تعدد مشکلات علت کندی روند حل مسایل صنایع است

رییس اتاق بازرگانی یزد تعدد مشکلات علت کندی روند حل مسایل صنایع است رییس اتاق بازرگانی یزد گفت: تعدد مشکلات صنایع، اولویت‌بندی رفع مسایل را برای مدیران مشکل کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران محمدرضاقمی، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر سال ۹۶ استان یزد با بیان این‌که گلایه‌های […]

رییس اتاق بازرگانی یزد

تعدد مشکلات علت کندی روند حل مسایل صنایع است

رییس اتاق بازرگانی یزد گفت: تعدد مشکلات صنایع، اولویت‌بندی رفع مسایل را برای مدیران مشکل کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران محمدرضاقمی، در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر سال ۹۶ استان یزد با بیان این‌که گلایه‌های بخش خصوصی تکراری شده است، اظهار‌کرد: این مراسم‌‌ها فرصتی برای یادآوری مسایل است تا سیاست‌گذاران و دولتمردان برای رفع مشکلات صنایع برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: نمی‌توان ادعا کرد مسؤولان کشور ما به موضوع صادرات اشراف ندارند. علت کندی روند حل مسایل این است که تعدد مشکلات به اندازه‌ای است که اولویت‌بندی آن برای مدیران دشوار و سیاست‌گذاران ما برای رفع آن با مشکل مواجه هستند.

قمی ادامه ‌داد: در برنامه سوم توسعه، سیاست‌گذاری در جهت حمایت از صادرکنندگان انجام شده است. جوایز صادراتی، تسهیلات کم بهره و توسعه روابط بین‌الملل از آن جمله حمایت‌هاست اما به تدریج این موارد به دست فراموشی سپرده شد. گرچه در مقطعی رشد صادرات کمرنگ شد اما به‌طور قطع مسؤولان و دولتمردان در این زمینه پاسخ‌های خود را خواهند داشت.

وی با بیان این‌که قرار بود ۸ درصد منابع بانکی در اختیار صادرکنندگان باشد، عنوان ‌کرد: اکنون این رقم دو درصد است زیرا بانک‌ها به دلیل نبود اعتبار نمی‌توانند در گشایش ال‌سی اقدام کنند و ناخواسته در زمینه پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان با مشکل مواجه هستند.

قمی بیان‌ کرد: نرخ سرمایه‌گذاری ثابت از سال ۹۰ تا ۹۵ به استثنای سال ۹۳، منفی است یعنی اصطکاک سرمایه‌گذاری‌های سال‌های قبل بسیار شده و زمانی که این اتفاق رخ دهد، یعنی فضای کسب‌وکار در جامعه مناسب نیست.

رییس اتاق بازرگانی یزد ادامه ‌داد: در امر سرمایه‌گذاری و صادرات در مقطعی ارتقا یافتیم اما دوباره به حالت اول بازگشتیم. آمار‌ها نشان می‌دهد از زمستان پارسال تاکنون، نمودار سرمایه‌گذاری در حال صعودی شدن است که این نتیجه همت دولت و بخش خصوصی است.

 

وی بیان‌ کرد: امیدواریم در چند ماه باقی مانده تا پایان سال‌جاری، صادرات محصولات غیرنفتی و مسایل ارزی با توجه به سرمایه‌گذاری اسفند ۹۵ و بهار ۹۶، هم در کشور و هم در استان یزد نسبت به ۶ ماهه اول امسال بیش‌تر شود. این امر زمانی محقق می‌شود که عوامل داخلی نسبت به سرکوب نرخ ارز اقدامی نکنند تا ما امیدوار به رشد بسیار خوبی در صادرات کشور باشیم.