مصادره دو میلیارد دلار سرمایه ایران توسط آمریکا دزدی خیابانی است

    وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره حدود دو میلیارد دلار از سرمایه مسدود شده ایران را دزدی خیابانی توصیف کرد و گفت: تمام احترام به دستگاه قضایی آمریکا از بین رفت. به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه […]

    وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر مصادره حدود دو میلیارد دلار از سرمایه مسدود شده ایران را دزدی خیابانی توصیف کرد و گفت: تمام احترام به دستگاه قضایی آمریکا از بین رفت.

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به سؤالی درباره‌ اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با واشنگتن علیه ایران گفت: خوب، من فکر می‌کنم که ترک عادت موجب مرض است.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات اوباما که گفته بود برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای باید با گروه‌های معقول‌تر در داخل ایران به گفت‌وگو پرداخت بیان‌کرد: خوب این چیزی است که من به آن اعتقاد ندارم از نظر من تقسیم‌بندی ایران به گروه‌های معقول و غیرمعقول، نه درست است و نه اثر‌بخش و نه به کسی ارتباطی دارد. آمریکا پیش از این، این کار را امتحان کرده اما نتیجه در بر نداشته است.

وی در پاسخ به سؤال رابین رایت که پرسید شما در سال ۲۰۱۳ پس از روی کارآمدن گفتید که پس از توافق هسته‌ای اولویت اصلی‌تان روابط بهتر با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است. پس پایان دادن به این درگیری‌های نیابتی مستلزم چه کاری است، گفت: منطقه، اولویت اول ما است. ما می‌خواهیم از هر فرصتی برای همکاری با همسایگان خود در خلیج‌فارس استفاده کنیم. ما هم به صورت علنی و هم به شکل خصوصی پیشنهاداتی را برای تعامل و گفت‌وگو مطرح کرده‌ایم اما متأسفانه آن‌ها گوش شنوا ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مسأله این نیست که نیازی به تنش وجود ندارد. ما از خیلی وقت پیش خویشتنداری را آغاز کرده‌ایم، زمانی که آن‌ها ۸ سال از صدام حسین حمایت کردند اما وی به آن‌ها پشت کرد و مورد حمله قرارشان داد. طی دو سال و نیم گذشته وقتی که ما وارد مذاکرات هسته‌ای شدیم، سعودی‌‌ها از هیچ کاری برای تخریب این مذاکرات از جمله از طریق اشباع بازارهای نفتی دریغ نکردند و ما خویشتنداری کردیم. هر چیزی حدی دارد.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره مشکلات بر سر راه اجرای توافق هسته‌ای، گفت: مهم‌ترین مشکل این است که آمریکا پس از ۸ سال متفرق‌کردن همگان با هراس‌افکنی و اعمال جریمه‌های سنگین علیه کسانی که قصد تجارت با ایران را داشتند، خودش را کنار کشیده است. میلیارد‌ها دلار جریمه علیه مؤسسات مختلف مالی اروپایی وضع شد و آمریکا موظف بود به تک‌تک این بانک‌ها می‌رفت و می‌گفت گذشته‌ها گذشته.

وی در پاسخ به این سؤال که چه انتظاری از دیدارهایش با جان کری همتای آمریکایی خود دارد، اظهارکرد: می‌خواهم شاهد این باشم که بانک‌های اروپایی بدون ترس از اقدام تلافی‌جویانه واشنگتن، با ایران وارد تعامل می‌شوند. مسایل زیادی به این موضوع ربط دارند. ما همان‌گونه که تعهداتمان را به‌طور کامل انجام داده‌ایم حق داریم که به‌طور کامل نفع ببریم. آن‌ها باید پیامی بفرستند مبنی بر این‌که انجام تجارت با ایران هزینه‌ای در بر نخواهد داشت. همین، بدون اما و اگر.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا توافق هسته‌ای در خطر قرار دارد، گفت: خیر، توافق سر جایش است اما اگر یکی از طرف‌‌ها به آن پایبند نباشد، به پایان خواهد رسید.

خبرنگار نیویورکر در ادامه پرسید: آیا شما فکر می‌کنید که رییس‌جمهور آینده آمریکا از هر حزبی که برنده شوند، ممکن است که همین قدر رفتار دوستانه داشته باشد یا به اندازه رییس‌جمهور فعلی به مذاکره علاقه‌مند باشد؟

ظریف پاسخ داد: بسیاری از مردم ایران رفتار این دولت (آمریکا) را هم چندان دوستانه نمی‌دانند.

