد: نه تنها بودجه جاری کاهش نیافته است بلکه برخی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به دنبال این هستند تا با روش‌های عادی و روش‌های غیرعادی و متقلبانه، سطح پرداختی‌هایی کشور را افزایش دهند.

وی یادآوری کرد: دولت می‌تواند در برنامه بودجه کشور اعلام کند که برای سال ۹۷، حقوق‌های پایه زیر ۵ میلیون تومان افزایش رشد خودش را داشته باشد اما حقوق بالای ۵ میلیون تومان رشد نداشته باشد و همچنین حقوق‌های نجومی و غیرمتعارف را حذف کنند و در هزینه‌های جاری غیر از حقوق نیز تجمل‌گرایی پرهیز شود.

 

حاجی‌دلیگانی در پایان گفت: وقتی به دفتر مدیران استانی و کشوری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم چقدر تغییر دکوراسیون و تغییر رنگ دیوار‌ها رخ داده است، در حالی‌که ریال به ریال این پول‌‌ها برای کشور لازم و ضروری است.