نبود متولی بزرگ‌‌ترین مشکل تولید خودروهای برقی و هیبریدی

دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز مطرح کرد نبود متولی بزرگ‌‌ترین مشکل تولید خودروهای برقی و هیبریدی یک استاد دانشگاه و دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت گفت: بزرگ‌‌ترین مشکل تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مشخص نبودن متولی آن است. وحید اصفهانیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: […]

دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز مطرح کرد

نبود متولی بزرگ‌‌ترین مشکل تولید خودروهای برقی و هیبریدی

یک استاد دانشگاه و دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت گفت: بزرگ‌‌ترین مشکل تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی در ایران، مشخص نبودن متولی آن است.

وحید اصفهانیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: آلودگی‌های موجود در کلانشهر‌‌ها را باید از مبداء قطع کرد و نباید اجازه داد که این آلودگی‌‌ها تولید شوند.

وی در خصوص تولید خودروهای برقی و هیبریدی در کشور، یادآوری کرد: اگر بخواهیم برق مورد نیاز شارژ این خودرو‌‌ها را با افزایش ظرفیت واحدهای نیروگاهی تأمین کنیم، به دلیل پایین بودن بازدهی این واحد‌‌ها در کشور آلایندگی‌‌ها تداوم خواهد داشت، اما اگر از محل دیگری تأمین شود استفاده از خودروهای هیبریدی تا ۳۰ درصد در کاهش مصرف سوخت و تا ۶۰ درصد در کاهش آلودگی‌‌ها مؤثر خواهد بود.

اصفهانیان ادامه داد: مطابق بررسی‌های به عمل آمده، نزدیک به ۳۰ درصد آلودگی‌های شهر تهران ناشی از تردد موتورسیکلت‌هاست و اگر بتوانیم فقط پیک‌های موتوری را برقی کنیم، این آلودگی‌‌ها تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

وی بیان داشت: حتی اگر همه خودروهای تهران را گازسوز کنیم، باز هم آلودگی‌‌ها ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز حرکت‌هایی در این زمینه از سوی دولت، تصریح کرد: بزرگ‌‌ترین مشکل در مقوله خودروهای برقی و هیبریدی، مشخص نبودن متولی آن در کشور است، هرچند هیچ چاره‌ای جز حرکت به سمت استفاده از خودروهای ذکر شده نداریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم سنگین ترافیک تهران، شاید استفاده از خودروهای هیبریدی چاره‌ساز نباشد و در این زمینه خودروهای برقی بهتر پاسخگو خواهد بود؛ این در حالی است که تأمین خودروهای برقی نیازمند زیرساخت لازم و به مراتب دشوارتر از خودروهای هیبریدی است.

اصفهانیان با تأکید بر این‌که باید این مسیر جدی گرفته شود، یکی از مشکلات فراروی آن را تأمین باتری عنوان کرد و خواستار آن شد تا دولت در صورت امکان به این مقوله نیز ورود کند.

وی با اشاره به برخی تجارب جهانی در این زمینه، اظهار داشت: دولت باید به اعطای برخی مشوق‌‌ها و تسهیلات برای تولید یا واردات خودروهای برقی و هیبریدی برای تشویق عامه مردم به استفاده از آنها اقدام کند.

دبیر علمی دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت همچنین خواستار تدوین استاندارد این خودرو‌‌ها شد و هشدار داد: در غیراین صورت واردات این خودرو‌‌ها به صورت افسار گسیخته و بدون نظارت انجام می‌شود و حتی در ارایه خدمات پس از فروش آنها مشکل ایجاد می‌شود.

پیشتر، منصور معظمی، رییس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در اظهار نظری اعلام کرده بود: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه‌های خودروسازی ممکن نیست و به دخالت و حمایت حاکمیت نیاز است.

دهمین همایش موتورهای درون سوز و نفت ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

 

تدوین راهبرد سوخت و قوای محرکه، سوخت‌های نوین و پاک، فناوری‌های نوین موتور، احتراق در موتورهای درون سوز و مهار آلایندگی ناشی از آن، دینامیک سیالات موتورهای درون سوز، صدا و ارتعاشات، مدیریت و تنظیم موتور، روانکاری، تطابق موتور با خودرو، علل خرابی و فرایندهای بهبود قطعات و طراحی و ساخت موتورهای درون سوز و قطعات آن، از جمله محورهای اصلی این همایش است.