وی در ادامه درباره روابط تهران و واشنگتن طی دو سال و نیم گذشته، گفت: ما امیدوار بودیم که همکاری‌های بیش‌تر بر سر این موضوع، بی‌اعتمادی را از بین ببرد و من هنوز هم فکر نمی‌کنم که خیلی دیر باشد. همان‌طور که رهبر ما سال گذشته گفتند، اگر تجربه مذاکرات هسته‌ای ثابت کند که آمریکا رویکردش را در قبال ایران عوض می‌کند و رویکردش را بر اساس احترام متقابل و منافع قرار می‌دهد، شانس تغییر وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یک مقام آمریکایی که گفته بود دولت امیدوار است توافق هسته‌ای به حل دیگر مشکلات در گذشته به ویژه در دوران ریاست جمهوری اوباما کمک کند، اظهارکرد: ما یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید ابتدا برادری‌ات را ثابت کن بعد درخواست ارث کن. آمریکا ابتدا باید نشان دهد که در حال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک است. هیچ نمی‌پرسد که آیا ایران برجام را اجرا می‌کند یا نه. تقریباً تمامی مقامات ایران معتقدند که آمریکا توافق را اجرا نکرده است. بنابراین، شما باید ابتدا برادری خود را ثابت کنید، سپس ما درباره ارث صحبت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره‌ حکم دیوان عالی آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت از سوی بانک مرکزی ایران و به علاوه پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر از محل سرمایه‌های بلوکه شده کشورمان گفت: تمام احترام به دستگاه قضایی آمریکا از بین رفته است. چطور می‌توانید ایران را برای خسارات ناشی از حادثه ۱۱ سپتامبر مسؤول بدانید و در عین حال از دیگرانی که در واقع مقصر اصلی این فاجعه هستند سلب مسؤولیت کنید؟ این پرونده‌ها نمی‌تواند در هیچ دادگاه متمدنی معتبر باشد. زمانی‌که یک دادگاه آمریکایی، ایران را به دلیل ۱۱ سپتامبر معتبر می‌داند اعتبار دستگاه قضایی آمریکا زمانی که پای ایران در میان باشد، از بین می‌رود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه گفت‌وگو با این نشریه آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره‌ برنامه موشکی ایران گفت‌: این مشکل آمریکا است که فکر می‌کند می‌تواند رفتار همه را کنترل کند. این آزمایش‌های موشکی حق ما هستند. ما به روشنی گفته‌ایم که از آن‌ها جز برای دفاع از خود استفاده نخواهیم کرد. آن‌ها برای حمل سلاح‌های هسته‌ای ساخته نشده‌اند.

ظریف تأکید کرد: اینجا من فکر می‌کنم که شما به ما مدیون هستید. هواپیماهای آمریکا به صدام حسین برای بمباران شیمیایی مردم ایران اطلاعات می‌دادند. ما در زمینه دفاعی به هیچ کس هیچ چیزی بدهکار نیستیم.

وی درباره‌ بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه گفت: آن‌چه از ژنو می‌شنویم این است که اگر اسد فرا نرود ما جنگ را آغاز خواهیم کرد. همه می‌دانند که اسد نخواهد رفت. همه می‌دانستند که این فرایند دست‌کم ۱۸ ماه زمان لازم دارد و سپس در پایان این ۱۸ماه سوری‌ها خود تصمیم خواهد گرفت که انتخابات چگونه برگزار شود.

وی درباره‌ سرنوشت بشار اسد گفت: من به وی نظرمان را گفته‌ام که با روند سیاسی پیش برود و در دو سال و نیم گذشته نیز چنین بوده است. ما بر این باوریم که آینده وی در دست مردم سوریه است نه در دستان ما. من فکر می‌کنم وی نیز از این که آینده‌اش در دست مردم سوریه باشد راضی خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره‌ انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و این که راه یافتگان به این مجلس نسبت به گذشته بیش‌تر از حامیان رییس‌جمهور حسن روحانی هستند، و این امر چه تأثیری بر عملکرد دولت خواهد داشت، گفت: از آن‌جا که ما از سیستم مستحکم حزبی برخوردار نیستیم، نمایندگان پارلمان می‌توانند بسته به هر موضوع و احساسشان درباره‌ این که مردم چه انتظار از آن‌ها دارند، تصمیم‌گیری کنند. به همین شکل هم بود که مجلس پیشین که یک پارلمان اصلاح طلب نبود، از توافق هسته‌ای حمایت کرد.

 

ظریف در ادامه بیان کرد: ‌اگر ما عملکرد مناسبی نداشته باشیم همین حامیان می‌توانند تبدیل به مخالفان ما شوند. بنابراین، این‌که این پارلمان افرادی را در اختیار دارد که دیدگاه‌های شبیه به رییس‌جمهوری دارند به این معنی نیست که رییس‌جمهوری تضمین رأی اکثریت را در یک مسأله در اختیار دارد. سیاست، سیاست است هر جا که باشید.