طلسم ۴۰ ساله آزادراه تهران – شمال نوروز شکسته می‌شود

  بعد از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از آغاز مطالعات و برنامه‌ریزی برای ساخت یکی از مهم‌ترین و البته یکی از دشوار‌‌ترین آزاد‌راه‌های کشور به نظر می‌رسد سرانجام موعد ابتدایی برای بهره‌برداری از این جاده پرسروصدا سررسیده است. به گزارش ایسنا، هرچند در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، قطعه ۴ آزاد‌راه تهران – شمال از […]

 

بعد از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از آغاز مطالعات و برنامه‌ریزی برای ساخت یکی از مهم‌ترین و البته یکی از دشوار‌‌ترین آزاد‌راه‌های کشور به نظر می‌رسد سرانجام موعد ابتدایی برای بهره‌برداری از این جاده پرسروصدا سررسیده است.

به گزارش ایسنا، هرچند در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، قطعه ۴ آزاد‌راه تهران – شمال از سوی دولت قبل مورد افتتاح قرار گرفت، اما کوتاه‌بودن مسیر این قطعه و البته شرایط نسبتاً ساده‌ای که در قیاس با ۳ قطعه دیگر دارد، باعث شد همچنان بخش قابل توجهی از مزیت‌های مدنظر برای ساخت این آزادراه به تکمیل قطعات باقی‌مانده موکول شود.

قطعاتی که در طول تمام این سال‌ها به دلیل دشواری‌های قابل توجه در زمینه‌ی کارگاهی که به ساخت چندین کیلومتر تونل و عبور از مسیرهای صعب‌العبور نیاز دارد تقریباً مورد کم‌توجهی قرار گرفت و جز برخی اقدامات ابتدایی هرگز به مرحله‌ی افتتاح نزدیک نشد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و پس از انجام پیگیری‌های ابتدایی بار دیگر وزارت راه و شهرسازی توانست قرار‌دادی با بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار ابتدایی قطعه نخست آزاد‌راه تهران – شمال ببندد که تکلیف این قطعه بسیار مهم را روشن می‌کند. قرار‌دادی که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک با نهایی ‌شدن بحث‌های مطالعاتی قطعات دوم و سوم این آزادراه تکمیل خواهد شد.

با نهایی شدن توافقات مدنظر در این حوزه و البته آغاز به‌کار چند پیمانکار ایرانی در این قطعه مهم زمان افتتاح قطعه نخست آزاد‌راه تهران – شمال بسیار نزدیک شد تا جایی که دولت اعلام کرد در صورت طی شدن مراحل مدنظر این قطعه تا سال ۱۳۹۶ به افتتاح برسد. قطعه‌ای که می‌تواند مسیر تهران تا شمال را حدود ۶۰ کیلومتر کاهش دهد و از این نظر جزو محورهایی به حساب خواهد آمد که بسیار پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

پس از افزایش سرعت کار در این قطعه حالا معاون آخوندی خبر از افزایش امیدواری‌ها برای آغاز به‌کار این قطعه در نوروز سال ۱۳۹۶ داده و اعلام کرده است که می‌توان به صورت آزمایشی تردد در این قطعه را از فروردین‌ماه سال آینده کلید زد.

هرچند علی نورزاد اعلام کرده هنوز کار در این قطعه باقی‌مانده و پیگیری‌های لازم باید انجام گیرد، اما با توجه به خوش‌بینی وی نسبت به بهره‌برداری از این قطعه به نظر می‌رسد طلسم ۴۰ ساله آزاد‌راه تهران – شمال می‌تواند در نوروز سال ۱۳۹۶ شکسته شود.

واحدهای خالی مسکن‌مهر پردیس در نبود آب ۳ ساله شدند

در حالی که ۳ سال از واگذاری فاز ۳ واحدهای مسکن مهر شهر پردیس می‌گذرد، برخی از واحدهای مسکونی به دلیل نداشتن انشعاب آب هنوز خالی از سکنه هستند و در برخی از این واحد‌‌ها نیز مقررات ملی ساختمان به هیچ وجه رعایت نشده است.

به گزارش فارس، در فاز ۳ شهر جدید پردیس که در دولت قبل تحویل آن‌‌ها به پایان رسید برخی واحد‌‌ها همچنان خالی از سکنه‌اند و دلیل آن را نیز متقاضیان نبود انشعاب آب عنوان می‌کنند.

یکی از متقاضیان مسکن مهر که خود را آرش احمدی، دبیر آموزش و پرورش معرفی می‌کند می‌گوید: دو سال از تحویل واحدهای مسکونی مهر فاز ۳ شهر پردیس می‌گذرد اما هنوز در این واحد‌‌ها به دلیل نبود آب، متقاضیان ساکن نشده‌اند.

وی افزود: یکی دیگر از اتفاقات تعجب آور نیز اضافه شدن آپشن‌های جدید مثل سنگ کردن راه پله‌ها به جای رنگ است که قرار شده این هزینه‌ها را متقاضیان پرداخت کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از نکات جالب در قراردادهای امضا شده درج دریافت ۵ درصد جریمه بابت تأخیر در واگذاری واحد‌‌ها از پیمانکاران است اما نکته جالب تر این است که هیچ تاریخی در قرارداد ذکر نشده است که اگر از این تاریخ به بعد واحدهای مسکونی واگذار نشد این جریمه از پیمانکار دریافت شود.

 

وی تأکید کرد: در برخی واحدهای مسکونی فاز ۳ نیز به هیچ وجه مقررات ملی ساختمان رعایت نشده است چرا که کنتورهای گاز در راه پله‌ها به گونه‌ای نصب شده است که به هیچ وجه تهویه هوا وجود ندارد و خدای ناکرده اگر اتفاقی و آتش‌سوزی رخ دهد هیچ‌کس جان سالم به در نخواهد برد.