تعاونی توسعه و عمران با ترک‌تشریفات مزایده به مناقصه کار می‌کند

معاون وزیر تعاون تأکیدکرد  تعاونی توسعه و عمران با ترک‌تشریفات مزایده به مناقصه کار می‌کند لزوم راه‌اندازی تعاونی توسعه و عمران شهرستان آبادان معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم راه‌اندازی تعاونی توسعه و عمران شهرستان آبادان تأکید کرد. به گزارش مهر، سید‌حمیدکلانتری با بیان این‌که برای هر شهرستان می‌توان یک تعاونی توسعه […]

معاون وزیر تعاون تأکیدکرد

 تعاونی توسعه و عمران با ترک‌تشریفات مزایده به مناقصه کار می‌کند

لزوم راه‌اندازی تعاونی توسعه و عمران شهرستان آبادان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم راه‌اندازی تعاونی توسعه و عمران شهرستان آبادان تأکید کرد.

به گزارش مهر، سید‌حمیدکلانتری با بیان این‌که برای هر شهرستان می‌توان یک تعاونی توسعه و عمران شهرستان با مشارکت تمام مردم تشکیل داد، گفت: در زمان حاضر ۵۵ شهرستان در سطح کشور این تعاونی را تشکیل داده‌اند و این کار باید در شهرستان آبادان نیز انجام شود. این تعاونی با ترک‌تشریفات مزایده به مناقصه کار می‌کند و نقش مدیریتی دارد.

وی افزود: دولت نه بنگاه‌دار خوبی است و نه اداره‌کننده واحدهای صنعتی. کار باید به دست مردم انجام شود و دولت باید راه را هموار و موانع را رفع کند. بعضی اوقات ما به جای ایجاد فضای آزاد کار برای سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی می‌کنیم و این کار به هیچ‌وجه درست نیست و سبب فرار سرمایه‌گذار می‌شود.

کلانتری اظهار‌کرد: برون‌سپاری کار‌‌ها و واگذاری آنها به دست مردم نشان داده که کار‌‌ها به شکل بهتر و خوبی به انجام می‌رسد که نمونه بارز آن بحث اربعین است که مردم از آن با سربلندی بیرون آمدند.

وی تصریح‌کرد: باید اراده‌ها بر رفع موانع اشتغال باشد. دستگاه‌های دولتی با توجه به محدویت‌هایی که دارند امکان مانور ندارند و لذا باید کار‌‌ها به مردم و بخش خصوصی واگذار شود و این موضوع بسیار حایز اهمیت است و تا زمانی که این نگاه نهادینه نشود کاری از پیش نمی‌رود.

معاون وزیر تعاون با اشاره به این‌که به سادگی نمی‌توان موضوع را ر‌‌ها کرد و یا انجام کار‌‌ها را وابسته به بانک‌ها دانست، گفت: به نظر می‌رسد که ۳ کار عمده می‌توان در استان خوزستان و به خصوص در شهرستان آبادان به انجام رساند تا مشکل اشتغال به‌طور جدی‌تری پیگیری و انجام شود.

کلانتری با بیان این‌که شناسایی ظرفیت و استعدادهای منطقه‌ای و محلی، شناسایی موانع اشتغال و ارایه راهکارهای مناسب برای ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌ها ۳ کار عمده‌ای است که باید در آبادان به انجام برسد، افزود: تأسف‌بار است که شهری همچون آبادان که دارای استعداد پیرامونی، منطقه آزاد، نزدیکی به عراق به عنوان یک بازار مصرفی، اتصالش به اقتصاد دریا اعم از صید و صیادی و حمل‌و نقل و کشتیرانی و بندر است با مشکل بیکاری مواجه است.

وی اظهار‌کرد: نواقص باید شناسایی شود و مدیران در جهت رفع آنها اهتمام بورزند، امید می‌رود تا شاهد پویایی اقتصاد و اشتغال پایدار در شهر آبادان باشیم. بایستی کارگروه ویژه‌ای در آبادان و براساس مزیت‌های نسبی راه‌اندازی شود تا برمبنای اولویت‌ها نقشه راهی طراحی و ایجاد شود به هر حال در هر بخش یک ظرفیت و یک محدودیت‌هایی وجود دارد که بایستی شناسایی و رفع شود.

معاون وزیر تعاون گفت: کارشناسان قوی باید در این کارگروه مشغول به‌کار شوند تا ضمن پیگیری و انجام امور، کارشان خروجی و نتیجه داشته باشد. براساس اطلاعات و داده‌های سازمان آمار کشور برای شهر ۳۰۰ هزار نفری آبادان امسال نسبت به سال ۹۰، مشکل بیکاری ۷ هزار نفر رفع شده است.

کلانتری اظهار‌کرد: همچنین در حوزه تعاون، ۲۸۳ تعاونی فعال در آبادان داریم که از این تعداد ۱۰۴ تعاونی در بخش کشاورزی، ۶۷ تعاونی در بخش مسکن، ۳۶ تعاونی در بخش خدمات و ۲۰ تعاونی نیز در بخش حمل و نقل فعالیت دارند.

وی تصریح‌کرد: یکی از راهکارهای کمک به رفع بیکاری، آن‌که سرمایه‌های خرد مردم در قالب تعاونی تعریف و تجمیع تعریف شود. اینها سبب بالا رفتن بهره‌وری و ارتقای کیفیت کار‌‌ها می‌شود، هر چه تولیدات تعاونی‌‌‌ها صادر شود قدرت رقابت‌پذیری بالاتر و درآمد‌‌ها بیش‌تر می‌شود.

 

این مقام مسؤول با اشاره به وجود ۲۳ رسته شغلی که بیش‌ترین منبع درآمدی را در استان خوزستان می‌تواند داشته باشد، گفت: می‌توان با کار کردن بیش‌تر بر روی ۵ یا ۶ اولویت در زمینه ایجاد اشتغال پایدار قدم نهاد، بایستی متناسب با منطقه یک رشته کار و برای آن تعاونی مربوطه‌اش تشکیل و راه‌اندازی شود با این اقدام نظام آموزشی و بهره‌وری نیز به شیوه بهتری دنبال و انجام می‌گیرد.