کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می‌شوند

معاون وزیر بهداشت خبر داد کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می‌شوند معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر لزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین‌المللی اختراعات ملی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی، ثبت جهانی می‌شوند. به گزارش مهر به نقل از وزارت بهداشت، رضا‌ملک‌زاده […]

معاون وزیر بهداشت خبر داد

کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی ثبت جهانی می‌شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر لزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین‌المللی اختراعات ملی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی، ثبت جهانی می‌شوند.

به گزارش مهر به نقل از وزارت بهداشت، رضا‌ملک‌زاده در کارگاه ملی پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی – مدیریت مالکیت معنوی و تجاری‌سازی فناوری برای مدیران فناوری افزود: هرچند روند اختراعات در کشور در حال افزایش است اما ثبت بین‌المللی از مهم‌ترین مشکلات مخترعان در این زمینه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بر لزوم ایجاد تسهیلات برای افزایش ثبت بین‌المللی اختراعات ملی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر کم‌تر از ۱۰ درصد اختراعات ملی، ثبت جهانی می‌شوند.

ملک‌زاده افزود: هرچند امکان ثبت بین‌المللی اختراعات وجود دارد اما هزینه بالا و دسترسی نداشتن به نظامی که این کار را تسهیل کند از جمله مشکلات این حوزه است که برای توسعه این روند باید تسهیلات مناسب فراهم شود.

وی اظهارداشت: با توجه به این‌که خیلی از اختراعات ما ثبت بین‌المللی نمی‌شود، ما جایگاه خوبی در نوآوری و اختراعات براساس ثبت‌های بین‌المللی نداریم و زمانی می‌توانیم جایگاه واقعی خود را به‌دست آوریم که امکان ثبت اختراعات ملی به صورت بین‌المللی وجود داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری به گسترش اختراعات در حوزه پزشکی و سلامت اشاره کرد و گفت: سلول‌های بنیادی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، داروسازی، فناوری ژنتیک و تجهیزات پزشکی از جمله موضوعاتی است که شاهد گسترش اختراعات هستیم.

وی یادآورشد: ارتقای رتبه علمی و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی، توانمندسازی پژوهشگران و فناوران با مصادیق مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری، ایجاد بستری انگیزشی برای جذب حداکثری پژوهشگران به اختراعات و توسعه فرهنگ نوآوری و اختراع و حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا نوآوران دانشگاه از اهداف این کمیته است.

 معاون وزیر بهداشت از راه‌اندازی کمیته تخصصی مالکیت فکری، ثبت اختراع و نوآوری وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراع و کسب درآمد از آنها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های به سمت نوآوری قابل ثبت در بازارهای داخلی و خارجی از جمله اهداف این کمیته است.

وی خاطرنشان‌کرد: کمک به جهت‌دهی پایان‌نامه‌های دانشجویان علوم پزشکی کشور در جهت تجاری‌سازی، ارایه مشاوره به معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه در زمینه مالکیت معنوی و اختراع و شناسایی و معرفی طرفیت‌های موجود در داخل و خارج کشور برای توسعه فناوری مبتنی بر اختراعات از دیگر اهداف این کمیته است.

وی به اقدامات این کمیته اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری در زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراع و نوآوری علوم پزشکی و تجاری‌سازی اختراعات، تشکیل شبکه همکار دفاتر زمینه مالکیت معنوی، ثبت اختراعات و نوآوری حیطه سلامت، بسترسازی و آموزش به دانشجویان و اعضای هیأت علمی، همکاری با قوه قضاییه در خصوص داوری اختراعات در حیطه سلامت و همکاری با سازمان مالکیت فکری سازمان ملل (WIPO) از جمله اقدامات این کمیته خواهد بود.

 

————-