کاهش تلفات انسانی نیازمند بازسازی سالانه هزار کیلومتر از خطوط جادهای عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه برای کاهش تصادفات باید سالانه هزار کیلومتر از جادهها بازسازی شود، گفت: متأسفانه با منابع موجود تنها ۱۵۰ کیلومتر از جادهها ترمیم و بازسازی میشوند. به گزارش خانه ملت، سیداحسنعلوی ۳ سناریوی وزارت راه و شهرسازی برای […]
کاهش تلفات انسانی نیازمند بازسازی سالانه هزار کیلومتر از خطوط جادهای
عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه برای کاهش تصادفات باید سالانه هزار کیلومتر از جادهها بازسازی شود، گفت: متأسفانه با منابع موجود تنها ۱۵۰ کیلومتر از جادهها ترمیم و بازسازی میشوند.
به گزارش خانه ملت، سیداحسنعلوی ۳ سناریوی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ایمنی جادهها، گفت: بخشی از ایمنی جادهها فرابخشی بوده و تمامی وظایف برعهده وزارت راه و شهرسازی نیست، به عنوان مثال بخشی از وظایف درایمنی جادهها مربوط به عملکرد پلیس و نیروی انتظامی است؛ بخشی مربوط به عملکرد وزارت صنعت و معدن و ایمنی خودروها بوده و بخشی نیز با اقدامات راننده در حین رانندگی ارتباط دارد.
نماینده مردم سنندج درمجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ساماندهی حمل و نقل عمومی مانند خطوط ریلی، هوایی، افزود: ایران جزو کشورهایی است که متأسفانه از نظر چگالی ریل نسبت به وسعت کشور بینهایت پایین است، دربخش راهآهن به ازای هر کیلومتر مربع دو کیلومتر مربع راهآهن فعال است؛ این درحالی است که در کشور ترکیه این میزان ۱۲ کیلومتر است.
وی با بیان اینکه در روسیه ۸۷ درصد حمل و نقل بار، مردم و مسافر با خطوط ریلی است، تصریح کرد: اما در کشور ما ۹۰ درصد جاده بوده که جادهها نیز از ایمنی لازم برخوردار نیستند، ضمن اینکه سالانه باید حداقل هزار کیلومتر از جادهها را بازسازی کرد؛ ولی با توجه به شرایط فعلی در طول سال بیش از ۱۵۰ کیلومتر نمیتوان بازسازی کرد.
علوی با اشاره به اینکه به خطوط ریلی براساس قانون برنامه، باید سالی ۱۵۰۰ کیلومتر اضافه میشد، گفت: براساس بودجه، نمیتوان این مواد از قانون را اجرایی کرد، درحال حاضر در برخی نقاط جادهها باید اصلاح فنی شوند؛ اما به دلیل کمبود شدید منابع، جادههای خطرآفرین اصلاح نشده است؛ البته وزارت راه در برخی نقاط حادثهخیز اقداماتی را انجام داده است، هرچند که استانداردها در برخی نقاط رعایت نشده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر تونل باید ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرد، افزود: همچنین پلیس باید برای کاهش تصادفات باید به مواردی مانند فرهنگسازی و راهنمایی مردم توجه کند، ضمن اینکه امکانات پلیس را در جادهها برای افزایش ایمنی افزایش داد.
ضرورت برخورد جدی با کانکس سازان بیکیفیت
همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به تخریب کانکس زلزلهزدگان غرب کشور در اثر طوفان، خاطر نشان ساخت: جریمه و ایجاد تکلیف دوباره برای ساخت خانههای موقت ایمن در انتظار متخلفان است.
سیداحسن علوی با انتقاد از تخریب کانکس زلزلهزدگان غرب کشور در اثر طوفان روزها اخیر، گفت: متأسفانه بازی با جان مردم برای کسب ثروت بیشتر حتی در روزهای سخت و دست و پنجه نرم کردن هموطنانمان با مرگ نیز ادامه دارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه بنیاد مسکن باید طبق قرارداد منعقده با شرکتهای طرف قرارداد ساخت کانکس با تخلف آنها در عدم مقاومسازی سازهها برخورد کند، افزود: کانکسی که باید حداقل ۶ ماه میزبان هموطنان زلزله زده ما باشد متأسفانه خود بلایی بدتر از زلزله را بر سر آنها آوار کرده است.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متأسفانه برخی سودجویان با مردگان نیز مبادله اقتصادی میکنند، تصریح کرد: باید با شرکتهای سازنده کانکس که در ساخت آنها تخلف کردهاند برخورد شده و ضمن پرداخت جریمه متعهد به ساخت مجدد خانههای موقت برای زلزلهزدگان شوند.
ساخت خانه دائمی برای زلزلهزدگان در شرایط فعلی میسر نیست
علوی با اشاره به برخی پیشنهادات برای ساخت خانه دائمی حتی یک اتاق برای زلزلهزدگان، گفت: در شرایط فعلی امکان ساخت خانه با آجر و سیمان فراهم نیست زیرا با سرمای هوا امکان یخزدگی وجود دارد از این رو بهترین راهکار اسکان مردم در خانههای موقت ایمن است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ساخت خانههای موقت برای زلزلهزدگان باید با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی منطقه و جهت باد صورت بگیرد، افزود: در نظر گرفتن این شرایط میتواند از تخریب کانکسها در وضعیت طوفانی ضمن مقاومسازی آنها جلوگیری کند.
رعایت اصول مهندسی در ساخت کانکس لازم است
وی با تأکید بر اینکه حساسیت کانکسها نیز کمتر از ساختمانها نیست، تصریح کرد: توجه به اصول مهندسی در ساخت این کانکسها نیز ضروری است در غیراین صورت فاجعهای همانند زلزله در اثر طوفان در این کانکسها رخ خواهد داد.
علوی ادامه داد: با توجه به زلزلهخیز بودن کشور باید خانههای از پیش ساخته تولید شود تا در چنین شرایطی آماده اعزام به مناطق مختلف باشد تا به این ترتیب ضمن ممانعت از نرخگذاریهای سلیقهای در این بحث نظارت دقیقی در زمان مناسب بر سازهها صورت بگیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متأسفانه عملکرد ضعیف سازمان مدیریت بحران علت تخریب کانکسها است، زیرا عدم پیشبینی به موقع این نوع امکانات علت ضعف چنین سازهها و پیامدهایی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.