حذف حدود سقف صنفی باعث کم‌فروشی و تخلف بیش‌تر است

رییس اتاق اصناف ساری حذف حدود سقف صنفی باعث کم‌فروشی و تخلف بیش‌تر استانتشار رییس اتاق اصناف ساری گفت: از طرفی بحث ایجاد رقابت را مطرح کرده‌اند در حالی‌که اگر برای مثال در شهری ۱۰۰‌ نانوایی کافی باشد تا نان مردم را فراهم کند، وجود ۳۰۰‌ نانوایی هیچ رقابتی ایجاد نمی‌کند و تنها موجب، کم‌فروشی […]

رییس اتاق اصناف ساری

حذف حدود سقف صنفی باعث کم‌فروشی و تخلف بیش‌تر استانتشار

رییس اتاق اصناف ساری گفت: از طرفی بحث ایجاد رقابت را مطرح کرده‌اند در حالی‌که اگر برای مثال در شهری ۱۰۰‌ نانوایی کافی باشد تا نان مردم را فراهم کند، وجود ۳۰۰‌ نانوایی هیچ رقابتی ایجاد نمی‌کند و تنها موجب، کم‌فروشی و تخلف بیش‌تر برای بقا در بازار می‌شود و این اتفاق در چنین وضعیتی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران مجتبی‌پیرزاده در مورد بزرگ‌‌ترین مشکل اصناف در استان مازندران اظهارکرد: ‌بزرگ‌‌ترین لطمه‌ای که اصناف در استان مازندان و خصوصاً شهر ساری خورده است، حذف قانون سقف حدود صنفی است که موجب کسادی بازار و ضرر و زیان‌های غیرقابل جبران شده است.

وی افزود: وجود واحدهای صنفی بدون توجه به ظرفیت موجب کوچک شدن سبد درآمدی شده است. از طرفی بازارهای موقتی که هر هفته و با بهانه‌های مختلف برگزار می‌شود، دست‌فروش‌ها و فروشگاه‌های دولتی و سازمانی کمر اصناف را خُرد کرده است!

پیرزاده ادامه‌داد: موضوع جریمه‌های واحدهای صنفی که در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود و موجب می‌شود تا فروشنده با تخلف بتواند از پس هزینه‌هایش برآید و در واقع این مصرف‌کننده است که در نهایت این جریمه را با پرداخت مبلغ گزاف غیرواقعی متحمل می‌شود. این اتفاق‌های زنجیروار، سیکل معیوبی است که اصناف به آن دچار شده است.

وی در مورد آموزش‌های ایمنی به صاحبان واحدهای صنفی و پیشگیری از اتفاق‌های غیرمترقبه که در سال‌های اخیر به وفور شاهدشان بوده‌ایم (همچون فروریختن ساختمان پلاسکو) گفت: ‌طبق روال همیشگی و با همکاری مسؤولان آتش‌نشانی کلاس‌های برگزار می‌شود تا صاحبان واحدهای صنفی از موارد اولیه ایمنی آگاه و مطلع شوند. مسایلی از قبیل مشکلات برقی و استفاده نکردن بیش از حد از کنتور برق و بیش از ظرفیت سیم‌کشی ساختمان و اطلاعات در مورد گاز واحدهای صنفی از طریق تعامل با اداره گاز شهرستان و روش محافظت در برابر آتش‌سوزی در سطح ابتدایی هر ساله آموزش داده می‌شود.

رییس اتاق اصناف ساری ادامه‌داد: از طرفی جلساتی هم با صاحبان واحدهای صنفی در مجتمع‌های تجاری با هماهنگی اتاق اصناف شهرستان و تعامل ارگان‌های مربوط برقرار می‌شود.

 

وی با بیان این‌که هیچ‌ کجا نکات ایمنی رعایت نمی‌شود در ادامه به نکته ناامیدکننده‌ای اشاره کرد و گفت: ‌واقعیت این است که ما تنها می‌توانیم دوره‌های آموزش‌های اولیه را برگزار کنیم و مواردی چون ایمنی واحدهای صنفی و استاندارد سازه واحدهای صنفی که نقش اصلی را در وقوع و یا جلوگیری از رخ دادن حادثه را ایفا می‌کنند از عهده ما خارج است و اکثر کسانی که واحد تجاری را اجاره می‌کنند تا برای مدتی آنجا کاسبی کنند هم به این موضوع توجه نمی‌کنند. این را هم بگویم که این موضوع فقط مربوط به ساری نیست و در شهر تهران هم موضوع همین است و عموماً توجه ویژه‌ای به چنین مواردی نمی‌شود و نشانه‌هایش را می‌تواند مشاهده کرد.