مشاغل خودرو دارای سامانه مالیاتی شدند

مشاغل خودرو دارای سامانه مالیاتی شدند طرح جامع مالیاتی به عنوان طرح تحول همه‌جانبه نظام مالیاتی کشور که با هدف عدالت محوری و مؤدی‌مداری در حال اجرا است تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است. به گزارش برنا، مالیات بر درآمد مشاغل خودرو یکی از فرایندهای مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی اجرا می‌گردد. بر اساس […]

مشاغل خودرو دارای سامانه مالیاتی شدند

طرح جامع مالیاتی به عنوان طرح تحول همه‌جانبه نظام مالیاتی کشور که با هدف عدالت محوری و مؤدی‌مداری در حال اجرا است تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است.

به گزارش برنا، مالیات بر درآمد مشاغل خودرو یکی از فرایندهای مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی اجرا می‌گردد. بر اساس این فرایند کلیه خودروهای باری، عمومی و تاکسی‌‌‌ها موظفند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارایه دهند. بر این اساس، این فرایند در سراسر کشور به‌گونه‌ای یکپارچه انجام می‌گیرد و کلیه فعالیت‌ها به شکل مستقیم در سازمان منعکس‌شده و مودیان در هر مرحله می‌توانند وابسته از محل، ادامه فرایند را از طریق سامانه پیگیری کنند.

از سویی دیگر، در فرایند تهیه‌شده، ثبت‌نام، تسلیم اظهارنامه و صدور مفاصا حساب مالیاتی از طریق سامانه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو انجام می‌شود و سامانه از زیر سیستم‌های ثبت‌نام و تشکیل پرونده، درخواست‌ها و صدور مفاصاحساب، اظهارنامه مالیاتی و قبوض مالیاتی تشکیل شده است.

بانک اطلاعاتی مؤدیان

ایجاد بانک اطلاعات مؤدیان و توسعه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور ازجمله این موارد است. براساس این گزارش، ارایه خدمات مطلوب مالیاتی به نحوی که مؤدیان بدون ترک منزل یا محل کسب ‌و کار خود و در کم‌ترین زمان ممکن بتوانند تکالیف قانونی خود را از طریق پورتال اینترنتی و یا بااستفاده از خدمات پیشخوان‌های دولت و بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی به انجام برسانند، همواره جزو اهداف نظام مالیاتی بود که هماکنون بخش‌های عمده‌ای از آن محقق شده و مؤدیان در رابطه با ثبت‌نام و تشکیل پرونده، ارایه اظهارنامه در منابع مالیاتی مختلف، پرداخت مالیات، ارایه صورت معاملات فصلی، ارایه فهرست‌های مالیات حقوق و… از این خدمت برخوردار هستند. همچنین آگاهی از خدمات الکترونیکی مالیاتی و نحوه صحیح استفاده از آنها سبب تسریع و تسهیل امور مالیاتی مؤدیان می‌شود.

اهداف اجرایی پروژه

 اهداف اجرایی پروژه مالیات بر درآمد مشاغل خودرو شامل توسعه فرهنگ مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی، ایجاد ارتباط سازنده و فعال با سایر نهادها، کم کردن تعداد رجوع مؤدیان به واحدهای مالیاتی، وحدت رویه در اعمال قوانین مالیاتی است.

 

افزون بر این، استفاده از این سامانه سبب شده که اطلاعات در کل کشور یکپارچه و متمرکز است و تمامی بخش‌های محاسباتی خارج از دسترس متصدیان هستند. همچنین اعلام وصولی قبوض تنها به‌صورت سیستمی انجام می‌شود و با توجه به برون‌سپاری سامانه نیاز به مراجعه حضوری مؤدی وجود ندارد. از دیگر قابلیت‌های سامانه مالیات بر مشاغل خودرو این است که تخلفات کاربران از طریق سامانه‌ای که جهت نظارت عملکرد آنها تهیه شده است، پیگیری می‌شود.